مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ضمن تبیین برنامه های اشتغال‌زایی و عمرانی این نهاد در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، از ۵۰۰ طرح اشتغال حاصل از مهاجرت معکوس کارآفرینان با ایجاد ۱۵۰۰ شغل و سرمایه گذاری ۶۷۵ میلیارد ریال، بهره برداری کرد.

به گزارش نیکوکار، امیرحسین مدنی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه مجموعه ستاد اجرایی یکی از مجموعه های پیشران اشتغال زایی و تولید و از زیرمجموعه های ستاد بنیاد برکت است گفت: بنیاد برکت فعالیت های مختلفی دارد اما اصل فعالیت بنیاد برکت در حوزه اشتغال زایی و تولید است.

وی افزود: سرمایه گذاری در نزدیک به ۸۰۰ بنگاه و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ بوده که منجر به ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار شغل در ۱۴ سال اخیر شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ هزار واحد بنگاهی خرد در سال ۹۷ اجرا شد، در سال ۹۸ به ۴۰ هزار طرح و در سال ۹۹ به ۱۰۰ هزار طرح رسید و امروز نزدیک به ۱۱۶ هزار طرح ایجاد شده و تا اخر امسال به ۱۸۰ هزار طرح خواهد رسید گفت: طرح های مستقرشده تا کنون در کشور ۱۱۵ هزار و ۳۴۴ شغل است که ۱۵ هزار شغل امسال ایجاد شده است.

به گفته مدنی این طرحها در ۶۲۱ نقطه کشور و ۲۹۷ شهرستان اجرا شده و ۸۰۳۵ روستا تاکنون تحت پوشش رفته اند.

وی افزود: برای کولبران، در قالب ۳۸۱۴ طرح اشتغالزایی در سه استان مرزی کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی بیش از ۱۱ هزار شغل ایجاد شده است. ۱۱۰۹ طرح اشتغالزایی برای معلولان اجرا شده و از ۱۱۵ هزار طرح اشتغال‌زایی سراسر کشور، ۶۵۸۵ مورد نیز مربوط به زنان سرپرست خانوار است.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه ایجاد شغل شش ماه زمان می‌برد و دو سال به صورت متناوب در کنار شهرها هستیم و اشتغال‌زایی تنها منحصر به دادن تسهیلات نیست اظهار کرد: کمتر از یک درصد معوق تسهیلات داریم. تسهیلات ارائه شده معوقه ندارند و افرادی که تسهیلات را دریافت می‌کنند اقساط را به موقع پرداخت می‌کنند که نشان می‌دهد طرح های اشتغال‌زایی دارد کار می کند.

وی با اشاره به ظرفیت ایجاد شده شبکه تسهیلگران در بنیاد برکت گفت: یک شبکه ۸۰۰ نفره تسهیلگر و مجری داریم که آماده اشتغالزایی در مناطق هستند. این ظرفیت را برای حل مشکل اجتماعی حاشیه نشینی استفاده می کنیم که بخشی از آن در پی مهاجرت از روستا به شهرها رخ می دهد. صحبت ما درباره حاشیه رسمی است. این مهاجران برخی دستفروشی می‌کنند یا در مشاغل خدماتی مشغول می شوند و عموما در مشاغل پایدار قرار نمی‌گیرند.

مدنی ادامه داد: ۴۵۱ شهرستان هست که در ۳۵۰ شهرستان حضور داریم. ما در پویش «به روستا برمی‌گردیم»، معتقدیم شغل ایجاد می‌کنیم تا افراد مهاجرت کرده‌ بتوانند برگردند. امسال برای ۵۰۰۰ شغل هدف گذاری کرده‌ایم. برای اجرای حداکثر ۱۵ هزار طرح هم آماده ایم و اگر موفق شویم ۱۵ هزار شغل ایجاد کنیم ۶۰ هزار نفر با احتساب متوسط ۴ عضو در هر خانواده، مهاجرت معکوس می‌کنند و به روستا برمی‌گردند و از آسیب های حاشیه نشینی مصون می‌مانند.

وی درباره نحوه ورود به این پویش گفت: مردم می‌توانند از طریق سایت و اپلیکیشن بنیاد برکت به سامانه ثبت نام متقاضیان مهاجرت معکوس مراجعه و ثبت نام کنند.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه بنیاد برکت مجموعه چابکی با ۴۰ نیروی انسانی است و عمده فعالیت هایش را از طریق برونسپاری و ظرفیت فناوری اطلاعات پیش می برد گفت: در طرح “برکت خورشید” به زودی کلنگ احداث مدرسه کودکان کار در تهران به زمین زده می شود.

وی درباره تضمین پایداری شغل نیز اظهار کرد: برای اینکه شغلی پایدار شود نخست نظارت می‌کنیم. دوم کامل دیدن زنجیره است که اینها به مجموعه های فروش متصل شوند. زنجیره‌ها همدیگر را نگه می‌دارند، امسال ۳۰۰ بنگاه راه می‌اندازیم که ۷۰ درصد در راستای تکمیل زنجیره است. دیگری اهلیت فرد و مزیت منطقه‌ای است.

مدنی درباره بیمه افراد در مشاغل ایجاد شده گفت: این افراد را ما بیمه نمی‌کنیم ولی خودشان به توانمندی رسیده و می‌توانند خویش فرما خودشان را بیمه کنند. البته شاغلان مشاغل کارگاهی همه بیمه هستند.

وی درباره پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال گفت: امسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع اشتغال‌زایی با مشارکت بانک ها و مردم داریم. وام‌های قرض الحسنه در مشاغل خرد تا ۷۰ میلیون تومان است. مشاغل خانوادگی داریم که از ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان وام می دهیم. مشارکت مدنی نوع یک در مشاغل بنگاهی تا ۵۰۰ میلیون تومان و مشاغل نوع دو تا یک میلیارد تومان تسهیلات می دهیم. مشارکت نوع سه نیز از یک تا ۱۰ میلیارد تومان است. با ۹ بانک کار می کنیم. یک مدل هم مشارکت در سهام داریم که تا ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌کنیم. در مجموع به طیفی از مشاغل خرد تا بنگاه‌های بزرگتر از متوسط ورود داریم.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/