کد خبر: 9534

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران:

معلولان از اولویت‌های معاضدت قضایی هستند

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از آمادگی این اتحادیه برای استقرار وکیل در بهزیستی استانها به صورت شیفتی خبر داد و گفت:‌ معلولان از اولویت‌های معاضدت قضایی هستند.

به گزارش نیکوکار، جعفر کوشا روز چهارشنبه در آیین امضای تفاهمنامه مشترک بهزیستی با اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران در راستای معاضدت حقوقی و قضایی مددجویان تحت پوشش بهزیستی افزود: یکی از وظایف ما در بحث وکالت، بحث معاضدت قضایی است که در لایحه قانون استقلال در سال ۳۳ و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری سال ۷۶ به موضوع معاضدت قضایی توجه خاصی کرده و علت این امر ارتباط با خدا و مردم است.

وی تاکید کرد: براساس وظایف قانون بالادستی و قانون عادی، معاضدت قضایی را به عنوان وظیفه و رسالت خود پذیرفته‌ایم و به خاطر همین است که به نمایندگان مجلس که بین آنها زمزمه هایی شروع شده که وکیل کسب و کار می‌کند، می‌گویم وکلا واقعا معاضدت قضایی می کنند و به‌طور رایگان در اختیار جامعه بشری هستند چون وکالت سبقه ای از حقوق بشر دارد. تکلیف قانونی داریم که معاضدت قضایی کنیم. ارجح و اصلح در بحث معاضدت نیز اقشار نیازمند هستند و کسانی که بیشتر نیازمند هستند، اولویت دارند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران اظهار داشت: کسانی که نمی‌توانند خوب زیست کنند و مددجویان بهزیستی اولویت دارند و بهزیستی را برای آنان آرزو می کنیم. باید به افراد دارای معلولیت جسمی و روحی و افرادی که نمی‌توانند مانند دیگران زندگی کنند، مدد کنیم که آنها نیز مانند دیگران زیست کنند. چون حق بر حیات از موارد حقوق بشری است و چون حق بشری است و ما نیز چون در کارمان حقوق بشری را پذیرفته‌ایم پس معاضدت می کنیم تا آنها مانند دیگران زندگی کنند.

کوشا تاکید کرد: وکالت امری الهی است که باید به آن بسیار اهمیت داد چون هنگامیکه نمی‌توانیم در برخی موارد از خودمان دفاع کنیم ناگزیر هستیم کسی به ما کمک کند و بهترین کسی که می‌تواند به ما کمک کند، خداوند است.

افزایش کانون‌های وکلا به ۳۰ کانون

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: ما در بحث کانون وکلا، ۲۵ کانون داریم و به زودی کانون‌های دیگر نیز به ما ملحق می‌شوند.

کوشا افزود: در آینده، تویسرکان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز کانون خواهند داشت و کانون‌های خراسان جنوبی و خراسان شمالی نیز مستقل از کانون خراسان رضوی به فعالیت خواهند پرداخت و شاید تعداد کانون‌ها حدود ۳۰ کانون شود و هر دو سال یک بار اعضای هیات مدیره جمع می‌شوند.

افراد دارای معلولیت یکی از اولویت‌های معاضدت قضایی هستند

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه یکی از مواردی که مددجویان نیاز دارند بحث رسیدگی به قراردادها، دعاوی و پرونده‌های آنان است، افزود: فلسفه وجودی حقوق بشری از یک سو و معاضدت قضایی وکلا از سوی دیگر این تکلیف و ماموریت را برای ما ایجاد کرده است که حتما این کار را انجام دهیم. این کار را نباید به عنوان سمبل و نماد در نظر بگیریم و فکر کنیم کار فوق العاده ای داریم انجام می دهیم بلکه تکلیف قانونی ما است.

کوشا گفت: کسی که روی ویلچر نشسته و نمی تواند از پله های دادگستری بالا برود و مانند دیگران وکیل بگیرد و وکالت بدهد ما به‌طور شرعی، اخلاقی، عرفی و قانونی وظیفه داریم از او دفاع کنیم بنابراین ما در اینجا جمع شده ایم که به خودمان متذکر شویم یک کار قانونی را به نحو احسن در چهارچوب تفاهم نامه انجام دهیم.

وی با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولین، خاطرنشان کرد: مهم است که ما برای افراد دارای معلولیت، آسیب‌پذیر و کم‌درآمد تکلیف معاضدت قضایی داشته باشیم. اصل ۳۵ قانون اساسی از یک سو و دیگر قوانین ما را مکلف می کند که این معاضدت را داشته باشیم.

آمادگی اتحادیه سراسری کانون وکلا برای استقرار وکیل در بهزیستی استانها به صورت شیفتی

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از وکلا خواست معلولان را در اولویت داشته باشند و دفاع خوب و هدفمند و قانونی داشته باشند و تمام تلاش خود را به‌کار گیرند.

کوشا تاکید کرد: در هر زمان شرایط و مکانی آمادگی داریم برای مخاطبان بهزیستی مراجعان کمک های مناسب قانونی در حد تکالیف قانونی خود انجام دهیم و با افتخار آن را انجام می دهیم. اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا آمادگی دارد وکلایی در سازمان بهزیستی استان ها مستقر کند و وکلایی را به صورت شیفتی در آن مراکز مستقر کنیم و حتی اگر کسانی که توان حرکت نداشته باشند ما وکلایی را به درب منازل آنها اعزام کنیم تا معاضدت قضایی حضوری داشته باشیم و این اطمینان خاطر را به آنها بدهیم که از آنها دفاع می‌کنیم.

وی با اشاره به زمزمه‌های برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه وکالت کسب وکار است، گفت: ما معاضدت قضایی می‌کنیم و به‌طور رایگان در اختیار جامعه بشری هستیم چون وکالت سبقه‌ای از حقوق بشر دارد و معاضدت قضایی تکلیف قانونی وکلا است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/