کد خبر: 12243

برنامه دولت برای بیمه ایرانیان؛

هیچ ایرانی بدون «بیمه» نمی‌ماند

بر اساس بند "د" تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند و بر همین اساس نیز بیمه درمانی برای ۵ میلیون و ۴۰۰هزار نفر از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ ماه برقرار شده است.

به گزارش نیکوکار، از تصویب قانون بیمه همگانی در سال ۱۳۷۳، حدود ۲۸ سال می‌گذرد و پوشش بیمه‌ای پایه برای همه ایرانیان، تکلیفی بود که در این سال‌ها بر زمین مانده بود؛ هرچند که در دولت یازدهم و در قالب طرح تحول نظام سلامت، اقداماتی در این زمینه صورت گرفت و حدود ۱۱ میلیون ایرانی بیمه رایگان شدند، اما در ادامه اجرا، این طرح به دلیل عدم تامین منابع مالی دچار مشکل شد و ابتر ماند.

وعده رییس جمهور برای بیمه همه ایرانیان

در هر حال شب گذشته رییس جمهور از جهشی جدی در این حوزه خبر داد و با تاکید بر اینکه بیمه همگانی آرزوی همه دولت‌ها بوده، اعلام کرد که« امروز با این ۵ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد.»

رییس جمهور همچنین تاکید کرد:« اگر امروز کسی روی تخت بیمارستان خوابیده و بیمه نیست، همانجا او را بیمه و دارو را به خوبی و به سهولت از بیمه دریافت می‌کند.»

بیمه رایگان سه دهک پایین درآمدی کشور

در مجموع، براساس بند “الف” ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و آئین‌نامه اجرایی آن و بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت ایران، کلیه شهروندان فاقد بیمه پایه، جهت برقراری پوشش بیمه پایه سلامت می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این سازمان، نسبت به بیمه کردن خود و خانواده‌شان اقدام کنند.

همچنین طبق اعلام سازمان بیمه سلامت، اطلاعات سه دهک پایین درآمدی کشور،  توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهت برخورداری از بیمه رایگان درمانی در اختیار بیمه سلامت قرار گرفته و در همین راستا ۵ میلیون و ۳۹۷ هزار نفر یعنی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارنفر فرد فاقد پوشش بیمه که جزو سه دهک پایین درآمدی بودند از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ ماه تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند و دولت حق بیمه آنها را پرداخت می‌کند. در همین راستا اطلاع‌رسانی به آنها نیز از طریق پیامک نیز صورت گرفته است.

البته بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت ایران، از جمعیت حدود ۵میلیون و ۴۰۰هزار نفری که مشمول بیمه رایگان شدند، یک گروه با جمعیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اطلاعات هویتی‌شان کامل است و بر همین اساس هم برقراری پوشش بیمه‌ای آنها به اطلاع‌شان رسیده است و هم اکنون می‌توانند از خدمات بیمه رایگان در مراکز دولتی بهره‌مند شوند.

اما گروه دوم با جمعیت حدود ۳ میلیون نفر که آنها نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، نقص مدرک دارند و این موضوع از طریق پیامک به آنها اطلاع داده شده و فرصتی یک ماهه نیز در نظر گرفته شده که نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. افرادی که پیامک نقص مدارک دریافت کردند می‌توانند از طریق سایت بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان دولت مدارک خود را تکمیل کنند.

همچنین اگر افرادی فاقد پوشش بیمه باشند، چه مشمول سه دهک درآمدی پایین شوند و چه در این سه دهک نباشند، توسط سازمان بیمه سلامت فراخوان می‌شوند تا با دو روش حضوری و غیرحضوری برای ثبت نام در سامانه اقدام کنند. در همین راستا اسامی این دسته از افراد در اختیار وزارت تعاون، ‌ کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد تا تحت ارزیابی وسع قرار گیرند و دهک‌بندی شوند تا متناسب با آن تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

اما مبحث مهم در این زمینه نحوه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انجام ارزیابی‌های وسع، است تا مدت زمان این استعلام کوتاه باشد و افراد بتوانند سریع‌تر تعیین تکلیف شده و در سامانه‌های مربوطه ثبت نام کنند.

در این میان شاید سوال آن باشد که نحوه پوشش سایر دهک‌های درآمدی که بیمه درمانی ندارند و نحوه مشارکت آنها در پرداخت حق بیمه، چگونه خواهد بود، مبحثی که رضایی – معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت درباره آن به ایسنا گفته بود:« این موضوع به مصوبه هیئت وزیران نیاز دارد، اما پیشنهاد ما (سازمان بیمه سلامت) این بوده است که دهک چهارم، ۱۰ درصد در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند، دهک پنجم و ششم، ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم، ۵۰ درصد و دهک نهم و دهم، ۱۰۰ درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.»

وی در این راستا گفته بود که «شیب پلکانی پرداختی دهک‌بندی‌های جدیدِ پیشنهادی ما، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مقداری به نفع مردم تعدیل شده است تا پرداخت آنها کمتر شود تا به این ترتیب افراد بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرند. پیشنهاد سازمان بیمه سلامت حمایت بیشتر از مردم است تا حداقلِ حق بیمه را از آنها دریافت کنیم. این پیشنهاد در انتظار تصویب هیئت وزیران است و خبرهای مثبتی از آن به گوشمان می‌رسد. »

در هر حال، چراغ بیمه در شرایطی برای همه ایرانیان فاقد بیمه روشن شده که انتظار می‌رود با تخصیص به موقع و مکفی اعتبارات، اجرای این طرح با وقفه مواجه نشده و تجربه دولت یازدهم در قالب طرح تحول سلامت تکرار نشود و بدین ترتیب طبق آنچه که مقام معظم رهبری عنوان کردند، بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/