عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به موضوع روز جهانی سلامت روان در سال ۲۰۲۱ با عنوان «سلامت روان در جهانی نابرابر» و با بیان اینکه بین ۷۵ تا ۹۵ درصد از افراد مبتلا به اختلالات روانی در کشورهای با درآمدکم و متوسط نمی‌توانند به خدمات بهداشت روانی دسترسی داشته باشند، تاکید کرد: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری روانی همراه با خانواده و مراقبین خود دچار انگ و تبعیض می‌شوند و از این رو "انگ"، "تبعیض" و "نابرابری" باید از این خدمات بر طرف شود.

به گزارش نیکوکار، دکتر فریبرز درتاج با بیان اینکه روز جهانی سلامت روان هر سال در ۱۰ اکتبر، برای آموزش و افزایش آگاهی در مورد مسائل مربوط به سلامت روان گرامی داشته می‌شود، اظهار کرد: رئیس فدراسیون جهانی سلامت روان، موضوع روز جهانی سلامت روان ۲۰۲۱ را «سلامت روان در جهانی نابرابر» اعلام کرده است. این موضوع با رای جهانی از جمله اعضای فدراسیون جهانی سلامت روان یعنی WFMH و ذینفعان و حامیان این روز انتخاب شد، چراکه جهان به طور فزاینده‌ای “قطبی” و ثروتمندان بسیار ثروتمند شده‌اند و تعداد افرادی که در فقر زندگی می‌کنند هنوز بسیار زیاد است. همچنین در سال ۲۰۲۰ نیز نابرابری‌های ناشی از نژاد و قومیت، گرایش جنسی و هویت جنسیتی و عدم احترام به حقوق بشر در بسیاری از کشورها از جمله افرادی که دارای شرایط نامناسب بهداشت روانی هستند، مورد بحث قرار گرفت.

۷۵ تا ۹۵ درصد مبتلایان به اختلالات روانی در کشورهای با درآمد کم و متوسط به خدمات بهداشت روان دسترسی ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی وجود نابرابری‌ها را بر سلامت روانی افراد موثر دانست و ادامه داد: انتخاب این موضوع برای سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که دسترسی به خدمات بهداشت روانی نابرابر است، به طوری که بین ۷۵ تا ۹۵ درصد از افراد مبتلا به اختلالات روانی در کشورهای با درآمد کم و متوسط نمی‌توانند به خدمات بهداشت روانی دسترسی داشته باشند. دراین زمینه کشورهای با درآمد بالا نیز خیلی اوضاع بهتری ندارند. سرمایه گذاری نامتناسب با بودجه کلی سلامت نیز به عمیق تر شدن شکاف درمان سلامت روان کمک می‌کند. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری روانی، درمان مورد نیاز و مناسب خود را دریافت نمی‌کنند و همراه با خانواده و مراقبین خود همچنان دچار انگ و تبعیض می‌شوند. شکاف بین  «داشتن» و «نداشتن» روز به روز بیشتر می‌شود و نیازهای برآورده نشده برای مراقبت از افرادی که دارای مشکل روانی هستند ادامه دارد.

لزوم زدودن «انگ» و «تبعیض» از خدمات بهداشت روان

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد در کیفیت مراقبت ارائه شده به افرادی که دارای مشکل روانی هستند، نقص وجود دارد، افزود: انگ و تبعیض نه تنها بر سلامت جسمی و روانی افراد مبتلا به بیماری‌ روانی تاثیر می‌گذارد، بلکه بر فرصت‌های تحصیلی، درآمد فعلی و آینده، آینده شغلی و بر خانواده و عزیزان آنها نیز تاثیر گذار است و این نابرابری باید برطرف شود.

توجه به «پیشگیری از خودکشی» در روز جهانی سلامت روان

وی همچنین این را هم گفت که روز جهانی سلامت روان امسال علاوه بر موضوع «سلامت روان در جهانی نابرابر»، رویدادها و فعالیت‌هایی که در ۱۰ سپتامبر (روز جهانی پیشگیری از خودکشی) اتفاق می‌افتد را مد نظر قرار داده است، چراکه بین شیوع اختلالات روانی و خودکشی همبستگی وجود دارد و این موضوع نگران کننده است، بر اساس گزارش WHO، سالانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند و هدف از این کار این است که در ۱۰ اکتبر، هر یک از افراد با آگاهی یافتن از مقیاس خودکشی در سراسر جهان و نقشی که می‌توانند در آن ایفا کنند، پیشگیری و جلوگیری از خودکشی را افزایش دهند.

به گفته درتاج، روز جهانی بهداشت روان امسال به دلیل پاندمی کووید ۱۹ توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.

این استاد روانشناسی معتقد است که همه‌گیری کووید ۱۹ اثرات نابرابری بر پیامدهای سلامتی را بیشتر برجسته کرده و هیچ کشوری هرچند ثروتمند برای این امر آمادگی کامل نداشته است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: همه گیری کووید ۱۹ تمام افراد در هر رده سنی را از طریق عفونت و بیماری که گاهی منجر به مرگ می‌شود، تاثیر اقتصادی، از دست دادن شغل، عدم امنیت شغلی و از طریق فاصله فیزیکی که می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی شود و غیره تحت تاثیر قرار داده و خواهد داد. موضوع «سلامت روان در جهانی نا برابر» تاکید می‌کند در دنیایی که هنوز برای مبارزه با کرونا تلاش می‌کند؛ نیاز به تمرکز بر سلامت فراتر از وضعیت جسمانی است.

وی در پایان تاکید کرد: پاندمی کووید ۱۹، نابرابری‌هایی از جمله ایجاد آسیب بیشتر به سلامت روان، افزایش اختلالات روانی و اختلال در خدمات بهداشت روانی را افزایش داده بنابراین ضروری است که فورا در این راستا اقدام کنیم. کمپین روز جهانی بهداشت روان ۲۰۲۱ با عنوان «سلامت روان در جهانی نابرابر» به ما این امکان را می‌دهد تا بر مسائلی تمرکز کنیم که هر چه سریع‌تر نابرابری‌ سلامت روان را در سطح جهانی و ملی از بین ببریم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر