معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال تا امروز ۱۰ مردادماه، ۱۴۰۱ تعداد ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۸۶ هزار و ۷۴۸ میلیار ریال و همچنین تعداد ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۴۴۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

به گزارش نیکوکار، مهدی صحابی گفت: پرداخت وام ودیعه مسکن هم در بانک‌های مربوطه سرعت گرفته است بطوریکه که از نیمه خرداد (زمان ابلاغ دستورالعمل) تا امروز ۱۰ مرداد، تعداد ۳۵ هزار و ۶۱۶ پرونده برای متقاضیان معرفی شده به بانک‌های مربوطه تشکیل شده که از این تعداد ۱۴هزار و ۸۵۰ نفر به میزان ۸۶۱۶ میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن خود را دریافت کرده‌اند. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام ودیعه مسکن برای متقاضیان شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، برای کلانشهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان مقرر شده است.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی پس از مصوبه شورای پول و اعتبار سهمیه بانکی و استانی را به همراه دستورالعمل نحوه پرداخت به سیستم بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره نامه کدرهگیری‌دار رسمی مربوط به سال ۱۴۰۱ ثبت نام اولیه را انجام می‌دهند. پالایش اولیه در وزارت راه و شهرسازی برای بررسی مالکیت مسکن متقاضی انجام شده و واجدین شرایط پس از دریافت پیامک تایید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می‌کنند. در شبکه بانکی نیز با استفاده از سامانه سمات استعلام وام مسکن، جعاله و ودیعه فعال برای متقاضی انجام شده و اگر متقاضی فاقد تسهیلات مربوطه باشد فرآیند تشکیل پرونده انجام شده و تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود.

صحابی درباره سود این تسهیلات تصریح کرد: سود تسهیلات ودیعه مسکن برمبنای مصوبه شورای پول و اعتبار ( ۱۸ درصد ) محاسبه می‌شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۵ ساله است. همچنین سقف کل تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی برای ودیعه مسکن ۴۰ هزار میلیارد تومان مقرر شده است. شورای پول و اعتبار پیش از آنکه بسته ارائه شود، موضوع را به بانک مرکزی ابلاغ کرد و این مصوبه را هم ما به بانک‌ها ابلاغ کرده بودیم و متقاضیان از ۳۱ خرداد به بعد با ثبت نام در سامانه حمایتی می توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک‌ها دریافت کنند.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: از دیگر شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن متاهل بودن متقاضی تعیین شده است. همچنین برای بانوان مجرد شرط سنی ۳۵ سال به بالا و برای آقایان مجرد نیز شرط سنی ۴۵ سال به بالا تعیین شده است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/