سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی از وزیر راه و شهرسازی خواست تا در طرح نهضت ملی مسکن، پیوست مناسب‌سازی برای معلولان، جانبازان و سالمندان را باتوجه به سونامی سالمندی در دهه‌های آینده، ضمیمه پروژه نهضت ملی مسکن کند.

به گزارش نیکوکار، دکتر علی همت محمودنژاد با تاکید بر رعایت مناسب‌سازی در ساخت نهضت ملی مسکن برای دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت‌، اظهار کرد: بیشتر مباحث مرتبط با مناسب‌سازی  به وزارت مسکن و شهرسازی مربوط است ولی متاسفانه از دوره‌های گذشته تاکنون این وزارتخانه نسبت به ایفای نقش خود در اجرای حقوق معلولان اهتمام خاصی از خود نشان نداده است.

وی در این راستا از وزیر مسکن و شهرسازی خواست تا به حقوق پایمال شده افراد دارای معلولیت در وزارت متبوع خود نگاه ویژه‌ای داشته باشد و گام‌های موثر برای جبران عقب‌افتادگی‌های حقوق معلولان در این وزارتخانه را به کار گیرد.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ادامه داد: اگر پیوست مناسب‌سازی ضمیمه نهضت ملی مسکن شود، بسیاری از مشکلات معلولان و سالمندان در دهه‌های آینده رفع خواهد شد.

وی در ادامه همچنین با اشاره به وضعیت مستمری معلولان اظهار کرد: باتوجه به اینکه مستمری افراد دارای معلولیت حتی کفاف چند روز زندگی آنها را نمی‌دهد باید فکر اساسی برای سهم آورده معلولان برای بهره‌مندی از مسکن ملی شود.

وی یادآور شد: وزارت رفاه، وزارت مسکن و شهرسازی و نهادهای حمایتی همانند بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی باید دست به دست یکدیگر داده تا در نهضت ملی مسکن، مسکن رایگان به دست معلولان برسد.

سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی با بیان اینکه سرانه مستمری هر نفر در یک خانواده پنج نفره تحت پوشش سازمان بهزیستی کمتر از ۳۵۰ هزار تومان است، عنوان کرد: این در حالیست که قیمت مسکن ملی نسبت به مسکن مهر چندین برابر افزایش قیمت داشته است که پرداخت و تامین این مبلغ برای معلولان بسیار سخت و تقریبا ناممکن است.

وی از سوی دیگر نیز در ادامه به ارائه آماری از وضعیت ثبت نام افراد دارای معلولیت در طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و گفت: از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری تحت پوشش سازمان بهزیستی، تنها ۱۲۰ هزار نفر موفق به ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن شده‌اند.

محمودنژاد علت پایین بودن این آمار را عدم دسترسی به تلفن‌های هوشمند و پایین بودن اطلاعات جامعه تحت پوشش عنوان کرد و پیشنهاد داد که با هماهنگی بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی، بهزیستی لیست معلولان را به وزارت راه و شهرسازی جهت ثبت نام معلولان ارائه دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر