کد خبر: 1492

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با بیان افزایش ۳۱ درصدی حقوق بازنشستگان، گفت: صددرصد هزینه مشمولان در بیمارستان‌های نیروهای مسلح یا دانشگاهی به طورکامل پرداخت می‌شود و اگر به سایر بیمارستان‌ها مراجعه شود بیمار بین ۱۰ تا سی درصد را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش نیکوکار، «ابراهیم محمودزاده» در سالروز تاسیس سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به فرمان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۱،  روز سه شنبه با حضور در ساختمان مرکزی خبرگزاری جمهوری اسلامی، ضمن بازدید از بخش های مختلف در نشست خبری، گفت: نگاه حاکم در کشور ما به سازمان های تامین اجتماعی یا به عبارتی صندوق های بازنشستگی مربوط به این انگاره است که از دید مسئولین این سازمان ها مراکز هزینه ساز و از دید خدمات گیرندگان نیز مراکزی ناتوان از ارائه خدمات مطلوب هستند،  در حالی که در جهان سازمان های تامین اجتماعی بازنشستگی، مجموعه هایی هستند که آینده کسب و کارهای بزرگ را رقم می‌زند و نام آن ها را می توانید به عنوان سهامداران اصلی شرکت های بزرگ بیابید. امروز در سطح دنیا، جامعه بازنشستگی مبدل به سرمایه ای مولد شده است، اما در داخل به دلیل وجود انگاره ای که گفتم، به چنین مجموعه هایی به عنوان آسیب دیده می شود.

وی افزود: چه باور کنیم یا نکنیم، امروز سرمایه های عمومی عظیمی در حوزه های وابسته به صندوق های بازنشستگی وجود دارد که برای قشر زیادی امید به آینده را ایجاد می کند که در صورت تغییر انگاره های موجود، می تواند نیروی مولد اقتصاد کشور شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره فعالیت های این سازمان، گفت: ساتا پشتیبانی کننده ناجا، آجا، سپاه و وزارت دفاع است. این سازمان کل بازنشستگان رسمی نیروهای مسلح و همچنین بازنشستگان خاص مانند سربازانی که به دلیلی از کار افتاده می شوند را تحت پوشش خود دارد. همچنین حمایت در بخش درمان کلیه شاغلان و بازنشستگانی که در بخش دفاع مشغول به فعالیت هستند هم از وظایف این سازمان است که بالغ از ۵ میلیون نفر را شامل می شود.

وی افزود: علاوه بر شاغلان و بازنشستگان نیروهای مسلح، بخشی از معسرینی که به صورت رسمی عضو نیروهای مسلح نیستند، اما حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه یا ۲۵ درصد جانبازی دارند نیز، تحت پوشش ساتا هستند. کمک هزینه امروز ما برای این گروه در صورت عدم اشتغال ماهانه ۷۵۰ هزار تومان است که در تلاش هستیم تا این رقم افزایش پیدا کند.

افزایش ۳۱ درصدی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح

محمودزاده درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح گفت: این موضوع در حقیقت به مساله اصلاح حقوق بازنشستگان اشاره دارد. در این مورد با کمک مجلس و سازمان برنامه و بودجه، بودجه همسان سازی امسال از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۷۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بخشی از این افزایش بودجه، صرف ترمیم حقوق پرداختی بازنشستگان خواهد شد. در سال جاری ما ۳۱ درصد افزایش حقوق در بازنشستگان داشته ایم که بخشی از آن از این منبع تامین شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با مساعدت دولت و مجلس در سال های آینده بتوان افزایش بیشتر حقوق بازنشستگان را شاهد باشیم. در سه سال گذشته افزایش حقوق روند مناسبی داشته است.

محمود زاده در ادامه به مطالبات سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از دولت پرداخت و گفت: ما با دولت در توافق هستیم که بخش عمده از حقوق را آنها بدهند و کسوراتی را که در سال های اخیر مشخص شده است ما پرداخت می‌کنیم. آنچه که به‌عنوان مطالبات می‌ماند به گذشته های دورتر بر می‌گردد. رقم باقی مانده را قسمت دیونات دولت در وزارت اقتصاد مطرح می کند رقمی‌خطی است و بدون در نظر گرفتن سود مشخصی که طی این سال ها شامل مطالبات شده است. بنابراین رقم محاسباتی ما چندین برابر این رقم است و در حال مذاکره برای رسیدن به تفاهم هستیم.

وی افزود: در مجموعه ساتا، بدهی دولت از سقف پرداختی که در سال به ما دارد، خیلی کمتر است. آن چیزی که انتظار داریم با دولت به توافق برسیم، طرح جدیدی برای ساماندهی حقوق و مزایا و پشتیبانی از بازنشستگان به مجموعه های تصمیم گیر ارائه کرده ایم که در آن طرح اگر دولت و مجلس بتوانند اجرایی شدن آن طرح را حمایت کنند، اتکای ما به دولت در بازه زمانی حدودا پنج ساله قطع خواهد شد.

طرح حذف دفترچه بیمه نیروهای مسلح

محمودزاده در ادامه به خدمات این سازمان در حوزه درمان پرداخت و گفت: سه کار خوب در مجموعه ساتا در حال اتفاق است. یک طرح راهبردی در جهت احیای صندوق و اتکا به خود سازمان ساتا است. از دید اقتصاددانان و فعالان اجتماعی این طرح ابتکار خوبی است که می‌تواند سازمان را نجات دهد و وارد مرحله جدیدی کند. همچنین ما ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات)  را در کل مجموعه ساتا اجرایی کرده ایم که طی دوسال اخیر مراحل تست آن هم انجام گرفته است. بر این اساس دفترچه درمانی حذف می شود و با یک‌ کد یا اسم، افراد تحت پوشش سازمان می توانند کار خود را انجام دهند. این طرح باعث کاهش سفرهای میان شهری و مراجعه حضوری خدمات گیرنده‌ها می‌شود.

وی درباره سومین اقدام درمانی ساتا گفت: سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بدون هیچ هزینه ای در مجموعه درمانی برای بیمارستان، از ظرفیت های موجود در کشور استفاده کرده و خدمات درمانی را به صورت برون‌سپاری استفاده می‌کنیم. امروز ۴۵ هزار مرکز در نیروهای مسلح و مراکز دانشگاهی در سراسر کشور در خدمت داریم. بنابراین پولی که به سازمان می‌رسد، فقط برای کاهش هزینه های درمان بیمار مصرف می شود.

پوشش کامل هزینه درمانی مشمولان

محمودزاده درباره میزان پوشش هزینه های بیماران تحت پوشش گفت: اگر مشمولان امروز به بیمارستان های نیروهای مسلح یا دانشگاهی مراجعه‌ کنند، صددرصد هزینه ها توسط سازمان پرداخت می‌شود و اگر به سایر بیمارستان ها مراجعه شود بیمار بین ۱۰ تا سی درصد را پرداخت خواهد کرد. در مورد دارو همین مقدار از هزینه ها بر عهده بیمار خواهد بود. این شرایط هزینه خانواده ها را نیز شامل می شود. هزینه بیماران خاص و جانبازان هم به صورت صد درصد تامین می شود.

وی با اشاره به حوزه فعالیت نزدیک بنیاد شهید و ساتا، خاطر نشان کرد: طبق تقسیم وظایف صورت گرفته جانبازان بازنشسته نیروهای مسلح در حوزه وظایف ما است و بنیاد شهید به سایر جانبازان می پردازد. در بحث معسرین که حدود ۱۰۰ هزار نفر می شود نیز تفاهمی میان ما و بنیاد شهید در حال ایجاد است.

اختصاص ۲۰۰ هزار وام ۵ میلیونی و وام مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان

محمودزاده ادامه داد: ما در حدود ۲۰۰ هزار وام ۵ میلیون تومانی را برای کل بازنشستگانی که تاکنون وام نگرفته بودند، طی سال جاری تخصیص دادیم. همچنین برای بازنشستگانی که تا سال ۷۶ خانه سازمانی نگرفته اند یا این که مشکل تهیه مسکن دارند، طی تفاهمی با بانک قرض الحسنه مهر از ابتدای سال ۹۹ به این افراد وام قرض الحسنه ۱۲۰ میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری خدمات بازنشستگان از نظر حجم و پرداخت به دوبرابر افزایش یافته است. همچنین زمان پرداخت حقوق ها هم طی دوسال اخیر منظم شده است و اعتماد بازنشستگان برای دریافت به موقع حقوق ایجاد شده است.

بهترین نحوه پرداخت به ساتا تعلق دارد

مدیرعامل ساتا درباره شرایط مراکز درمانی نیروهای مسلح گفت: مدیریت مراکز درمانی نیروهای مسلح با ما نیست، ما فقط از آن ها خدمات می‌گیریم. البته اتکای ما فقط به آنها نیست و مراکز درمانی دانشگاهی در کل کشور نیز مورد مراجعه ما است. هر کدام از این ها در رنگینگ مناسب خدمات رسانی نیروهای مسلح قرار نگیرند، از سیستم ما حذف و مراکز دیگری جایگزین آن ها می شود. این سیستم رقابتی باعث افزایش کیفیت خدمات مراکز درمانی شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه آثار شرایطی که در بیمه پایه و مکمل برای بازنشستگان و شاغلان فراهم شده،  پرداخت کامل هزینه های بیمارانی است.  از مراجعه افراد تحت پوشش به مراکز درمانی، تا زمان پرداخت هزینه ها به مراکز درمانی، حداکثر سه ماه طول می کشد که طبق گزارش های دریافتی بهترین نحوه پرداخت به مراکز درمانی از سوی ساتا انجام می گیرد.

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح براساس ماده ۱۷۴ قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و در اجرای تدبیر مورخ ۸۱/۸/۱۴ مقام معظم فرماندهی کل قوا به منظور ایجاد انسجام در نظام تامین اجتماعی در سطح نیروهای مسلح و کاهش هزینه ها تشکیل شده است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/