کد خبر: 11232

در نشست کمیته بهزیستی کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد:

۹۷.۵ درصد از اعتبارات بودجه معلولان کجاست؟

دومین جلسه مشترک کارگروه‌های کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد.

به گزارش نیکوکار، دومین نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز (دوشنبه ۸ آذرماه)  به منظور بررسی گزارش‌های کارگروه‌های این کمیته با حضور مسئولان و کارشناسان به منظور بررسی و ارائه راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات معلولان برگزار شد.

محمدعلی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست تاکید کرد: جلسه امروز به منظور بررسی مشکلات و موضوعات معلولان در حوزه مناسب سازی معابر عمومی، خدمات درمانی، اشتغال و معیشت این قشر از جامعه تشکیل شده، این نشست پیرو جلساتی که داشتیم بیمه توانبخشی معلولان مورد بررسی قرار می‌گیرد که متاسفانه با ضعف عملکرد بیمه ها مواجه بوده ایم، طبق اطلاعاتی که در این راستا به دست ما رسیده است، حدود یکصد میلیارد تومان اعتبار برای ارائه خدمات درمانی به افراد دارای معلولیت اختصاص داده شده بود که تنها ۲۴۰ میلیون آن هزینه شده است، یعنی در شرایط فعلی از یکسو با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم و از سوی دیگر ضعف مدیریت بر وخامت اوضاع دامن زده است.

یکصد میلیارد تومان اعتبار برای ارائه خدمات به معلولان کجاست؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: کمیسیون بهداشت و درمان و کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس به دنبال جزئیات عملکرد دولت در راستای هزینه کرد یکصد میلیارد تومان اعتبار مذکور است که آیا شرایط معلولان در وضعیت مناسبی قرار داشته که مبلغ مذکور به این قشر اختصاص نیافته است؟ باید بررسی شود این مبلغ کجا هزینه شده است.

محسنی بندپی افزود: هزینه درمانی معلولان در شرایط کنونی بسیار سنگین است که زندگی شخصی و اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار داده است، دولت به ویژه بیمه سلامت باید پاسخگو باشد که این مبلغ کجا هزینه شده که مشکلات مالی معلولان همچنان پابرجاست. هدف از تشکیل این جلسه نظارت بیشتر بر عملکرد دستگاه های مختلف است، امیدواریم با اصلاح قوانین بتوانیم شرایط بهتری برای زندگی افراد معلول فراهم کنیم.

پیش به سوی دنیایی فراگیر و دسترس پذیر بعد از بیماری کرونا

وی با اشاره به شعار امسال معلولان مبنی بر « پیش بسوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری » تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم مشکلات زندگی افراد دارای معلولیت با پیگیری های صورت گرفته کاهش داده و در جهت خلق منابع جدید در بودجه سال آینده، مسیری برای حل مشکلات آنها ایجاد کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: افراد دارای معلولیت باید خدمات توانبخشی را تا پایان عمر دریافت کنند، ارائه خدمات درمانی برای این افراد در طول زندگی زیر نظر حاکمیت باید مهیا شود، باید بیمه ها به میدان بیایند و خدمات را پوشش کامل دهند، در حال حاضر بسیاری از افراد در شرایط اقتصادی مناسبی قرار ندارند و معلولان هم جزئی از این افراد هستند.

سید سعید انوری نماینده سازمان بیمه سلامت در این نشست گفت: بیمه سلامت در طول یک سال خدماتی نظیر پوشش بیمه ای فیزیوتراپی، ارائه خدمات توانبخشی، ارائه خدمات بیماران اوتیسم در ۳ بخش و… را برعهده داشته است و همچنین مکاتبه با دبیرخانه شورای عالی بیمه  جهت ابلاغ فهرست خدمات، ارائه فراخوان به موسسات حوزه توانبخشی و ارزیابی خدمات ارائه شده از دیگر اقدامات بیمه سلامت در طول یک سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در راستای ارائه خدمات بیمه سلامت با چالش هایی نظیر عدم استقبال موسسات جهت عقد قرارداد، ارائه خدمات توانبخشی و عدم مراجعه بیمه شدگان به دلیل هزینه بالا خدمات، انتقاد از تعرفه های دولتی و خصوصی در نتیجه افزایش هزینه های از جیب مردم، عدم استقبال پزشکان متخصص از تجویز و ارائه نسخه الکترونیک مواجه بوده ایم که راهکارهایی هم برای این چالش ها در نظر گرفته شد تا فرآیند پوشش خدمات در حوزه توانبخشی با مشکلات کمتری مواجه باشد.

انوری در ادامه تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته بیمه اجباری و اختیاری مشمول خدمات توانبخشی می شود و معلولان در هر سطحی تحت پوشش قرار می گیرند. در کشور ما ارائه خدمات به معلولان سهم ناچیزی را در بر می گیرد، اما با توجه به شرایط ناخوشایند اقتصادی همین هزینه برای بسیاری از افرادی که دارای معلولیت هستند، امکانپذیر نیست و متاسفانه رویکرد اقتصادی فاسد، قوانین بالادستی، نبود حمایت اجرایی برای قوانین وضع شده، عدم آگاهی سیاستگذاران از قوانین و… از جمله چالش هایی است که خدمات رسانی به معلولان را با مشکل مواجه کرده است.

محمدرضا شهبازی نماینده سازمان بهزیستی در این نشست با انتقاد از عملکرد سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر اعداد و ارقامی که از طرف بیمه سلامت ارائه می شود، مطابق با خدماتی که باید به معلولان ارائه شود، نیست. از طرفی این هزینه ها بیشتر از محل هدفمندی یارانه ها تامین شده و نیازی به برگشت آنها نبوده است، بر همین اساس باید در جای خود هزینه می شد.

وی ادامه داد: بیشتر استان ها هنوز پذیرش کاملی برای تمام معلولان نداشتند، حتی ارائه خدمات در برخی از شهرستان های تهران هم به صورت کامل نیست.

شهبازی با انتقاد از عملکرد درآمدها و هزینه های بیمه سلامت ادامه داد: طبق آخرین آمار بیمه سلامت تا ماه گذشته حدود ۲۴۰ میلیون تومان هزینه کرده است، این مبلغ در مقابل ۱۰۰ میلیارد تومان دریافتی، سهم ناچیزی است.

نماینده سازمان بهزیستی ادامه داد: تاخیر در کار، بی اطلاعی استان ها، پس زدن افرادی که نیازمند دریافت خدمات بیمه ای هستند و عدم انجام تعهدات کامل بیمه سلامت همگی از مشکلاتی بود که این سازمان بیمه گر نسب به آنها بی تفاوت بوده و در راستای این کم کاری باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: آنچه از عملکرد بیمه سلامت برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت انتظار داشتیم بیشتر شبیه یک آرزو بوده، بیمه سلامت راه فرعی را در پیش گرفته است.

محسنی بندپی در ادامه این جلسه تاکید کرد: بیمه سلامت و سایر نهادهای بیمه گر باید خدمات توانبخشی را به درستی دیده و ارائه خدمت کنند، اگر قرار است هزینه بیمه سلامت کاهش یابد، باید در مرحله پیشگیری، اعمال شود. بیماران نباید دغدغه ای جز درمان داشته باشند. اگر بخواهیم در بودجه در راستای توانبخشی اعتباراتی در نظر بگیریم، باید جزئیات عملکرد بیمه سلامت را در دسترس داشته باشیم.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم به دنبال کاهش پرداختی از جیب مردم به ویژه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت است. اگر بتوانیم در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات مناسبی برای ارائه خدمات به این گروه از جامعه در نظر بگیریم و منابع جدیدی خلق کنیم، بی شک شاهد حل بخش بزرگی از مشکلات آنها خواهیم بود.

تنها ۲.۵ درصد از ۱۰۰ میلیارد تومان سهم معلولان شد

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس یازدهم در پایان افزود: طی تفاهم نامه ای که بین سازمان بهزیستی و بیمه سلامت در آبان ماه ۹۹ برای حمایت از معلولان امضا شده بود، امروز مشخص شد از حدود ۱۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص  داده شده، تنها ۲٫۵ درصد آن جذب شده و ۹۷٫۵ درصد آن اعتبارات متاسفانه به دلیل عدم کارایی، سوءمدیریت و عدم توجه و رسیدگی به خدمات درمانی معلولان جذب نشده است، این اوج ناکارآمدی صنعت بیمه در ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت است.

در این جلسه مقرر گردید بیمه سلامت طی یک ماه آینده گزارشی از افزایش خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت ارائه دهد تا ضمن بررسی آن، در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب برسد.

 

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/