رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خواستار همکاری وزارت نیرو برای آزادسازی اراضی زیر شبکه های فشار قوی شد.

به گزارش نیکوکار، محمد سالاری پس از سخنان وزیر نیرو در صحن شورای شهر تهران در خصوص ضرورت ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب و استفاده از پساب برای آبیاری فضاهای سبز خطاب به ایشان گفت: ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری به همراه کمیسیون های سلامت و محیط زیست و برنامه و بودجه ۱۰ جلسه با همکاران شما در خصوص ایجاد تصفیه خانه های محلی برگزار کردیم و به مدل های مالی رسیدیم اما متاسفانه همکاری لازم با ما انجام نمی شود.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه در مصوبه هیئت دولت در سال ۹۴ آمده است که وزارت نیرو باید فاضلاب خام و شبکه فاضلاب را ایجاد کند و بصورت رایگان در اختیار شهرداری‌هایی که متقاضی ایجاد تصفیه خانه های محلی هستند، قرار دهد، همکاران شما تمام این اقدامات را که وظیفه ذاتی وزارت نیرو است، جزو آورده خود در مدل مالی می دانند. نهایتاً این مساله موجب افزایش قیمت پساب تولید شده می شود، ضمن اینکه بخشی نگری نیز در این حوزه ها وجود دارد لذا من درخواست دارم در این خصوص دستورات لازم را صادر کنید. شهرداری تهران آمادگی دارد و شورای شهر نیز مصوبه ای در این خصوص دارد اما اجرای آن منتظر دستور وزیر است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به لزوم تعیین تکلیف شبکه های فشار قوی و انتقال نیرو اظهار داشت: مجموعه ای از اراضی با ارزش شهر تهران زیر شبکه های فشار قوی قرار دارند، در حالی که این زمین ها در تامین سرانه های خدماتی می توانند به شهر و شهروندان کمک کنند. اگر وزارت نیرو پای کار باشد این زمین ها می توانند برای شهر، شهرداری و وزارت نیرو ارزش افزوده داشته باشند اما اهتمام جدی در وزارت نیرو وجود ندارد. این موضوع از سوی مجلس نیز پیگیری و در فرمانداری و استانداری تبدیل به مصوبه شده است و اکنون نیاز به دستور جنابعالی دارد.

وی با اشاره به انتقاد مطرح شده در مورد ساخت و ساز در کنار رود دره ها گفت: ما حتما مانع ادامه این ساخت و سازها می شویم و این موضوع را پیگیری می کنیم اما شما هم بدهی ۴۳ میلیارد تومانی تصفیه خانه ری که در حریم و بدون مجوز ساخته شده و رای ماده صد هم دارد را حتما پرداخت کنید.

عضو شورای شهر تهران در خصوص استفاده از انرژی های تجدید پذیر بیان کرد: این موضوع هم در برنامه ۵ ساله و هم دربرنامه های سالانه و مصوبات هیات دولت و شورا مطرح شده است و ما آمادگی داریم بصورت پایلوت در فرایند صدور پروانه در مناطق برخوردار شهر تهران استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را الزامی کنیم اما با توجه به قیمت قابل توجه آن، ضرورت دارد که ابتدا وزارت نیرو بسته های تشویقی موثرتری را ارائه کند تا این موضوع نهادینه شود.

وی افزود: ما در منظومه حکمرانی کشور، مدیرانی که دارای نگاه استراتژیک باشند، کم داریم و بسیاری از چالش ها و مشکلات کشور به دلیل بخشی نگری ها ایجاد شده است لذا تقاضا دارم شما به عنوان عضوی از هیات دولت تلاش کنید سند مجموعه شهری تهران و سیاستگذاری و مدیریت یکپارچه حریم محقق شود، بدین ترتیب نه تنها ری نباید از تهران جدا شود بلکه تمام منطقه کلانشهری تهران و شهرهای اقماری باید ذیل ساز وکار تصمیم سازی و تصمیم گیری و سیاستگذاری یکپارچه اداره شوند.

وزیر نیرو در پاسخ به این مسأله گفت: بین شهرداری و اداره برق همکاری خوبی انجام شد‌.در بخشهایی از جمله جنت آباد شبکه جمع آوری و اراضی در تصرف شهرداری است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو آمادگی همکاری بیشتری دارد گفت: برای حفاری در بخش برق به هیچ وجه پولی از مردم دریافت نمی شود، همچنین از سال ۹۶٬ در حدود ۹۷ درصد از خدمات در بخش برق به صورت غیرحضوری ارائه‌ می شود.

 

منبع: ایلنا

 

انتهای پیام/