رضازاده گفت:شهریه تمام دانشجویان معلولی که در سامانه بهزیستی ثبت نام و مدارک خود را بارگذاری کرده اند، پرداخت شده است.

به گزارش نیکوکار، مجید رضا زاده رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی در رابطه با ساماندهی امور دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی اظهار کرد: به دلیل اینکه در طی دوسال گذشته احساس نیاز برای ساماندهی امور دانشجویان می‌شد کمیته متشکل از معاونت‌های اجتماعی و توانبخشی سازمان و محوریت مرکز فناوری اطلاعات و البته عضویت معاونت پشتیبانی تشکیل شد.

وی افزود: در قدم اول ما باید بدهی‌ های دانشجویان را به دانشگاه‌های مختلف و به خصوص دانشگاه آزاد را بررسی می‌کردیم که متوجه شدیم حدود ۴ ترم از بدهی‌های دانشجویان به دانشگاه آزاد مانده است و دانشگاه آزاد بستانکار است؛ به همین دلیل برای ثبت نام یا انتخاب واحد و یا آزمون یا فارغ التحصیلی افراد مشکلاتی ایجاد شد.

بهزیستی به دانشگاه آزاد بدهی ندارد

رضا زاده بیان کرد: قدم دوم در این زمینه بررسی آمار و ارقام دانشجویان بود که برای این کار نیز سامانه‌ای را طراحی کردیم که فقط کسانی که مشمول شرایط مددجویی ما می‌شدند، می‌توانستند در آن سامان ثبت نام کنند و ما با این دو اقدام با بررسی بدهی‌ها توانستیم بدهی‌های مان را به روز و پرداخت کنیم. در حال حاضر به دانشگاه آزاد هیچ بدهکاری مربوط به سنوات گذشته نداریم، بخشی از شهریه ترم بهمن سال گذشته را پرداخت نکردیم که هماهنگی با دانشگاه آزاد انجام شده است و مبلغ آن موجود است و ما به دلیل تقاضای دانشگاه آزاد این پول را پرداخت نکردیم.

وی گفت:دانشگاه آزاد از بهزیستی درخواست کرد که پول متمرکز به حساب آنها واریز شود و ما این شرط را داشتیم که اگر پول واریز شود باید مستقیم در حساب دانشجو بنشیند که زیرساخت‌های فناوری را باید فراهم می‌کردند که تا کنون این زیر ساخت ها فراهم نشده است و سازمان بهزیستی مجبور است این مبلغ را همچنان به حساب دانشجو واریز کند.

مجید زاده ادامه داد: این پول موجود و آماده واریز است و تاییدیه‌های لازم را گرفته بنابر این ما هیچ بدهی به دانشگاه آزاد مربوط به سنوات گذشته نداریم؛ در رابطه با سایر دانشگاه‌ها به جزء دانشگاه آزاد نیز مواردی بوده که بدهی‌هایی داشتیم که همه اعتبار لازم تامین  و به استان‌ها پرداخت شده در استان‌ها با دانشگاه‌های مختلف تسویه کرده‌اند.

وی مطرح کرد: از سال گذشته پرداخت شهریه را به شخص دانشجو از طریق سامانه انجام می دهیم همه دانشجویانی که در سامانه ثبت نام و مدارک را بارگذاری کرده اند و مدارکشان صحیح بوده است و همچنین شماره حساب صحیح داشتند مبلغ به حساب این افراد واریز شده و حتی ۲۰ درصد از موارد ترم بهمن ماه نیز پرداخت شده است بنابراین اکنون کسی نیست که در سامانه ثبت نام کرده باشد و مدارک را بارگذاری کرده باشد و همچنین مشمول شرایط مددجویی ما باشد و شماره حساب صحیح داده باشد و مبلغ شهریه را دریافت نکرده باشد.

کاهش ۳۰ درصدی آمار دانشجویان بهزیستی

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور درباره ساماندهی آمار و تعداد دانشجویان بهزیستی گفت: سامانه با صحت و سرعت می‌تواند کار انجام دهد، همه کسانی که نزد بهزیستی سابقه و پرونده دارند در سامانه‌ای موسوم به «ارمغان» ثبت هستند و شرایط مددجویی را دارند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. افرادی نمی‌توانستند، چون شرایط را نداشتند مثلا کسی که برادر معلول دارد در سامانه حائزشرایط پرداخت شهریه دانشجویی نیست. یا افرادی که به هردلیلی قبلا می‌آمدند شهریه دانشجویی دریافت می‌کردند، آن‌ها دیگر در سامانه نتوانستند ثبت‌نام کنند که در نتیجه حدود ۳۰ درصد از آن آمار به دلیل همین علت صحت اطلاعات که مبتنی بر فناوری و سامانه‌ای شد و به بانک‌های اطلاعاتی وصل شد، کاهش پیدا کرد.

رضازاده با اشاره به کاهش آمار دانشجویان بهزیستی در پی ساماندهی آن‌ها افزود: با این اقدامات، صرفه‌جویی منابع برای ما اتفاق افتاد و نتیجه این شد که ما سال گذشته توانستیم به دانشجویان تحت پوشش خود به‌رغم اینکه سال‌های قبل برای پرداخت سقف داشتیم، امسال دیگر در اکثریت موارد سقفی قرار ندهیم.

وی تصریح کرد: هر کسی که در سامانه ما ثبت‌نام کرده بود چه اولویت اول یا دوم به شرط اینکه هر ترم او زیر پنج میلیون تومان بود ما کل هزینه را به آن‌ها پرداخت کردیم برای کسانی که فوق لیسانس داشتند حتی اگر اولویت «۲» بودند ما تا مبلغ هشت میلیون تومان و برای مقطع دکترا تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان را پرداخت کردیم. برای اولویت‌های «۱» در هرشرایطی با هر مبلغ شهریه‌ای، صد در صد آن را پرداخت کردیم. قبلا این اتفاق نمی‌افتاد و درصدی از شهریه را براساس گزارش مددکاری و بودجه بهزیستی پرداخت می‌کردیم. امسال با صرفه‌جویی منابع که با سامانه‌ای شدن آمار دانشجویان و تصحیح اطلاعات اتفاق افتاد، توانستیم به این دستاورد برسیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/