کد خبر: 11432

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور چند پرسش درخصوص طرح ایجاد «دهکده سلامت» مطرح کرد.

به گزارش نیکوکار، علی غلامی با بیان اینکه طرح‌های مشابه دهکده سلامت چندین مرتبه در کشور اجرا شده است، اظهار کرد: نتایج طرح‌های مشابه این طرح مشخص نیست و کسی گزارشی از آنها ارائه نکرده و میزان کارآمدی آن در جایی ثبت نشده است.

وی افزود: به طور مثال در کشور ما مراکز ماده ۱۶ مراکزی شبیه به این طرح هستند که سالها قبل اجرا و حرفه آموزی نیز برای آن تعریف شده است. برای درمان اولیه از متادون استفاده می‌شد و به مرور بیمار از متادون گرفته می‌شد.

غلامی ادامه داد: اما بیایید بررسی کنیم طرح دهکده سلامت چقدر کارایی و مانایی دارد؟ آیا تضمینی است که سالهای بعد بودجه آن تامین شود؟. همین مراکز ماده ۱۶ اول به ستاد واگذار شد اما ستاد به دلایل ناگفته و احتمالا بودجه‌ای، آن را به بهزیستی واگذار کرد و در نهایت سرنوشت آن نامشخص مانده؛ آیا در نهایت بررسی شد این طرح تا چه حد موفق و موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است؟ چقدر موجب ترک کامل معتادان و بازگشت کامل آنها به زندگی عادی شده؟ و یا چقدر منجر به حفظ و پایداری خانواده‌ها شده است؟.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه لازم است افرادی که طرح مراکز ماده ۱۶ را اجرا کرده‌اند درباره موفقیت این طرح آماری ارائه دهند، ادامه داد: بودجه کشور بودجه شخصی نیست که هرکسی به سلیقه خود آن را خرج کند و پاسخگو نباشد. باید از پروژه‌های مشابهی که در گذشته اجرا شده درس گرفته و طرحی که قابلیت اجرایی دارد را اجرا کنیم؛ به ویژه ماندگاری و ادامه دار بودن طرح و پیش بینی بودجه آن و علی الخصوص عدم وابستگی آن به بودجه دولت بسیار با اهمیت است.

غلامی با اشاره به طرح دهکده سلامت تصریح کرد: در صورتی که عده‌ای از معتادان در جایی جمع شوند، به آنها هم مواد مخدر داده نشود و امکان دیدار با خانواده نیز برایشان فراهم شود، چقدر امکان اینکه در این مراکز مواد مخدر وجود نداشته باشد وجود دارد؟ ندامتگاه‌های کشور با آن همه سیستمهای امنیتی دچار مشکلاتی هستند. در این میان نگاه علمی به مقوله اعتیاد مغفول مانده که بی شک شکست طرح‌هایی که بدون مطالعه علمی و همه جانبه انجام می‌شود، اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به فیزیوپاتولوژی اعتیاد گفت: بدن فرد معتاد با مصرف مواد مخدر نوروترانسمیتر به میزان بسیار بالایی آزاد می‌کند که باعث سرخوشی زائدالوصف او می‌شود. حال قرار است چه جاذبه‌ای در دهکده سلامت ایجاد شود تا این میزان خوشحالی در معتادان ایجاد  و آنها هم پایداری در درمان داشته باشند.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه معتادان متجاهر باید از لحاظ روانی و اجتماعی ریشه‌یابی شوند و قرار نیست بودجه کشور را برای درمان اعتیاد معتادان خرج کنیم اما آنها دوباره به چرخه اعتیاد بازگردند، اظهار کرد: بهتر است این طرح را به عنوان طرح پایلوت در جمعیت محدود اجرا کرده و در صورت موفقیت، آن را با بودجه هنگفتی اجرایی کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر