درحالی به تازگی قانونگذار در اصلاح آئین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، موضوع «جمع‌آوری کودکان کار و خیابان» را با اتکاء به «پلیس ویژه اطفال» در نظر دارد که عنوان می‌شود کار این پلیس در حقیقت مددکاری با رویکرد ضابط قضایی است؛ لایحه‌ای که البته هنوز تصویب نشده و در کمیسیون قضایی در دست بررسی قرار دارد.

به گزارش نیکوکار، چندی پیش بود که رییس انجمن مددکاران اجتماعی نسبت به اصلاح آئین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که در بخشی از موارد اصلاحی آن عبارت «جمع‌آوری کودکان کار و خیابان» توسط پلیس مطرح است، واکنش نشان داد و گفت که اضافه شدن واژه “جمع‌آوری” به آیین‌نامه به معنی بازگشت به عهد دقیانوس است.

در این میان اما محمد نصیری معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص اصلاح آیین نامه ماده ۶ قانون حمایت از اطفال که در بخشی از اصلاحات آن به جمع آوری این کودکان اشاره دارد، به ایسنا می‌گوید: این کار توسط پلیس اطفال انجام خواهد شد. در حقیقت پلیس اطفال مددکاری با رویکرد ضابط قضایی است.

وی اظهار می‌کند: در آیین‌نامه اصلاح شده به آن مفهوم، موضوع جمع‌آوری وجود ندارد بلکه به جذب، شناسایی و حمایت اشاره شده است.

نصیری گفت: در آنجا تکلیفی که برای پلیس مبنی بر جمع‌آوری در نظر گرفته شده، زمانی است که کودک در جایی مشاهده شود که ممکن است برای او آسیب‌زا باشد و در مخاطره جدی قرار گیرد و اینطور نیست که پلیس از فردا در خیابان هر کودک کار و خیابانی را دید برای جمع‌آوری‌اش اقدام کند.

وی افزود: به عبارتی دیگر ممکن است کودک در جایی باشد که مکان بزه باشد، در این زمان پلیس برای این کودک وارد عمل می‌شود.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه می‌دهد: در قانون موضوعی به نام پلیس اطفال پیش‌بینی شده است اکنون لایحه پلیس اطفال در حال رسیدگی در کمیسیون حقوقی مجلس است و این کار توسط پلیس اطفال انجام خواهد شد. در حقیقت پلیس اطفال، مددکاری با رویکرد ضابط قضایی است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/