معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از آغاز فعالیت ۴۰ هنرستان جوار کارخانه از ابتدای مهرماه در کشور خبر داد.

به گزارش نیکوکار، مهدی کاظمی با اشاره به موضوع اجرایی کردن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم تربیت به عنوان یک دغدغه اصلی مقام معظم رهبری همواره مورد تأکید بوده است هرچند تا به امروز، همه وزراء در این خصوص تلاش کردند اما همواره نارضایتی در اجرایی سازی این سند مطرح بوده است.

وی افزود: اگر قرار باشد ما در مسیر پیاده سازی تحقق تمدن نوین اسلامی گام برداریم، مهمترین وجه آن دانش آموز است زیرا دانش آموز، مولد نیروی انسانی فردای کشور است و این فرصت و ظرفیت بی‌‎نظیر در اختیار آموزش و پرورش است که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری؛ دانش آموزان طی ایام تحصیل ۱۲سال در اختیار آموزش و پرورش است و ما باید در این راستا احساس مسئولیت کنیم و در جهت رفع دغدغه عدم اجرای سند تحول بنیادین تلاش کنیم.

کاظمی تصریح کرد: یکی از بحث‎های مورد تأکید در سند تحول بنیادین تربیت چندساحتی است. در مقوله تربیت، این محورها و ساحت‎ها قبلا هم وجود داشتند، اما در مقوله سند تحول بنیادین وجه تمایز آن تلفیق این شایستگی‌ها و ساحت‎هاست که باید با هم محقق شوند، زیرا نمی‌توانیم آموزش را از تربیت جدا کنیم بگویم آموزش یک چیزی است و تربیت چیزی دیگر و تربیت صرفا توسط مربی یا معاون پرورشی انجام می‌‎شود.

وی ادامه داد: تربیت مهمترین وجه آموزش است که در سرکلاس توسط معلم اتفاق می ‎افتد و اتفاقا معلمین دروس تخصصی بیشترین نقش را در بحث تربیت دارند زیرا تلفیق این ساحت‎ها در سرکلاس درس و توسط معلم انجام می‌‎شود، آن‎ها در خلال آموزش و در ساحت تربیتی، ساحت اعتقادی را نیز در نظر می‎گیرند، با تلفیق این ساحت‎ها است که می‎توانیم بگویم انسان چند بعدی تربیت کردیم و  این نگاه را معلم ما در مدرسه باید داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه افزود: مهمترین ابزار و عامل تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت معلمان هستند، کانون تحول مدرسه است مدیر مدرسه به عنوان مدیر این کانون نقش اساسی را دارد اما عاملی اصلی تحول معلمین هستند، بنابراین با توجه به اهمیت این مقوله و تأکیدات صورت گرفته باید برای تحقق آن تلاش کنیم و برنامه‌‎ریزی اساسی و کاربردی صورت گیرد.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم علیرغم همه محدودیت‎ها اتفاقاتی رخ داد که اولین و مهمترین آن‎ها علیرغم همه فشارها و هجمه‎‌ها بازگشایی و آموزش حضوری مدارس بعد از قریب به ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری بود، از اقدام دولت و آموزش و پرورش در تأکید بر آموزش حضوری در فروردین ماه امسال تحت عنوان فاجعه انسانی یاد کردند در حالی که این اقدام کمک کرد تا مقوله آموزش به بهترین شکل رقم بخورد و استقبال خانواده‌‎ها و دانش آموزان همکاران ارجمند گواه این موضوع بود.

کاظمی افزود: یکی دیگر از مواردی که در دولت سیزدهم شاهد تحقق آن بود، اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان به عنوان خواسته  و مطالبه ۱۲ ساله معلمان بود دولت سیزدهم و در رأس آن شخص رئیس جمهور پای کار ایستادند و  اعتبار ویژه برای آن در نظر گرفتند. در دولت قبل اعلام شد برای ۳ سال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرایی نمودن نظام رتبه بندی در نظر گرفته شده است اما در دولت سیزدهم، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱۸ ماه اختصاص یافت که حرکتی واقعا بی‎نظیر بود اما در فضای مجازی چنان عمل کردند و موضوع را به گونه دیگری جلوه دادند. در مرحله اجرا قبول داریم مشکلاتی وجود دارد اما همکاران ما در سطح وزارت متبوع درصدد رفع آن هستند.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تعمیق تثبیت یادگیری از سوی ستاد ملی مقابله کرونا

وی با اشاره به تحقق طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال گفت: در ایام کرونا در آموزش دانش آموزان دچار اخلال شدیم ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری تأثیرات منفی فراوانی بر کیفیت آموزش داشت از همین رو با پیگیری‎های مقام عالی وزارت و حمایت‎های رئیس جمهور، یک هزار۵۰۰ میلیارد تومان از سوی ستاد ملی مقابله کرونا برای دوره طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اختصاص یافت.

اختصاص ۲هزار میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات مدارس

معاون آموزش متوسطه  تجهیز مدارس سطح کشور را از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کارگاهی از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه امسال بین مدارس کشور توزیع می شود.

وی یادآور شد: ایجاد هنرستان‎های در جوار کارخانه از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم بود که تاکنون مجوز احداث ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در سطح کشور با این رویکرد، صادر شده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی به موضوع شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل پرداخت و گفت: تاکنون ۳۳ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه شناسایی شده‎ اند، هزینه شناسایی و بازگشت یک نفر به چرخه آموزش  بسیار سنگین است اما آموزش و پرورش خود را ملکف می‌داند در راستای ایجاد عدالت آموزشی آن را مدنظر قرار دهد.

سهمیه تحصیل دانش آموزان مناطق روستایی و کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی مورد توجه قرار گیرد

کاظمی توجه به مقوله عدالت را  یک موضوع اساسی دانست و بر حرکت در این مسیر تأکید کرد و یادآور شد: در برخی موضوعات چنانچه انحرافی رخ داده است باید مدیران مناطق و مدارس درصدد تصحیح آن اقدام کنند که از آن جمله می‌‎توان به تحصیل دانش آموزان مناطق روستایی و کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی اشاره کرد. مدارس نمونه دولتی برای دانش آموزان روستایی مناطق کم برخودار ایجاد شده ‎اند اما کمتر از۱۰درصد دانش آموزان روستایی در این مدارس در حال تحصیل هستند، در حالی که ما اعلام کرده ‎ایم سهمیه دانش آموزان مناطق مذکور در مدارس نمونه دولتی حداقل باید به ۵۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: در قالب بخشنامه ‎ای که به استان‎ها ابلاغ شد؛ تأکید داشتیم دانش آموزان  مناطق کم ‎برخوردار و روستایی باید در مدارس نمونه تحصیل کنند و برای آن‎ها این سهمیه در نظر گرفته شود که این انتظار ما در سال آینده تحصیلی محقق نشد اما در آزمون تابستان امسال، سهم دانش آموزان مناطق کم برخودار و روستایی در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد.

اجرای طرح تغذیه رایگان از ابتدای مهرماه با اولویت دانش آموزان دختر مناطق کم برخوردار

معاون آموزش متوسطه  با تاکید بربسط و توسعه عدالت تصریح کرد: بعد از۱۰سال مبلغ یک هزار و۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تغذیه دانش آموزان در نظر گرفته شد تا از ابتدای مهرماه امسال اجرایی شود. در فرآیند بازگشایی مدارس از فروردین ماه تا ایام منتهی به امتحانات خرداد ماه این طرح در مدارس استان‎های البرز و سیستان و بلوچستان اجرایی شد.

وی اضافه کرد: با اجرایی سازی، موضوع هدفمندسازی یارانه‎‌ ها، کارکرد این اعتبار کاهش پیدا کرد، هدفگذاری اولیه ما تأمین تغذیه رایگان برای ۹ میلیون دانش آموز مناطق کم‎ برخودار و محروم بود اما با افزایش قیمت اقلام خوراکی این هدف گذاری به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز با اولویت مناطق کمتر برخودار به ویژه دانش آموزان روستایی دختر کاهش یافت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/