رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور انعقاد توافق‌نامه بین نظام روانشناسی با سازمان بهزیستی کشور در خصوص دریافت مجوز اشتغال از سازمان بهزیستی را تکذیب کرد.

به گزارش نیکوکار، دکتر محمد حاتمی اظهار کرد: از جمله دغدغه‌های سازمان نظام روانشناسی، تشکیل کمیته‌های تخصصی و ارائه پروانه فعالیت از سوی بهزیستی به افرادی است که بعضا شرایط لازم را نداشتند.

وی ادامه داد: در دوره مسئولیت بنده اولویت نخست سازمان کار بر روی این مساله بود. جلسات متعددی را در مجلس شورای اسلامی با قبادی دانا(رییس بهزیستی کشور) و نمایندگان مجلس داشتیم. نمایندگان مجلس نظرات خود را گفتند. جلساتی را نیز در سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی داشتیم. در این راستا مکاتباتی را با سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری انجام و نهایتا در دفتر مقام معظم رهبری نیز جلسه‌ای داشتیم و هدفمان حل این مساله بود.

به گفته حاتمی، طبق قانون هر شخصی بخواهد فعالیت روانشناسی و مشاوره انجام و یا کلینیک و مرکز روانشناسی و مشاوره تاسیس کند باید پروانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را داشته باشد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به لزوم کسب پروانه از سازمان نظام روانشناسی، گفت: این موضوع را به سازمان بهزیستی تفهیم کردیم که باید روانشناسان این سازمان برای فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره پروانه داشته باشند.

وی با اشاره به ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، تصریح کرد: سازمان بهزیستی طبق ماده ۵۷ قانون احکام دائمی اختیاراتی را در برنامه ششم توسعه جهت تاسیس مراکز مشاوره اجتماعی، کلینیک‌های اجتماعی و اورژانس‌های اجتماعی دارا است. طبق این ماده قانون گذار گفته است بهزیستی می‌تواند این مراکز را تاسیس کند اما نگفته است که باید سازمان بهزیستی مجوز را صادر کند و یا ضوابط عمومی و تخصصی را رعایت نکند بلکه باید طبق ضوابط از متولی اصلی یعنی سازمان نظام روانشناسی مجوز گرفته شود.

حاتمی ادامه داد: این موضوع مسبوق به سابقه است تا اینکه هیئت دولت آیین نامه تاسیس مراکز مشاوره را چند سال گذشته تدوین و ابلاغ کرد و سه نهاد یعنی سازمان نظام روانشناسی، وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی برای اعطا مجوز تعیین شدند که باید کمیته‌ای توسط این سه نهاد تشکیل شده و در آن نسبت به اعطا مجوز تصمیم گرفته شود. به طوری که هر نهاد نسبت به جمعیت هدف خود بررسی تخصصی کرده و مجوز لازم را صادر می‌کند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکید کرد: نکته مهم این است که سازمان بهزیستی باید برای جمعیت هدف خود برنامه‌های اصلی خود را تدوین کند که اگر عموم مردم نیز بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند ما استقبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: در آخرین جلسه در سازمان بهزیستی که دوستان صورت جلسه‌ای را در چند بند آماده کرده بودند، بنده و دکتر افروز و دکتر درتاج حاضر بودیم. بنده عرض کردم این صورتجلسه باید در شورای مرکزی سازمان مطرح شود و امضا نکردم. دوستان اصرارکردند،امضا کنید ببرید شورای مرکزی عرض کردم پس من این موضوع را درکنار امضایم می‌نویسم که مساله تایید در شورای مرکزی درج شده است بنابراین این صورت جلسه پس از دریافت نظر شورای مرکزی سندیت دارد.

حاتمی تصریح کرد: استناد به این صورت جلسه و رسانه ای کردن آن خلاف اصول اداری و قانونی است. در جلسه ای که چند هفته پیش در سازمان نظام با حضور معاون سازمان بهزیستی داشتیم همین موضوع را مطرح کردیم و صورتجلسه شد. به محض دریافت نظر شورای مرکزی مساله تفاهمنامه پیگیری می شود. بنابراین صحبتهای مسئولین سازمان بهزیستی که با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تفاهمنامه منعقد کرده ایم، تکذیب می شود.

حاتمی همچنین این را هم گفت که نهادها و ارگانهای بسیاری نظیر وزارت ورزش و جوانان، دانشگاه‌ها، ادارات، بانک‌ها و… در راستای فعالیت در حیطه روانشناسی با سازمان نظام روانشناسی تفاهم‌نامه دارند چراکه باید بعد نظارتی سازمان نظام روانشناسی اعمال شود.

به گفته وی، مطابق قانون، نظارت بر خدمات روانشناسی و مشاوره  بر عهده سازمان نظام روانشناسی است و نهادی که بر این فعالیت‌ها نظارت می کند باید معیارها و استانداردهای لازم را تعیین و مجوز را صادر کند.

حاتمی همچنین افزود: امیدوارم طی هفته های آتی،این مساله در شورای مرکزی مطرح شود. در نهایت نظر شورای مرکزی به سازمان بهزیستی ابلاغ می‌شود و بر اساس آن اجرا و نظر قطعی را اعلام می‌کنیم.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه در صورت منعقد شدن این تفاهم نامه مراکزی که مربوط به جمعیت هدف بهزیستی هستند در اولویت گرفتن مجوز از این سازمان قرار می‌گیرند، تصریح کرد: در صورت انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی هماهنگی بین  این سازمان و سازمان بهزیستی در خصوص مراکز خدمات مشاوره و روانشناسی ایجاد می‌شود و این هماهنگی منجر به افزایش بعد تخصصی سازمان بهزیستی نیز می‌شود.

حاتمی همچنین ضعف تخصصی در حوزه روانشناسی را بزرگترین نقص سازمان بهزیستی در اعطای مجوز دانست و تصریح کرد: این سازمان از نظر تخصصی روانشناسی بسیار ضعیف است و به افرادی مجوز تاسیس مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره داده‌ که شاید در ارزیابی‌های سازمان نظام روانشناسی نتوانند معیارهای لازم را کسب کنند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی نباید با سلامت روان مردم بازی کند، گفت: اعطا این مجوزها و فعالیت در زمینه خدمات روانشناسی مستقیما با سلامت روان مردم سر و کار دارد و هر کسی نمی‌تواند در این حوزه ورود کند. حتما باید صلاحیت افرادی که میخواهند مرکز روانشناسی تاسیس کنند و خدمات روانشناسی ارائه دهند توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تایید شود.ما بر موضع خود ایستاده‌ایم و با سلامت مردم هیچوقت معامله نمی‌کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در پایان تصریح کرد: ما نسبت به افزایش نرخ شیوع آسیب‌های اجتماعی و روانی کشور نگران هستیم و علت اصلی آن را کم کاری سازمان بهزیستی می‌دانیم که نتوانسته این آسیب‌ها را سازماندهی کند و از افراد غیر متخصص استفاده کرده است. از این رو سازمان نظام روانشناسی باید برای نظارت ورود تا از افزایش این آسیب‌ها جلوگیری کند.

دو روز پیش مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از امضای توافق‌نامه‌ای میان این سازمان با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خبر داده و گفته بود: براساس این توافق‌نامه، همه افرادی که قصد دارند کار فردی در حوزه روانشناسی انجام دهند و یا وارد کار حرفه‌ای شوند، معرفی می‌شوند تا پروانه صلاحیت فردی و شماره نظام را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت کنند. همچنین تمامی مراکز مشاوره و روانشناسی که از سازمان بهزیستی مجوز دریافت نکرده‌اند و از دستگاه دولتی دیگر یا از سازمان روانشناسی مجوز دارند نیز موظف‌اند، طی ۶ ماه آینده مجوز را تطبیق داده و آن را از بهزیستی دریافت کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر