کد خبر: 13439

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان از فراهم شدن مقدمات افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر استان از ۱۰۰ نفر فعلی به ۹۰۰ نفر در ۲ شهر گرگان و گنبدکاووس خبر داد و گفت: این افزایش ظرفیت‌ها در قالب یک طرح توسعه و ایجاد ۲ مرکز جدید ویژه معتادان آقا و خانم می‌باشد.

به گزارش نیکوکار، مهدی طالبی افزود: شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان از ابتدای امسال و با حمایت‌ مجموعه استانداری و دستگاه قضایی استان و به‌منظور ایجاد ظرفیت‌های جدید دولتی (ماده ۱۶) برای جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر در مرحله نخست اقدام به افزایش ظرفیت این مراکز از ۱۰۰ نفر به ۹۰۰ نفر کرد.

وی اضافه کرد: براساس این تصمیم ظرفیت تنها مرکز دولتی نگهداری و درمان معتادان متجاهر گلستان در منطقه «توسکستان» گرگان و در قالب طرح توسعه از ۱۰۰ نفر به ۴۰۰ نفر افزایش می‌یابد و ۲ مرکز جدید در شهر گنبدکاووس یکی با ظرفیت ۴۰۰ نفر برای آقایان و دیگری با ظرفیت ۶۰ نفر برای بانوان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

طالبی ادامه داد: در گرگان شهرداری این شهر با حمایت استانداری گلستان متولی طرح توسعه ظرفیت مرکز نگهداری معتادان متجاهر توسکستان انتخاب شده که هم اکنون عملیات اجرایی طرح توسعه این مرکز در قطعه زمین پیش‌بینی شده در این مجموعه، آغاز شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان بیان داشت: برای ایجاد و راه‌اندازی ۲ مرکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر در گنبدکاووس هم شهرداری این شهر با حمایت فرمانداری متولی انجام این کار شده است.

وی گفت: هم اکنون ساختمانی متعلق به شهرداری گنبدکاووس با ظرفیت نگهداری ۴۵ تا ۶۰ نفر برای بانوان معتاد متجاهر آماده و درحال تجهیز است و طی روزهای آینده فعالیت آن آغاز می‌شود.

طالبی افزود: یک ساختمان دیگر متعلق به جهادکشاورزی گنبدکاووس هم با ظرفیت نگهداری ۴۰۰ نفر ویژه معتادان متجاهر مرد در نظر گرفته شده که مراحل اداری برای واگذاری آن درحال انجام است.

وی با مهم دانستن مساله توانمندسازی و اشتغال معتادان بهبود یافته و تاثیر آن در جلوگیری از بازگشت دوباره آنها به چرخه مصرف و نیز کاهش قابل توجه انواع جرائم خُرد بویژه سرقت‌ها، اضافه کرد: لازمه تحقق این موضوع، همراهی همه ادارات و نهادهای گلستان و مشارکت و ورود بیشتر نیکوکاران و کارآفرینان استان به این حوزه است.

طالبی با اشاره به مشارکت و اقدامات خوب نیکوکاران گلستان دربخش‌های مختلف از جمله حوزه بهداشت و درمان در دوران ۲ ساله شیوع ویروس کووید ۱۹، ادامه داد: انتظار داریم این عزیزان در حوزه موادمخدر یعنی ساخت مراکز نگهداری معتادان متجاهر که استان ما از دیگر استان‌ها بسیار عقب‌تر است و نیز توانمندسازی و اشتغال آنها پس از بهبودی ورود کنند زیرا به کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان کمک زیادی می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان همچنین از مغفول مانده حوزه پیشگیری از موادمخدر و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با آن در استان خبر داد و گفت: برای جبران این موضوع که پیش از این اقدمات پیشگیرانه به‌صورت جزیره‌ای توسط ادارات و نهادها انجام می‌شد، طرح ائتلافی پیشگیری و توانمندسازی «محله‌محور» در دستور کار مدیران قرار گرفته است.

وی بیان داشت: در قالب این طرح ۶۳ محله هدف در شهرهای مختلف گلستان شناسایی شده و تمامی طرح‌ها و فعالیت‌های پیشگیرانه ادارات و نهادها با موضوع اعتیاد و موادمخدر به صورت متمرکز انجام می‌شود.

طالبی از تدوین طرح نظارت بر مراکز درمان معتادان در گلستان هم خبر داد و گفت: با افزایش نظارت‌ها، کیفیت و روند ارائه خدمات درمانی این افراد با استفاده از داروهای مجاز بهبود یافته است.

وی همچنین از کشف هفت تن انواع موادمخدر از ابتدای امسال تاکنون در گلستان خبر داد و گفت: در این رابطه تعدادی باند تهیه و توزیع موادمخدر در سطح استان متلاشی شدند.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/