کد خبر: 14095

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد

وضعیت درمانگاه‌های ایران در مکه و مدینه/۴۰۰ پزشک آماده خدمت‌رسانی به حجاج

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ضمن تشریح تدابیر پزشکی جهت تامین سلامت زائران حج امسال گفت: تیم‌های پزشکی به مرور با پروازهای زائران عازم سرزمین وحی می‌شوند و با توجه به اینکه امروز اولین گروه زائرین وارد مدینه می‌شوند، انتظار است که از همین روز اول امکان ارائه خدمت وجود داشته باشد.

به گزارش نیکوکار، دکتر طاهر درودی در خصوص جزئیات اعزام تیم‌های پزشکی هلال احمر به مکه و مدینه برای مراسم حج سال ۱۴۰۲، گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان حج و زیارت اولین گروه پیش‌پرداز و راه‌انداز مجموعه‌های اسکانی _ اقامتی و درمانی ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری وارد مدینه شدند و بدون هیچ مشکلی مستقر و مشغول آماده سازی مراکز درمانی در مکه و مدینه شدند.

وی افزود: در شهر مدینه مرکز درمانی اصلی هلال احمر، یک درمانگاه شبانه‌روزی و ۴ درمانگاه به صورت مطب است. در شهر مکه نیز مراکز بسیار گسترده و وسیع‌تر است؛ به شکلی که یک بیمارستان اصلی هلال احمر، ۴ درمانگاه تخصصی و ۶۵ مطب شبانه‌روزی پزشکان عمومی، متخصصین طب اورژانس یا متخصصین داخلی که در خط اول درمان هستند را داریم.

۴۰۰ پزشک هلال احمر آماده خدمت رسانی به حجاج

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول سازمان حج و زیارت برای اعزام پزشکان بر مبنای تعداد زائرین است، تصریح کرد: تیم‌های ما و تیم‌های سازمان حج و زیارت به مرور با پروازهای زائرین اعزام می‌شوند؛ به همین دلیل اینکه از الان بگوییم قرار است چند تیم پزشکی اعزام شوند، مشخص نیست؛ چون تعداد پزشکان هر تیم هم متفاوت است؛ چرا که ممکن است یک تیم ۵ نفره و تیم دیگر ۳۵ نفره باشند؛ در نهایت خروجی مهم است که ان‌شاءالله جمعیت هلال احمر با ۴۰۰ پزشک در حج ۱۴۰۲ ارائه خدمت خواهد کرد.

کدام متخصصین برای حج ۱۴۰۲ اعزام شدند؟

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در خصوص پزشکان و متخصصینی که به تدریج همراه کاروان‌ها اعزام می‌شوند، توضیح داد: در درمانگاه‌های سطح شهر متخصصین داخلی و طب اورژانس را به شکل فعال داریم و در بیمارستان اصلی نیز متخصصین زنان، ‌ ارتوپد، جراح، بیهوشی، داخلی، اعصاب، روانپزشکی، عفونی، فوق تخصص ریه، فوق تخصص غدد، فوق تخصص قلب، فوق تخصص کلیه و نفرولوژی و رادیولوژیست فعال داریم. در مورد انجام اقدامات سونوگرافی و رادیولوژی نیز دستگاه در بیمارستان وجود دارد.

آغاز ارائه خدمت با ورود اولین گروه زائران

وی در ادامه تاکید کرد: اقدامات راه‌اندازی درمانگاه مدینه تقریبا نهایی شده است و با توجه به اینکه امروز (سوم خردادماه) اولین گروه زائرین وارد مدینه می‌شوند، انتظار داریم که از همان روز اول امکان ارائه خدمت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به میانگین و طیف سنی زائران حج امسال، افزود: به طور معمول شایع‌ترین مشکلاتی که حجاج با شکایت از آن به ما مراجعه می‌کنند شامل بیماری‌های قلب و عروق و بیماری‌های عضلانی_اسکلتی است؛ ولی موضوع گرمازدگی به دلیل شرایط فصلی بویژه امسال که زائرین هم کهنسال‌تر هستند، بیشتر خواهد شد؛ در واقع با طولانی شدن ماندگاری زائرین در عربستان و بویژه با نزدیکی به زمان ایام تشریق این شرایط حادتر می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود از ۵ – ۶ ذی‌الحجه تا ۱۴ – ۱۵ ذی‌الحجه گرمازدگی به اوج خود برسد؛ گفت: چرا که زائران زمان بیشتری خارج از هتل و در حال طواف و زیارت هستند.

۴۲۰ قلم دارو در فارماکوپه دارویی حج ۱۴۰۲

درودیان درباره وضعیت ارسال اقلام دارویی به مراکز درمانی در مکه و مدینه نیز اظهار کرد: فارماکوپه دارویی حدود ۴۲۰ قلم دارو است. داروها شامل اقلام ضروری و اقلامی است که باتوجه به معاینات پیش از اعزام حجاج و با درنظر گرفتن بیماری‌های شایع‌ در آنها متوجه ضروری بودن آنها شده‌ و ارسال کرده‌ایم. تاکنون بخش قابل توجهی از داروها به فرودگاه مدینه ارسال شده است و احتمالا تا پایان هفته کل داروهای مورد نیاز وارد مدینه می‌شود.  

دیابت و فشارخون بالا دو بیماری شایع در حجاج

وی افزود: با توجه به معاینات انجام شده از حجاج در سال جاری، شایع‌ترین بیماری‌ها شامل فشارخون بالا و دیابت است. ترکیب سنی و جنسی جمعیت نیز در نوع داروهای انتخابی و میزان آن موثر خواهد بود.

مهم‌ترین توصیه‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درخاتمه تاکید کرد: پیشنهاد ما به حجاج استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی است که توسط تیم هلال احمر به زائرین به صورت مجازی و حضوری داده شده است. قاعدتا با رعایت دستورالعمل‌ها انتظار داریم که مشکلات کمتری برای زائرین رخ دهد؛ اما مهم‌ترین مشکلی که نگران آن هستیم همان بحث گرمازدگی است که توصیه‌های ضروری به زائرین شامل استفاده از لباس‌های رنگ روشن و نخی، مصرف آب فراوان، ‌استفاده از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی و در ایامی که از نظر شرعی منعی وجود ندارد استفاده از کرم ضد آفتاب، انجام شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/