معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از بهره‌مندی 3 تا 5 میلیون دانش‌آموز کم‌برخوردار از تغذیه رایگان در سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش نیکوکار، صادق ستاری فرد با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع «بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان»(باغ) اظهار کرد: برای مدت ۱۰ سال بود که موضوع تغذیه دانش‌آموزی به فراموشی سپرده ‌شده بود. اکنون با توجه به تغییر سبک تغذیه و زندگی فرزندانمان و عدم مصرف صبحانه، مصرف میان وعده‌های ناسالم در میان کودکان متداول شده است و بر اساس پژوهش‌های وزارت بهداشت، به این نتیجه رسیده‌ایم که ۶۰ درصد دانش‌آموزان از صبحانه کامل برخوردارند، لذا با توجه به نقش تغذیه در پیشرفت تحصیلی، یادگیری و رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان، موظف به پیگیری لازم در این زمینه بودیم که خوشبختانه با پیگیری‌های وزیر آموزش‌وپرورش، شرایط این کار احیا شد.

وی افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان برای تغذیه و شیر دانش‌آموزان پیش‌بینی شد که از دیروز، اجرای پایلوت طرح توزیع بسته‌های غذایی میان دانش‌آموزان (باغ) در استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان کلید خورد.

ستاری فرد ادامه داد: طرح باغ در آغاز کار برای ۷۵ هزار دانش‌آموز تا پایان سال تحصیلی اجرا خواهد شد و از سال تحصیلی آینده (۱۴۰۲-۱۴۰۱) برای جمعیت دانش‌آموزی ۳ تا ۵ میلیون نفر دانش‌آموز به‌ویژه دانش‌آموزان مدارس و مناطق محروم و کم برخوردار، عشایری و مرزی اجرا می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به اینکه در اجرای این طرح از ظرفیت و حمایت خیرین، نهادهای حمایتی و مردمی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، سپاه پاسداران و هر نهاد خیری که می‌تواند به ما کمک کند، استفاده خواهیم کرد، گفت: تمهیداتی برای استفاده از ظرفیت این نهادها انجام ‌شده است، لذا امیدواریم بتوانیم بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان را با اولویت دانش‌آموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم، برای هر دو گروه دختر و پسر و در کنار طرح مکمل یاری دانش‌آموزان دختر پیگیری کنیم.

ستاری فرد در خصوص مواد غذایی موجود دربسته‌های طرح باغ گفت: این بسته‌ها شامل: شیر غنی‌شده، نان غنی‌شده، خرما، گردو، کشمش و .. است. ما سعی کرده‌ایم یک بسته غذایی سالم و کامل برای دانش‌آموزان تهیه کنیم تا از این طریق برخی نیازهای غذایی دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار مرتفع شود.

وی در خصوص دلیل انتخاب استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان در مورداجرای پایلوت این طرح گفت: این طرح به‌صورت آزمایشی در حاشیه شهر کرج و مناطق محروم سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود تا بتوانیم به‌طور هم‌زمان ذائقه دانش‌آموزان مناطق شهری و روستایی و نیازهای غذایی آن‌ها را ارزیابی کنیم.

ستاری فرد افزود: در حال حاضر طرح باغ، تنها شامل مدارس دولتی می‌شود، البته در مدارس غیردولتی هم پروتکل‌های تغذیه‌ای مناسب را توصیه می‌کنیم، اما فعلاً اولویت اجرای این طرح و بودجه اختصاص داده ‌شده به آن تنها مربوط به مدارس دولتی با اولویت مدارس مناطق محروم و کم برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ساحت های سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، ساحت تربیت‌بدنی و زیستی است، گفت: اجرای طرح باغ در مدارس، اجرای ساحت زیستی و بدنی را به دنبال دارد. سیاست آموزش‌وپرورش تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان است و آموزش‌وپرورش در تلاش است با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و حمایت تمام نهادها، تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان را پیگیری کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت در پاسخ به این سؤال که در مناطق مختلف در سال تحصیلی جدید محتوای بسته‌های غذایی چه تفاوت‌هایی خواهد داشت؟ گفت: هدف اصلی تهیه بسته‌های غذایی برای تأمین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز دانش‌آموزان برای یادگیری و رشد جسمی بهتر است که لازم است با استفاده از ظرفیت‌های استانی و بر اساس ذائقه دانش‌آموزان و یا آمایش مناطق مختلف، تهیه و توزیع گردد.

ستاری فرد گفت: اجرای طرح باغ تا پایان خرداد ۱۴۰۱ به‌صورت آزمایشی است و از مهرماه سال ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی در مناطق روستایی، کم برخوردار و عشایری در دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم با اولویت دانش‌آموزان دختر، اجرا خواهد شد و در این مورد امیدواریم با نیازسنجی‌هایی که از طریق استان‌ها انجام می‌شود، مناطق با اولویت بالاتر را شناسایی کنیم.

بنا بر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی در پایان بیان کرد: از تمام نهادها می‌خواهم در اجرای این طرح به آموزش‌وپرورش کمک کنند و از تغذیه دانش‌آموزان حمایت کنند تا این طرح استمرار داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/