رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از افتتاح ۱۱۰۰ پروژه آموزشی در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: ۳۷ درصد پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنیم با مشارکت خیرین ساخته شده، هشت درصد کامل از سوی خیرین احداث شده و مابقی دولتی هستند.

به گزارش نیکوکار،حمیدرضا خان‌محمدی در نشستی خبری ضمن عرض تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان در زلزله شب گذشته خوی گفت: در حال حاضر سرانه فضای آموزشی به ۵.۲ متر مربع رسیده است.

وی افزود: ۱۱۰۰ پروژه در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود که بخش قابل توجهی از آن مرهون تلاش خیرین است. ۳۷ درصد پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنیم با مشارکت خیرین ساخته شده، هشت درصد کامل از سوی خیرین احداث شده و مابقی دولتی هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه فضای ایمن و راحت در کلاس‌های درس باید فراهم باشد گفت: می‌دانیم که با تراکم ۵۰ نفره دانش آموزان در برخی کلاسها، آموزش تحت الشعاع قرار می‌گیرد. با هر مدرسه‌ای که می‌سازیم، آگاهی و توسعه از یک در وارد و جهالت و ناآگاهی از در دیگر خارج و آن منطقه آباد می‌شود.

خان‌محمدی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که ساخت مجتمع‌های بزرگ را با قدرت دنبال کنیم. هفته گذشته مذاکراتی با ستاد توسعه اجتماع محور ۲۰۲۰ محله انجام دادیم تا فضای مدرسه را در کنار امکاناتی چون سالن ورزشی، درمانگاه، مراکز فرهنگی و هنری و… در قالب یک مجموعه بسازیم. در تفاهم اولیه بنا شده در مناطقی که زمین و شرایط مهیاست ساخت و ساز آغاز بشود و ظرف سه سال تعدادی را به عنوان نمونه ارائه دهیم و از این پس «مدارس کانون تربیت و پیشرفت محله» را نیز داشته باشیم.

وی به برنامه دیگر این سازمان برای راه اندازی سامانه‌ها و رصد پروژه ها در سطح کشور گفت: به عنوان مثال در زلزله شب گذشته ۸۷۳ فضای آموزشی تحت تاثیر کم و ۸۸ مدرسه تحت تاثیر بالا بودند که اینها را می‌توان در قالب سامانه‌ها رصد کرد.

وی افزود: ۶۹ هزار مدرسه ما دارای نمازخانه هستند. تاکید کردم اگر مدرسه‌ای می‌سازیم مدارس باید نمازخانه مناسب داشته باشند. چندساحتی کردن مدارس را در سیاست‌های کلان خود داریم.

 

مدارس خوی پذیرای زلزله‌زدگان هستند 

نگرانی از وضعیت ۸۸ مدرسه این شهر 

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدارس در زلزله خوی گفت: بسیاری از مدارس ما پایگاه‌های ایمن هستند و اعلام کردیم در اختیار قرار بگیرند و پذیرای مردم در سرما باشند. اگر مدرسه درست ساخته شود در این بحران‌ها پایگاهی برای استقرار نیروهای امدادی می‌شوند. نگران ۸۸ مدرسه هستیم که تحت تاثیر بالا از زلزله بوده‌اند و گزارش از وضعیت دقیق آنها را اعلام خواهیم کرد.

خان‌محمدی افزود: در سه مرحله در خوی زلزله آمد. در زلزله اول خوی ۱۰ مدرسه آسیب دیدند که ۹ مدرسه نیازمند بازسازی بودند. اقدامات لازم انجام و کانکس ارسال شد تا نظام تعلیم و تربیت دچار وقفه نشود. زلزله دوم، زمانی اتفاق افتاد که بچه‌ها در مدرسه نبودند و در خوابگاه بودند که مشکلی برایشان پیش نیامد و به منازل خود رفتند اما به طور کلی تیم ارزیاب تا بعدازظهر گزارش وضعیت مدارس را به ما اعلام می‌کند.

 

تخلیه برخی مدارس 

۷۱ هزار کلاس درس کشور نیازمند مقاوم‌سازی

اعتبار لحاظ شده مقاوم‌سازی در بودجه سال آتی ۵۰۰ میلیارد تومان و بودجه مورد نیاز ۵۰ هزار میلیارد تومان است 

 

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار کلاس درس تخریبی در سطح کشور داریم گفت: یک سری مدارس تخلیه شده و بچه‌ها به شیفت دوم مدارس دیگر رفته‌اند و درس می‌خوانند. برای تخریب و بازسازی این مدارس به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم در حالی که در پیوست یک بودجه سال آینده ۷۴۰۰ میلیارد تومان دیده شده است. ۷۱ هزار کلاس درس نیز باید مقاوم سازی شوند. برای مقاوم سازی ۵۰۰ میلیارد تومان برای ما در بودجه آینده دیده اند در حالی که به ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: ۸۱ درصد کلاس‌های درس ما استانداردسازی شده‌اند، اما مدارس بسیار گسترده هستند و برای همان ۱۹ درصد باقی مانده به اعتبارات قابل توجهی نیاز داریم. با ظرفیت موجود سالانه ۱۵ هزار کلاس درس می سازیم. رایزنی هایی برای تخصیص اعتبارات در حال انجام است و پیش بینی شده در صورت تخصیص اعتبارات ۳۷۰۰ پروژه برای مهر ۱۴۰۲ بسازیم.

خان‌محمدی درباره وضعیت بودجه دولت برای تکمیل ساخت مدارس خیرساز گفت: در بخش اعتبارات خیرین برای سال۱۴۰۱، ۳۱۰۰ میلیارد از  یکی از ردیف‌های ما درنظر گرفته شد که هنوز ۱۲۰۰ میلیاردتومان آن تخصیص نیافته و درخواست می‌کنیم سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را تخصیص دهد اما برای سال ۱۴۰۲ این مبلغ افزایش یافته و به ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. با این وجود تعهد خیرین در جشنواره ها بیش از اینها بوده و باید ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به ردیف بودجه سال آینده در این بخش افزوده شود که پیگیر آن در مجلس هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از تعهدمان به خیرین را با فروش املاک تسویه خواهیم کرد.

 

۳۱ شهرستان دچار چالش سرانه فضای آموزشی

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه ۳۱ شهرستان ما دچار چالش سرانه فضای آموزشی هستند و از متوسط کشوری پایین‌تر هستند عنوان کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این منظور نیاز داریم که پیگیری‌هایی برای تامین بودجه در حال انجام است.

خان‌محمدی در پاسخ به پرسشی درباره تامین مدارس مسکن مهر گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود داشت. مدرسه جزو امور زیربنایی است و همانند راه و درمانگاه و… مدرسه نیز باید پیش بینی شود. توافقات خوبی صورت گرفته و ۴۵۷ مدرسه از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخته و تعدادی نیز در دست اجراست و خواستیم خیرین نیز به کمک بیایند تا این مدارس تکمیل و بهره برداری شوند. مجلس همواره در زمان تصویب بودجه به ما کمک کرده ولی امیدواریم سهم ما از بودجه که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته، مورد توجه جدی قرار گرفته و افزایش یابد.

 

شناسایی ۹۳۰ مدرسه ناایمن تهران

 

وی درباره وضعیت مدارس استان تهران نیز توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: با استاندارد خاص آتش نشانی ۹۳۰ مدرسه تهران ناایمن شناسایی شده، کارگروهی شکل گرفته و پیگیر این موضوع و به روز رسانی فهرست هستند. در سفر رئیس جمهور به بهارستان تصویب شد ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی تخصیص یابد، ایشان دستور داد ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه در آنجا ساخته شود. بازهم ما در همان شهرستان بهارستان نیاز به ساخت ۱۶۹ مدرسه داریم تا به استانداردها برسیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: چالش‌های ما در تهران به دو علت مهاجرپذیر بودن و قدیمی بودن مدارسش زیاد است. نیاز داریم دستگاه‌های حاکمیتی به ما کمک کنند تا بخشی از مشکلاتمان را در تهران مرتفع کنیم. در تلاشیم از محل فروش املاک و تهاتر اوراق در قالب بودجه، وضعیت فضای آموزشی در تهران را کمی بهبود ببخشیم.

 

وجود ۴۸ هزار بخاری گازی و یک هزار بخاری نفتی در مدارس 

 

خان‌محمدی با بیان اینکه ابتدای سال تحصیلی ۷۲۵ میلیارد تومان برای ساماندهی سیستم‌های گرمایشی تزریق کردیم و معتقدیم شعله مستقیم از مدارس شش کلاسه به بعد باید خارج شود اظهار کرد: ۴۹ هزار کلاس درس باید استانداردسازی شود. سهم ما از عوارض گار ۲۰ درصد بود که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به ۵۰ درصد رسیده است و استانداردسازی یک بخش از مدارس تا پایان این دولت را انجام می‌دهیم.

وی افزود: ۴۸ هزار بخاری گازی و یک هزار بخاری نفتی داریم که باید استاندارد شوند و تا پایان سال تحصیلی ۱۴ هزار  سیستم گرمایشی استاندارد می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/