رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به بدعهدی شرکت خارجی تولیدکننده داروی بیماران تالاسمی در راه‌اندازی خطوط تولید داروی خوراکی بیماران تالاسمی‌ در داخل کشور، نسبت به مشکلات تامین داروی این بیماران و در تبعیت طرف خارجی از قوانین مربوط به تحریم انتقاد کرد.

به گزارش نیکوکار، دکتر سید حیدر محمدی درباره وضعیت تامین داروهای بیماران تالاسمی، گفت: داروهای تالاسمی طی چند سال اخیر به طور مستمر در داخل کشور تولید و بخش زیادی از نیاز ما در این حوزه از طریق تولید داخلی تامین می‌شود. در مورد داروی خوراکی بیماران تالاسمی به تقاضای انجمن تالاسمی، هفته گذشته ۲۴ هزار بسته ۳۰تایی از برند اصلی وارد شد که حدودا نیاز شش ماه بیمارانی که داروهای وارداتی را نیاز دارند، تامین می‌کند.

وی با اشاره به ثبت سفارش واردات محموله بعدی داروی خوراکی بیماران تالاسمی، گفت: روند واردات از زمان سفارش حداقل سه ماه زمان می‌برد. هرچند که شرکت خارجی قرار بود این دارو را در کشور ما تولید کند و سرمایه‌گذاری بزرگی هم از سوی طرف ایرانی انجام شد، اما بعد از دو سال از سرمایه‌گذاری، یکباره اعلام کردند که ماده اولیه را به ما نمی‌دهند و ما باید محصول نهایی را تهیه کنیم.

محمدی افزود: سازمان غذا و دارو مجوز واردات را به شرطی می‌دهد که دارو در داخل کشور هم تولید شود، این‌ شرکت هم با یکی از شرکت‌های داروسازی داخلی قرارداد بسته و متعهد شدند که خط تولید این دارو را در ایران راه بیندازند. شرکت ایرانی هم ۳۵ الی ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرده و خط تولید های‌تکی را راه‌اندازی کرد و حتی تولید آزمایشی هم انجام دادند، اما ماده اولیه را باید شرکت خارجی ارائه دهد تا تحت لیسانس شرکت اصلی تولید شود اما به طور ناگهانی از ارائه ماده اولیه امتناع کرد.

وجود ۱۳ تولیدکننده فعال در داروهای تلاسمی

وی درباره وضعیت تولید داخلی داروی بیماران تالاسمی، گفت: سازمان غذا و دارو درباره داروهایی که بیماران از کیفیت آن‌ها رضایت دارند و پزشکان هم در این داروها فقط تولید داخلی را تجویز می‌کنند، بازار را کاملا در اختیار نمونه تولید داخلی قرار داده است. بر همین اساس هم ۹۸ درصد از بازار دارویی ما متشکل از داروهای تولید داخلی است. در عین حال برخی داروها از جمله داروهای بیماران تالاسمی به گونه‌ای است که ممکن است بدن برخی بیماران با داروی تولید داخلی سازگاری نداشته باشد و بر همین اساس نوع وارداتی آن را هم در اختیار قرار می‌دهیم.

محمدی با بیان اینکه هشت تولیدکننده داخلی فرم خوراکی داروهای بیماران تالاسمی و پنج تولیدکننده فرم داروهای تزریقی این بیماران در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: با این حال از این جهت که ممکن است بدن برخی بیماران با داروهای تولید داخلی سازگاری نداشته باشد، معمولا یک درصدی از این داروهای خاص را به واردات اختصاص می‌دهیم.

مصرف ۹۰ درصدی فرم خوراکی و ۸۰ درصدی فرم تزریقی داروهای تالاسمی ایرانی در کشور

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۹۰ درصد مصرف فرم خوراکی و ۸۰ درصد مصرف فرم تزریقی داروهای بیماران تالاسمی، مربوط به نمونه تولید داخلی است، گفت: حدود ۲۰ درصد از نیازمان از طریق واردات تامین می‌شود که البته بر اساس میزان تامین متغیر است.

سایه تحریم‌ها بر داروی بیماران تالاسمی
سنگ اندازی شرکت سوییسی در راه تامین داروهای وارداتی بیماران تالاسمی

محمدی با اشاره به عدم همکاری برخی شرکت‌های تولیدکننده داروهای درمان تالاسمی برای تامین داروی مورد نیاز بیماران کشورمان، گفت: وقتی اعلام نیاز می‌کنیم، تولیدکننده خارجی باید ظرف یکی دو ماه دارو را تامین کرده و برای ما ارسال کند، اما یک شرکت سوییسی که داروهای بیماران تالاسمی تزریقی و خوراکی را به کشور ما ارائه می‌دهد و مدت‌هاست که نمایندگی این شرکت در ایران بنابر تقاضای سازمان غذا و دارو، داروهای بیماران تالاسمی را برای ما تامین می‌کند، معمولا با فاصله بسیار طولانی و به مقدار خیلی کمتر از نیاز به ما این داروها را ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک شرکت خارجی تولیدکننده داروی بیماران تالاسمی سال گذشته حتی یک ویال داروی تزریقی تالاسمی را برای بیماران کشور ما ارسال نکرد، گفت: تاخیر در ارسال این داروها از سوی این شرکت سوییسی و کم کردن میزان آن، باعث می‌شود که بیماران و خانواده‌ها که داروی تولید داخلی با آنها سازگاری ندارد، رنج بکشند. شرکت سوییسی همواره در ارسال داروی بیماران تالاسمی ما را اذیت کرده و جزو شرکت‌هایی است که همیشه تابع تحریم ها بوده و به هر نحوی سعی کرده در انتقال ارز همواره از ما فقط ارز مرغوب درخواست کند و فقط هم باید حواله ارزی از طریق کارگزار اروپایی انجام شود. در عین حال با همه این دشواری‌ها، بعضا هم با تاخیر شش ماه تا یکساله دارو را برایمان ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات در تامین داروهای بیماران به دلیل تبعیت برخی شرکت‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه در راه تامین دارو است، گفت: علی‌رغم اینکه گفته می‌شود حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از تحریم‌ها مستثنی است، اما متاسفانه برخی شرکت‌های خارجی از تحریم‌ها تبعیت کرده و دارو را دیر یا در میزان کم برای ما ارسال می‌کنند. با این کار هم می‌خواهند به نحوی بگویند که ما شما را تحریم نکردیم، اما مثلا نیاز ما از یک دارو ۱۰ میلیون عدد است، اما ۵۰۰ هزار بسته به ما می‌دهند. بعد می‌گویند دارو را ارسال کرده‌اند، اما عملا نیاز ما تامین نشده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/