کد خبر: 13504

وزیر کشور گفت: محیط شهری از فضاهای کاری تا اماکن عمومی و حمل و نقل باید برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شود.

به گزارش نیکوکار، احمد وحیدی روز سه شنبه در نشست علمی و تخصصی مدیران ارشد ستادی و استانی سازمان بهزیستی کشور افزود: معلولیت جسمی هیچ دلیلی برای این نیست که تفکر خود و قدرت های دیگر را بازیابی نکنند. فردی که معلولیت جسمی دارد به هیچ وجه کرامت انسانی اش کمتر از دیگران نیست و باید محیط را برای این قشر آماده سازی کنیم.

توطئه‌گران خارجی اندکی از جوانان را صید کردند

وی افزود: بسیار حائز اهمیت است که ما نسخ محلی بنویسیم، نسخ کشوری ننویسیم. در سطح کشور سیاست کلی وجود دارد که باید براساس آن حرکت کنیم اما نمی توانیم نسخه ای که برای تهران می نویسیم همان نسخه را برای یک روستا مطرح کنیم آنجا تناسب های خاص خودش را دارد. اگر ما بتوانیم به عنوان مثال اصالت ها را در هر روستا، شهرستان زنده و حفظ کنیم بسیاری از اصالت های ما مانع بروز آسیب های اجتماعی می شود.

وزیر کشور در ادامه به ناهنجاری های تعداد اندکی از جوانان اشاره کرد وگفت: متاسفانه گاهی سراغ شهری می روید می بینید شهر هویت ندارد، هویت دچار مشکل شده است . طبیعی است فرد احساس بیگانگی کند و خود را از آن اصالت ها رها کند و اگر رها شد دیگر از چنگال هنجارهای مثبت قوی خارج می شود و بنابراین در دامن هر جریان مخربی می تواند گرفتار شود.

وحیدی ادامه داد: متاسفانه تعداد اندکی از جوانان صید سیاس و توطئه گر خارجی شده اند. بزرگترین ناراحتی ما این است که چرا باید بتوانند چنگال بیندازند و تعدادی از بچه های ما را صید کنند و بر ذهن و روح آنها تاثیر مخرب بگذارند. آنها بچه ها را با بدترین جرائم انسانی روبرو می کنند، چرا باید جوانان ما دچار تنزل اخلاقی و انسانی شوند و اینها جای دلسوزی دارد.

وی با بیان اینکه اساس مسائل اسلامی رحمت و شفقت است، اضافه کرد: در کشور ما که مهد تجلی مکتب اهل بیت است طبیعی است که برایمان سخت باشد بپذیریم جوانی دچار چنین نقص بزرگی در زندگی اش شود. چرا ما یک جبهه و سد بزرگی در مقابل تهاجمات دشمن مخرب ذهن و روح جوانان درست نکنیم ،ما باید با اصالت ها ، مشارکت های اجتماعی انسان ها و ارتباطات را حفظ کنیم.

وی افزود: هنگامیکه در رودخانه خروشان دست به دست هم بدهیم، سیل کسی را نمی برد. این مساله مقابل فردگرایی است که فرهنگ غرب تبلیغ می کند. فرد پشت فضای مجازی ، ارتباطات اجتماعی اش ضعیف می شود و دچار چنین آسیب های اجتماعی می شود. بسیار مهم است که تئوری ما برای ارتباطات اجتماعی مقابل فرد گرایی است. بنابراین سازمان بهزیستی نه تنها باید از بعد روانشناسانه به موضوع نگاه کند بلکه باید از بعد یک مساله اجتماعی و کاری که در فضای کلان اجتماعی انجام شود، کار را دنبال کند.

تامین مسکن برای خانواده های دو معلولی 

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه این نشست گفت: با توافقاتی که با نهادهای حمایتی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام صورت گرفته است، احداث مسکن خانواده‌های دارای چند معلول، تضمین شده است. تعداد قابل توجهی واحد مسکونی  احداث و به خانواده‌ها تقدیم شده و مابقی آن هر تعدادی که باشد به صورت چند جانبه با سازمان بهزیستی و این نهادهای حمایتی تامین می‌شود.

وی افزود: همچنین زمین واحدهای مسکونی با منابعی ، تامین و تجهیز و تکمیل خواهد شد. بازه زمانی آن خیلی زمان بر نیست. البته اینکه بگوییم مسکن هم‌زمان برای همه احداث می‌شود، اینطور نیست و به صورت سنواتی و با اولویت ساخته می‌شود. به نظر اگر تعداد افزایش نیابد، ظرف یک تا دو سال خانواده های دارای چند معلول، منازل مسکونی شان تامین خواهد شد.

مرتضوی افزود: در صورتی که تعداد خانوارهای فاقد مسکن دارای چند معلول تحت پوشش بهزیستی، افزایش نیابد، آنها ظرف دو سال آینده صاحب مسکن خواهند شد.

وی اضافه کرد: امروز با دانش روز بسیاری از نادانسته ها تبدیل به دانستنی ها شده و امکان پیشگیری و درمان در ابتدای کار وجود دارد. باید به این دو مقوله پرداخت، چون هزینه پیشگیری و درمان مقدماتی از هزینه های نگهداری به مراتب کمتر است.

وی ادامه داد: بخشی دیگری از جامعه هدف بهزیستی فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست هستند. کودکی که فرزند طلاق است، دوست دارد دست مهربانی پدر بر سرش کشیده شود و در آغوش مهربانی مادرش بزرگ شود. بی پدر ماندن و بی مادر ماندن قصه پرغصه ای است و فرزندان گاهی بر اثر حوادث  و گاهی بر اثر ناملایمات اجتماعی بی سرپرست می شوند. به این فرزندان توجه کنید. سعی کنید نقش پدری و مادری را به کار بگیرید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/