کد خبر: 13614

هر سال در تاریخ یک دسامبر "روز جهانی ایدز" به منظور گسترش آگاهی در مورد عفونت HIV و موضوعات و توصیه‌های مرتبط با این بیماری گرامی داشته می‌شود.

به گزارش نیکوکار،  مراسم و کمپین‌های روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ میلادی هر ساله با هدف افزایش آگاهی و بودجه ها و مبارزه با تبعیض ها درباره این بیماری در کشورهای مختلف برگزار می شود.

شعار امسال (۲۰۲۲) در روز جهانی ایدز با عنوان “برابری” در دسترسی به خدمات ضروری ایدز تعیین شده است.

“اچ‌آی‌وی” همچنان یک مسئله مهم بهداشت عمومی در جوامع است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی اعلام کرد: حدود ۱۱۰ هزار نوجوان زیر ۱۹ سال طی سال گذشته بر اثر عوامل مرتبط با بیماری ایدز جان خود را از دست دادند و در کنار شناسایی ۳۱۰ هزار مبتلای جدید، آمار کل جوانان مبتلا به ویروس اچ آی وی به ۲.۷ میلیون نفر رسیده است.

یونیسف هشدار داد: تا زمانیکه عوامل نابرابری رفع نشود، پایان دادن به ایدز در کودکان و نوجوانان همچنان رویای دست نیافتنی خواهد بود.

در سال ۱۹۸۱ میلادی، متخصصان بهداشتی در لس آنجلس با معاینه و معالجه پنج مرد جوان، اولین موارد یک بیماری جدید را گزارش کردند که در نهایت به سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز معروف شد. از آن زمان تاکنون متخصصان پیشرفت های شگفت انگیزی در درک خود از ایدز و علت اصلی آن، HIV – ویروس نقص ایمنی انسانی، داشته اند. با این حال بسیاری از مردم هنوز تصورات نادرستی در مورد ایدز دارند و این امر باعث سردرگمی، ترس و انگ می شود.

یکی از متخصصان می‌گوید: دانستن برخی حقایق به افراد کمک می کند تا بفهمند آیا خودشان در معرض ابتلا به ایدز هستند یا خیر یا اینکه چگونه با یک بیمار مبتلا به ایدز برخورد کنند.

در ادامه به نقل از نشریه تخصصی “اِوری‌دی هلث” به برخی حقایق جالب در مورد ایدز خواهیم پرداخت:

* یک باور غلط درباره این بیماری در برخی نقاط جهان این است که فقط مردان همجنس گرا به اچ آی وی مبتلا می شوند. در ایالات متحده، همجنس‌گرایان و سایر مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند همچنان بیشترین خطر ابتلا به عفونت اچ آی وی را دارند با این حال بر اساس گزارش های رسمی، بسیاری از افراد دگرجنسگرا نیز به اچ آی وی مبتلا می شوند. همچنین در سال ۲۰۲۰ میلادی آمار مصرف کنندگان مواد مخدر که با استفاده از سوزن های مشترک به اچ آی وی آلوده شدند، بیشتر بوده است.

* اچ آی وی تأثیر بزرگی بر جوامع رنگین پوست در ایالات متحده داشته است. سیاهپوستان آمریکایی تنها حدود ۱۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند اما ۴۲ درصد از موارد جدید اچ آی وی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، نژادپرستی، انگ اچ آی وی، فقر و موانع برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی، عوامل قدرتمندی هستند که این نابرابری را ایجاد می کنند. آمریکایی‌های هیسپانیک و لاتین نیز به طور نامتناسبی در ایالات متحده تحت تأثیر اچ آی وی قرار گرفته اند. این گروه ۱۹ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند اما ۲۷ درصد از تشخیص های جدید اچ آی وی در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص دادند.

* تقریباً یک چهارم افراد مبتلا به اچ آی وی در ایالات متحده زن هستند. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، فردی که باردار و مبتلا به ایدز است می تواند اچ آی وی را به فرزند متولد نشده خود منتقل کند. همچنین می تواند این ویروس را در هنگام زایمان و شیردهی نیز منتقل کند.

* از سال ۱۹۸۱ میلادی، بیش از ۸۴ میلیون نفر در سراسر جهان به اچ آی وی مبتلا شده اند و تقریباً ۴۰ میلیون نفر نیز بر اثر ایدز جان خود را از دست داده اند. در برخی از کشورها اچ آی وی در اکثر نقاط وجود دارد. شیوع اچ آی وی در جمعیت برخی از کشورهای آفریقای جنوب صحرا در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد است. بر اساس گزارش های رسمی، حدود ۱.۲ میلیون نفر در ایالات متحده به اچ آی وی مبتلا هستند. با این حال میزان عفونت ها و تشخیص های جدید به دلیل آگاهی رسانی ها و تلاش ها در زمینه پیشگیری در حال کاهش است. در همین حال تعداد موارد ابتلا به این بیماری در آمریکا بین گروه های خاصی در حال افزایش است.

* تخمین زده می شود که حدود یک نفر از هر هشت فرد مبتلا به اچ آی وی نمی داند که به آن مبتلا است. طی دو تا چهار هفته اول عفونت اچ آی وی، فرد ممکن است علائمی شبیه آنفلوآنزا مانند خستگی، تب، سردرد، گلودرد و درد عضلانی و مفاصل را تجربه کند. سایر علائم اچ آی وی می تواند شامل غدد لنفاوی دردناک و متورم و بثورات پوستی با برجستگی های کوچک باشد. اما در برخی موارد، افراد در این مرحله اولیه (حاد) عفونت، هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند و می‌توانند بدون اینکه متوجه شوند ویروس را پخش کنند. تنها راه برای اطمینان از اینکه یک فرد به ایدز مبتلا است یا خیر، انجام تست آن است.

* افسانه ها هنوز در مورد چگونگی انتقال اچ آی وی فراوان است. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، افراد نمی توانند از طریق نیش یا نیش حشرات، دست دادن یا استفاده از توالت یا ظروف مشترک به اچ آی وی مبتلا شوند. همچنین اچ آی وی از طریق تماس با عرق یا اشک یک فرد آلوده به آن نیز منتقل نمی شود.

* از آنجایی که اچ آی وی از طریق مایعات بدن منتقل می شود تاکید می‌شود که از به اشتراک گذاشتن وسایل دارویی خود مانند سوزن و سرنگ خودداری کنید.

روند مهار اچ‌آی‌وی/ ایدز به‌طور معمول شامل مصرف داروهای ضدبازگشت ویروسی جهت کنترل عفونت است. مؤسسه ملی بهداشت آمریکا و برخی دیگر از موسسات، استفاده از داروهای ضدبازگشت ویروسی را به تمام بیماران مبتلا به ایدز توصیه می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/