نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که یادگیری، واکسن، سلامت روان، بحران آب‌وهوا و آب از مهمترین موضوعات مرتبط با کودکان و جوانان امروز است و باید بدانیم که نمی‌توانیم آینده آنان را بدون خودشان بسازیم.

به گزارش نیکوکار، این روزها برای کودکان و جوانان جهان روزهای سختی است، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بسیاری از بحران‌های موجود از جمله تغییرات آب‌وهوایی، درگیری، موانع یادگیری و کسب فرصت‌ها را تشدید کرده است.

ما در نقطه بحرانی هستیم که باید به‌ طور جمعی برای دستیابی به بهبودی عادلانه، فراگیر و مقاوم در برابر بیماری همه‌گیر اقدام کنیم؛ به این معنی که اطمینان حاصل شود هیچ کودکی عقب نمانده و همه آنان به خدمات ضروری و پشتیبانی مورد نیاز برای پیشرفت، دسترسی دارند اما ما تنها با همکاری می‌توانیم به این اهداف برای کودکان برسیم. اکنون زمان استفاده از خلاقیت و مشارکت بخش خصوصی و دولتی فرا رسیده تا از ایده‌ها و راه‌حل‌ها برای رفع چالش‌های امروز کودکان استفاده شود. این چالش‌ها شامل موارد زیر است:

یادگیری

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بحران آموزش جهانی را عمیق‌تر کرده است. بیش از ۱۵۶ میلیون دانشجو در ۱۹ کشور جهان همچنان در تعطیلی دانشگاه‌ها به سر می‌برند. اولین روز مدرسه(لحظه‌ای مهم در زندگی یک کودک) برای ۱۴۰ میلیون کودک در سراسر جهان به‌ طور نامحدود به تعویق افتاده است. تاثیر تعطیلی مدارس و شکاف دیجیتالی بر آموزش، سلامت و رفاه کودکان و نوجوانان در مراحل حساس رشد، پیامدهای عمیقی برای هر کودک، خانواده و اقتصاد آنان خواهد داشت.

ما با استفاده از بازنگری در آموزش برای حل بحران یادگیری جهانی و تغییر آموزش با ارائه دسترسی برابر به کودکان و جوانان به خدمات یادگیری دیجیتالی با کیفیت تلاش می‌کنیم؛ یعنی حدود ۳.۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ به یادگیری و راه‌حل‌های دیجیتالی در سطح جهانی مرتبط خواهد شد.

همه با هم می‌توانیم فرصت‌هایی را برای جوانان ایجاد کنیم تا در تجسم آموزش و آینده آنان سهیم باشیم و البته بخش خصوصی نیز باید از کودکان حمایت کند.

واکسن

دسترسی عادلانه به روش‌های تشخیصی، درمانی و واکسن به‌ عنوان مهم‌ترین راهکارهای خروج از همه‌گیری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. ثروتمندترین اقتصادهای جهان باید درباره ارائه واکسن و ملزومات آن به کشورهای کم‌درآمد، راهکاری ارائه کنند و ظرفیت تولید را افزایش دهند.

همچنین لازم است این کشورها از نظر جغرافیایی آن را متنوع کنند. در حال حاضر بیش از پنج میلیارد دوز واکسن علیه کووید-۱۹ در سراسر جهان ارائه شده اما هنوز میلیون‌ها فرد شاغل خط مقدم در کشورهای در حال توسعه و نوظهور یک دوز واکسن را هم دریافت نکرده‌اند و برای کنترل بیماری باید هرچه سریع‌تر واکسن ارائه شود.

سلامت روان

زندگی کودکان تحت تاثیر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ قرار گرفته و بسیاری از الگوهای آنان از جمله رفتن به مدرسه و بازی در فضای آزاد را مختل کرده است.

خانه‌نشینی نیز نوجوانان را از ارتباطات اجتماعی با همسالان محروم کرده و این موارد در سلامت روان آنان تاثیر بسیاری داشته است. البته مشکلات مرتبط با سلامت روان قبل از همه‌گیری نیز کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار داده بود که نیمی از اختلالات قبل از ۱۵ سالگی و ۷۵ درصد در اوایل بزرگسالی ایجاد می‌شد. برخی از راهکارهای ابتکاری سلامت روان مانند مشاوره آنلاین و استفاده از بستر دیجیتالی می‌تواند به جوانان در این زمینه کمک کند.

بحران آب‌وهوا

کودکان و جوانان با پیامدهای مخرب بحران آب‌وهوا و ناامنی آب مواجه هستند اما کمترین مسئولیت را بر عهده دارند. تقریبا همه کودکان حداقل در معرض یک خطر آب‌وهوایی مانند موج گرما، آلودگی هوا، کمبود آب یا طوفان هستند.

حدود نیمی از ۲.۲ میلیارد کودک جهان(تقریبا یک میلیارد کودک) در یکی از ۳۳ کشوری زندگی می‌کنند که به‌ عنوان کشور بسیار خطرناک برای تاثیرات تغییرات اقلیمی طبقه‌بندی شده‌اند. بنابراین آموزش کودکان برای سازگاری و آمادگی تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی ضروری است.

بسترهایی مانند مجمع‌ جهانی‌ اقتصاد که نقش مهمی در ایجاد فضا برای همکاری دولتی و خصوصی ایفا می‌کنند و موجب تحریک اقدامات چند جانبه می‌شوند، اکنون بیش از هر زمان دیگری به نوآوری، تخصص و گستردگی بخش خصوصی نیاز دارند.

البته نباید تعامل با خود جوانان را فراموش کنیم زیرا ایده‌ها، تجربه و بیان نیازهای آنان برای اطمینان از مناسب‌ بودن راه‌ حل‌ها و دستیابی به کودکان و جوانان فراموش شده در این موضوع، مهم خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/