انجمن حمایت از حقوق کودکان با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک، این روز را فرصتی برای شنیده شدن صدای کودکانی عنوان کرد که کودکیشان در بازارهای مختلف کار به حراج گذاشته شده است.

به گزارش نیکوکار، در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه مبارزه با کار کودک نیازمند اقدام و عمل است آمده است: روز ۱۲ ژوئن، روز جهانی مبارزه با کار کودک، فرصتی است برای شنیده شدن صدای کودکانی که جایشان پشت نیمکت‌های مدرسه‌ها خالی است و کودکیشان در بازارهای مختلف کار به حراج گذاشته شده است. امسال سازمان بین المللی کار (ILO) هفته منتهی به این روز را هفته مبارزه با کار کودک اعلام کرده است.

بیانیه مذکور با اشاره به واقعیت زندگی کودکان کارعنوان می‌دارد که سیاستگذاران و گردانندگان اقتصاد جهان، تلاش درخوری برای از بین بردن پدیده کار کودک نکرده‌اند. سازمان های بین‌المللی هم به‌رغم مقاوله نامه‌ها و قوانینی که وضع می‌کنند، توانایی و قدرت حمایت از حقوق کودکان را ندارند.

این بیانیه با یادآوری شعار سال ۲۰۲۲ به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان تحت عنوان « افزایش سرمایه‌گذاری در سیستم‌ها و طرح‌های حمایت اجتماعی فراگیر برای حمایت از کودکان کار» می‌گوید: به گزارش سازمان ملل متحد، تعداد کودکان کار در جهان پس از شیوع ویروس کرونا به ۱۶۰ میلیون رسیده است. هزاران کودک نیز به علت دشوارتر شدن وضعیت اقتصادی خانواده‌ها به شکل غیر رسمی در بازار کار استثمار می شوند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به وضعیت کودکان کار ایران و ترک تحصیلشان برای تامین مایحتاج زندگی می‌افزاید: به علت حضور طالبان در افغانستان خانواده‌های زیادی مجبور به مهاجرت به ایران شده‌اند و کودکانشان جذب اشکال مختلف کار در ایران شده‌اند. همچنین سازمان‌های غیردولتی که حمایت اجتماعی از این کودکان را عهده دارشده‌اند، فعالیت‌هایشان با برخی دشواری‌ها انجام می شود.

در ادامه نیز آمده است: زمان تعریف کودک کار در بیانیه‌ها و یادآوری قوانین و مقاوله‌نامه‌ها در بیانیه‌ها گذشته است. مبارزه با کار کودک نیاز به برنامه و اقدام دارد و با برگزاری سمینار و همایش و ایجاد قرارگاه راه به جایی نمی‌برد. کودکان کار تبدیل به مساله اجتماعی شده‌اند و مردم با اقدامات پراکنده خودشان در حال خدمت‌رسانی به کودکان هستند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان اعلام می‌دارد ایجاد شورایی متشکل از سازمان‌های غیردولتی و دولتی برای کاهش و حذف کار کودک یک نیاز مبرم است. این شورا با تدوین برنامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و اجرای مقاوله نامه ۱۸۲ که آیین‌نامه آن در سال ۱۳۸۴ تدوین شده است، می‌تواند گام‌هایی برای کاهش این معضل بردارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/