کد خبر: 12183

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خبرداد:

فعالیت ۶۶ مرکز تخصصی درمان اعتیاد زنان در کشور

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ۶۶ مرکز درمان و بازتوانی و ۳۳ مرکز کاهش آسیب در کشور به طور تخصصی به درمان اعتیاد زنان می‌پردازد.

به گزارش نیکوکار، فاطمه عباسی افزود: درمان اعتیاد زنان و مردان تفاوتی ندارد، فقط گاهی در بخش مقدار دارو یا  نوع آن، ملاحظاتی به‌طور مثال برای زنان باردار یا زنان دارای بیماری وجود دارد.

وی اضافه کرد: در اعتیاد زنان عواملی مانند اعتیاد همسر یا شریک جنسی، بیماری‌های روانی، محیط مستعد شغلی و عوامل اجتماعی مانند طلاق و فقر نیز وجود دارد.

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: زنان بهبود یافته به سختی پذیرفته می‌شوند چون همچنان انگ فرهنگی برای اعتیاد زنان بیشتر از مردان است و نیازمند آموزش و تغییر نگرش هستیم.

عباسی افزود: در راستای حمایت پس از درمان باید از آموزش برای خانواده‌ها و تشویق کارفرمایان به اشتغال معتادان بهبودیافته بهره‌مند شد. بسیاری از این زنان چنانچه شرایط حمایت لازم اجتماعی و اشتغال را نداشته باشند، مجددا به شغل‌های سیاه و آسیب‌های اجتماعی گرایش پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهند که تعداد زنان معتاد حدودا ۱۰ درصد کل معتادان کشور است. طبق آمار سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۲۶۴ واحد ارائه خدمات شامل ۶۶ واحد ارائه خدمات درمان و بازتوانی برای زنان و ۲ هزار و ۱۹۸ واحد ارائه خدمات برای مردان در کشور فعال است.

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در مجموع ۴۹۷ هزار و ۵۶۰ نفر از معتادان شامل ۲۷ هزار و ۲۹۶ زن و ۴۷۰ هزار و ۲۶۴ مرد تحت پوشش مراکز خدمات درمان و بازتوانی اعتیاد بهزیستی هستند.

عباسی افزود: همچنین ۴۰۸ مرکز کاهش آسیب و کنترل ایدز شامل ۳۳ مرکز برای زنان و ۳۷۵ مرکز برای مردان در کشور فعالیت دارند که ۷۸ هزار و ۸۱۹ نفر شامل ۹ هزار و ۳۷۳ زن و ۶۹ هزار و ۴۴۶ مرد از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/