رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی انتقادات به سند خدمات نوین دارویی که اخیرا از سوی این سازمان تدوین شده است، گفت: مفاد سند نوین خدمات دارویی ارتباطی به کار پزشکان ندارد و دخالت در کار پزشک محسوب نمی‌شود.

به گزارش نیکوکار، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در واکنش به برخی انتقادات از سند نوین خدمات داروخانه‌ها، گفت: درباره سند خدمات نوین داروخانه‌ها جلسه خوبی را با سازمان نظام پزشکی و آقای دکتر ظفرقندی ریاست این سازمان داشتیم. به نظر من عده‌ای که در باب این سند معترض بودند، آن را به درستی مطالعه نکرده‌اند.

وی افزود: به حق بود که این افراد پیش از انتقاد، به صورت حضوری یا مکاتبه‌ای درباره سند نوین خدمات داروخانه‌ها سوالاتی را درباره اسناد فراوانی که در پشت این سند وجود دارد و مطالب آن را پشتیبانی می‌کند، چه بوده و در دنیا چه مستنداتی آن را پیشتیبانی می‌کند، می‌پرسیدند و بعد انتقادات‌شان را رسانه‌ای می‌کردند.

شانه‌ساز با بیان اینکه اصلا مفاد سند نوین خدمات داروخانه‌ها ربطی به کار پزشکان ندارد و دخالت در کار پزشک محسوب نمی‌شود، تاکید کرد: اسناد و مستندات بین‌المللی بسیاری در این باره وجود دارد. در این باره با آقای دکتر ظفرقندی و برخی مسئولان و مدیران وزارت بهداشت جلساتی را برگزار کردیم و به بسیاری از سوالات پاسخ دادیم. خوشبختانه همه در این حوزه نگاه علمی دارند و بسیاری از نظرات منفی نسبت به این سند تغییر خواهد کرد.

رییس سازمان غذا و دارو درباره امکان تحقق برخی از مفاد این سند، مانند تزریق واکسن در داروخانه، گفت: اولا باید توجه کنیم که این اقدامات فعلا در حد یک سند است و باید به تدریج در طی زمان اجرا شود، نه در حال حاضر. سند افق طولانی‌مدت ما را نشان می‌دهد. برای هر یک از این موارد باید کمیته‌های راهبری و اجرایی تشکیل شود، استانداردها تدوین شده و برای اجرای هر یک از بندها زمان‌بندی تعیین شود. بنابراین تدوین سند خدمات نوین داروخانه‌ها، به معنای اجرای سریع آن نیست، بلکه باید در طی زمان و بعد از تدوین استانداردها، متناسب با این استانداردها اجرا شود.

شانه‌ساز تاکید کرد: آنقدر بین سازمان نظام پزشکی و حوزه‌هایی مانند حوزه درمان وزارت بهداشت هماهنگی وجود دارد که هر تصمیمی را که می‌خواهیم اتخاذ کنیم، با یکدیگر توافق می‌کنیم. درباره اقدامات اینچنینی نیز حتما ابتدا هماهنگی‌ها انجام می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/