کد خبر: 9771

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: از ستاد ملی کرونا انتظار داریم در تصمیم‌گیری‌ها برای تعیین اولویت‌های واکسن، مددکاران اجتماعی را در اولویت قرار دهند چون آنها در مواجهه با گروه‌های پرخطر قرار دارند.

به گزارش نیکوکار، سیدحسن موسوی چلک با بیان اینکه با توجه به نوع فعالیت مددکاران اجتماعی در شرایط کرونایی ضروری است که آنان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند، افزود: گروه‌هایی از جمله معتادین خیابانی، مجرمین، زنان آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، متکدیان، بی خانمان ها، ولگردان، پناهندگان و آوارگان، بیماران عادی و بیماران خاص در مراکز درمانی مختلف، افراد دارای معلولیت و سالمندان از جمله گروه‌هایی هستند که مددکاران اجتماعی بطور مستقیم و چهره به چهره و روزانه یا شبانه‌روزی با آنان سر و کار دارند.

وی با اشاره به تاکید سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر تاثیرگذاری خدمات مددکاران اجتماعی در مراکز درمانی، گفت: مددکاران اجتماعی به عنوان نیروهای متخصص در زمان بحران ورود موثری در کاهش عوارض روانی اجتماعی ناشی از این پاندمی داشته‌اند. حمایت روانی اجتماعی از بیماران و خانواده‌های آنها از طریق برقراری ارتباط و پیگیری مشکلات پس از بهبود و رفع انگ های اجتماعی، کاهش عوارض روانی اجتماعی ناشی از فشار کاری بر پرسنل، جلب مشارکت داوطلبان و مدیریت کمک های خیرین، ارائه خدمت در حیطه نقاهتگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت همراه‌سراها در استفاده کادر درمان از جمله خدمات مددکاران اجتماعی در مقابله با کووید ۱۹ بوده است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی تاکید کرد: حضور مددکاران اجتماعی فقط محدود به مراکز درمانی نمی‌شود. فعالیت مددکاران اجتماعی در اورژانس اجتماعی، فوریتهای اجتماعی شهرداری به‌ویژه شهرداری تهران، سامان‌سراها، گرم‌خانه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد، مراکز معتادین خیابانی، مراکز بازپروری زنان آسیب‌دیده اجتماعی، مراکز ارائه‌کننده خدمات به بیماران دارای نیاز های خاص، مراکز ارائه‌دهنده خدمات به افراد دارای معلولیت، سالمندان، کمیته امداد، بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی، زندان ها، مراکز غیر دولتی و خصوصی فعالی در این حوزه ها از جمله کلینیک های مددکاری اجتماعی و بسیاری از سازمان ها و مراکز دیگر می توانند مددکاران اجتماعی را در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دهند.

موسوی چلک افزود: این مساله هم برای کسانی که مددکاران اجتماعی با آنها سر وکار دارند و هم برای خانواده این افراد، خطرناک است. تعدادی از مددکاران اجتماعی درسطح شهرها برای شناسایی وکمک به افراد مختلف اقدام می‌کنند، در حالیکه به هیچوجه نمی‌توانند تشخیص دهند که آن افراد مبتلابه کرونا هستند یا نه، اما مجبور هستند برای کمک به آنان اقدام کرده و ارتباط برقرارکنند و خدمات مستقیم ارائه دهند. بی‌تردید قرار گرفتن در چنین شرایطی مستلزم ایمن بودن مددکاران اجتماعی هست.

کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در پایان گفت: برای پیگیری اداری این موضوع، مکاتبه‌ای نیز با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام دادیم و قبلا هم این درخواست به‌حق مددکاران اجتماعی را اعلام کرده بودیم چرا که باور داریم همانگونه که مددکاران اجتماعی براساس اخلاق حرفه‌ای متعهد به ارائه خدمات هستند اما مراقبت وحفاظت از سلامت آنان، وظیفه مسئولین است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/