کد خبر: 13567

مشکلات دریافت تسهیلات اشتغالزایی از بانک‌ها

سنگ بانک‌ها جلوی پای بهزیستی

رییس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از محل بند ب تبصـره ۱۶ قانون بودجه امسال، ۱۰ هزار میلیـارد تومان برای تسهیلات اشتغال به سازمان بهزیستی اختصاص یافته است، گفت: بانک‌ها می‌گویند منبع مذکور فقط مختص اشتغال نیست و ابتدا بابت پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و سپس اشتغال است، لذا در دریافت تسهیلات اشتغال از سوی بانکها با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش نیکوکار، سید محمد حسن صافی با بیان اینکه برای تسهیلات اشتغال از محل بند ب تبصـره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰ هزار میلیـارد تومان تسهیلات به سازمان بهزیستی اختصاص و برای پرداخت به بانک‌ها ابلاغ شده است، گفت: این مبلغ در سال گذشته برابر با ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود.

وی افزود: البته بانک‌ها به دلیل اینکه می‌گویند منابع بند ب تبصره ۱۶ فقط به موضوع اشتغال اختصاص ندارد و در ابتدا برای موضوع ازدواج و فرزندآوری و پس آن برای اشتغال است، در پرداخت تسهیلات از سوی بانکها با مشکل مواجه هستیم.

رییس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سهم بانک ملی در ارائه این ۱۰ هزار میلیارد تسهیلات ۱۵ درصد، معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تا این لحظه بانک ملی یک ریال تسهیلات به سازمان بهزیستی پرداخت نکرده است و سال گذشته نیز از کل منابع، ۲۰ درصد را آزاد کرد که بهزیستی توانست آن را دریافت کند.

وی تصریح کرد: در این راستا سازمان بهزیستی مکاتبات خود را با کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت کار، وزیر کشور و وزیر اقتصاد، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی انجام داده است. اکنون منتظر هستیم که اگر تعهدی برای ایجاد بیش از ۶۴ هزار اشتغال در برنامه ششم توسعه برای سازمان بهزیستی تکلیف شده، پس سهم بانک‌ها در تامین منابع علی‌الخصوص بانک ملی کجاست؟.

صافی با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ برای ایجاد ۶۳ هزار و ۷۲۶ شغل برای افراد تحت پوشش خود هدف‌گذاری کرده است، یادآور شد: طبق تعهد خود در سامانه رصد وزارت کار و سامانه بهزیستی تاکنون توانسته‌ایم ۴۵ درصد از تعهدات‌مان را ایجاد کنیم. البته بهزیستی تنها از طریق پرداخت وام، اشتغال ایجاد نمی‌کند بلکه مدل‌های دیگر همچون جذب سه درصد از افراد دارای معلولیت، به کارگیری افراد در مراکزی که سازمان به آنها مجوز می‌دهند، توانبخشی مبتنی بر جامعه، گروه‌های مالی خرد زنان و معلولان، راه‌های دیگری برای ایجاد اشتغال هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/