معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران ضمن اشاره به تفاهم این سازمان با موسسات غیرانتفاعی و مردمی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت آنها برای خدمت رسانی به جامعه هدف گفت: در مسیر رعایت حقوق شهروندی و استفاده از توان مردم، در سال ۱۴۰۰ اقدامات موثری را برای ورود و استفاده از این ظرفیتها دنبال می‌کنیم.

به گزارش نیکوکار، سید احمد خادم در نشستی خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت ۱۲ آذر (روز جهانی معلولان) اظهار کرد: در ایران اسلامی تلاش داریم در این هفته به تبیین تکالیف و اقدامات سازمان بهزیستی بپردازیم. شعار این روز تحت عنوان “پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت” است.

خادم با اشاره به اینکه معلولین هم بخشی از جامعه هستند و حق بهره‌مندی از تمام مواهب جامعه را دارند، گفت: ما مکلف هستیم به لحاظ حق انسانی و شهروندی، فضاها و فرصت‌های مناسب را برای این افراد فراهم کنیم و معلولین را عضوی از اجتماع بدانیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در مسیر رعایت حقوق شهروندی و استفاده از ظرفیتهای مردم، در سال ۱۴۰۰ اقدامات موثری را برای ورود این ظرفیتها در سازمان بهزیستی دنبال کردیم، گفت: در این راستا با موسساتی که به صورت غیرانتفاعی از سازمان بهزیستی یا سایر دستگاه‌ها مجوز فعالیت گرفتند، وارد تفاهم‌ شدیم و از طریق این موسسات خدماتی را برای اعضای خانواده سازمان بهزیستی پیش بینی کردیم و برخی از آنها محقق شده است.

وی ادامه داد: موسسه خیریه‌ای وارد عرصه شده و تا امروز ۵۰۰ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی توانستند با ظرفیت مردمی و بدون مداخله سازمان در ارائه این خدمت، کفش‌های طبی و پروتزهای درمانی دریافت کنند. یا با تفاهم با موسسه‌ای خانه ۵۰ نفر از خانوارهای تحت پوشش بهزیستی در شهر ری در حال نوسازی است. همچنین موسسه دیگری ۸۰ عمل رایگان تاکنون انجام داده است. در روزهای قبل با موسسه‌ای به تفاهم رسیدیم که قاب عینک را برای افراد نابینا، کم بینا و اختلال بینایی به صورت رایگان در اختیار قرار دهد.

معاون بهزیستی تهران همچنین گفت: برای احیای مراکز روزانه توانبخشی و ارائه خدمات به معلولان تفاهم‌نامه‌ای امضاء شد تا دستگاه تصفیه هوا در اختیار این مراکز قرار گیرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه به دنبال این هستیم که خانه‌های حمایتی مراقبتی را رونق دهیم، افزود: ما از اقدامات مردم محور حمایت می‌کنیم. هم‌اکنون ۱۱ مرکز حمایت مراقبتی در حال فعالیت هستند این مراکز به ۲۰ مرکز افزایش خواهد یافت.

خادم در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که استقبال و تمایلی از سوی خانواده‌ها برای فرزندخواندگی از کودکان و نوزادان معلول وجود دارد یا خیر گفت: ما در این بخش به دنبال طرح امین موقت هستیم که فرزندان معلول را به خانواده‌ها واگذار کنیم ؛ اگر کسی خواست فرزند را به صورت دائم دریافت کند، از مسیر حوزه اجتماعی دنبال خواهد شد اما می‌خواهیم این فرصت را به تعداد بیشتری از افراد جامعه بدهیم؛ پیش از این اقدامات به صورت رسمی انجام می‌شد اما اکنون چالشهایی را در حوزه قضایی داریم. باید دفاعیات خوب انجام دهیم تا دوباره این موضوع محقق شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر