خیرین، مردم، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی در خراسان جنوبی برای ایجاد زمینه ازدواج آسان و کمک به زوجین نیازمند در تلاش هستند تا با همت جمعی، گامی اثرگذار در تشکیل زندگی مشترک داشته باشند.

به گزارش نیکوکار، ازدواج سنت حسنه است که این روزها برخی جوانان از عمل به این سنت دوری می‌کنند اما در خراسان جنوبی آمارها نشان می‌دهد میزان ثبت ازدواج از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴ درصد افزایش داشته است.

کارشناسان اجتماعی از دلایل افزایش ازدواج در این استان با وجود شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن را آسان‌تر شدن ازدواج برای جوانان از جمله ساده‌گرفتن مراسم، برگزار نکردن مراسم پرهزینه، پایین‌آوردن مهریه و جهیزیه و در مجموع دوری از تجملات ‌عنوان کردند.

شاید اولین بار است که در سایه کرونا ازدواج در جامعه بیشتر از همیشه به معنای واقعی خود نزدیک و از پوسته‌ی پر رنگ و لعابش فاصله گرفته است؛ در این بین خیرین، مسوولان، مردم و نهادهای حمایتی و انقلابی هم با همت مضاعف برای حل مشکلات زوجین جوان و نیازمند استان به ویژه مناطق محروم در تلاش هستند تا زمینه ازدواج آنان آسان‌تر شود.

در این شرایط کرونایی اهتمام دولت در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج جوانان هم ستودنی است و از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، ۸۳ درصد زوج‌های متقاضی وام ازدواج در خراسان جنوبی تسهیلات ازدواج خود را دریافت کردند که نشان می‌دهد دولت با وجود همه محدودیت‌های اعتباری و مشکلات ناشی از تحریم، در تسهیل روند ازدواج برای جوانان مشارکت فعال دارد.

امسال نهادهای مختلفی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی، اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، موسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها و مجموعه سپاه انصارالرضا (ع) و قرارگاه شهید ناصری خراسان جنوبی اقدامات موثری را در تامین جهیزیه زوجین نیازمند استان انجام دادند.

ازدواج جوانان با همراهی خیرین

پویش «ازدواج جوانان با همراهی خیرین» برای اهدای جهیزیه و کمک به زوجین نیازمند در آستانه ازدواج به همت اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در سال جاری راه‌اندازی شد و به گفته مدیرکل این اداره در قالب این پویش، خیرین و نهادهای حمایتی و انقلابی کمک‌های خوبی را در زمینه تامین جهیزیه داشتند.

حسن عزیزی گفت: در زمینه ازدواج آسان جوانان به خصوص پرداخت جهیزیه تمامی نهادهای حمایتی، انقلابی و موسسات خیریه پای کار هستند اما با توجه به شرایط اقتصادی از خیرین تقاضا داریم پررنگ‌تر از گذشته در تامین جهیزیه زوجین نیازمند ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: در شرایط کرونایی اهتمام دولت در پرداخت وام‌های ازدواج ستودنی است و با وجود همه محدودیت‌های اعتباری و مشکلات ناشی از تحریم، روند ازدواج را برای جوانان تسهیل می‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۸۳ درصد زوج‌های متقاضی وام ازدواج در استان از ابتدای امسال تا پایان دی ماه تسهیلات خود را دریافت کردند.

وی افزود: ۱۳ هزار و ۴۱۲ نفر در خراسان جنوبی در این مدت متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که تاکنون ۱۱ هزار و ۸۴ نفر این تسهیلات را دریافت کردند و ۲ هزار و ۳۲۸ نفر در انتظار دریافت وام ازدواج هستند.

وی جمع کل تسهیلات پرداخت شده به زوج‌های این استان را ۵۲۷ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج به هریک از زوجین تعلق می‌گیرد.

طعم شیرین مشارکت نهادها

مشارکت نهادها در تامین جهیزیه، طعم شیرین خدمت به کام جوانانی است که ریحانه عباسی درباره آن گفت: در این شرایط اقتصادی جامعه و کرونا واقعا پدرم توان تهیه جهیزیه را برایم نداشت و با دریافت جهیزیه از بنیاد مستضعفان همه ما خوشحال شدیم.

وی افزود: بعد از برگزاری مراسم عقد همیشه دغدغه‌ام تهیه جهیزیه بود تا اینکه از طریق کمیته امداد به بنیاد مستضعفان معرفی شدم و دغدغه‌ بزرگی از ما رفع شد.

نوعروس دیگری که دهه فجر امسال از قرارگاه شهید ناصری خراسان جنوبی جهیزیه دریافت کرده است، گفت: همیشه قدردان تلاش مسوولان هستیم که به فکر ازدواج جوانان هستند.

طیبه کیانی افزود: شیرینی دریافت جهیزیه از قرارگاه شهید ناصری هرگز از خاطرم نخواهد رفت چرا که بزرگترین دغدغه من با توجه به وضعیت مالی خانواده، تهیه جهیزیه بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری خراسان جنوبی که چند سالی در زمینه تسهیل ازدواج زوجین نیازمند هم فعالیت دارد به خبرنگار ایرنا گفت: دهه فجر امسال ۲۳۸ سری جهیزیه به ارزش ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به زوج‌های نیازمند چهار شهرستان مرزی استان اهدا شد.

سردار غلامعلی تناکی افزود: تاکنون در زمینه کمک و تسهیل ازدواج آسان بیش از هزار و ۵۰ سری جهیزیه توسط قرارگاه عملیاتی شهید ناصری با کمک خیرین در استان خراسان جنوبی توزیع شده است.

هدایت کمک مومنانه برای تامین جهیزیه

بخشی از کمک مردم و خیرین در رزمایش‌های کمک مومنانه در خراسان جنوبی برای تهیه جهیزیه و تسهیل ازدواج جوانان در نظر گرفته شده است و مسوولان متولی همچنان با جلب مشارکت خیرین در تلاش برای رفع این دغدغه افراد در شرف ازدواج هستند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در این خصوص گفت: هدف اصلی ما در مرحله سوم رزمایش کمک مومنانه که بهمن ماه امسال برگزار شد، کمک به اشتغال و بعد هم تامین و توزیع جهیزیه به نیازمندان بود.

سردار علی قاسمی افزود: در این مرحله از رزمایش کمک مومنانه ۹۰۸ سری جهیزیه تهیه شد و در اختیار زوجین نیازمند قرار گرفت و در زمینه تهیه جهیزیه برای زوجین نیازمند با همت خیرین در تلاش هستیم تا بخشی از دغدغه جوانان نیازمند در آستانه ازدواج رفع شود.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان نیز از چند سال گذشته در زمینه اهدای جهیزیه به زوجین نیازمند خراسان جنوبی ورود پیدا کرده‌اند و امسال حجم این اقدامات در استان بیشتر از قبل شده است.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان گفت: امسال ۱۱۰ سری جهیزیه به زوجین نیازمند این شهرستان به ارزش ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون تومان اهدا شد.

حجت الاسلام سعید پورمهدوی افزود: مبلغ هر سری جهیزیه بین ۱۵ تا ۲۲ میلیون تومان است و افراد نیازمند از طریق نهادهای حمایتی در شهرستان معرفی شدند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی هم اظهار داشت: امسال ۵۶ سری جهیزیه را بین زوجین نیازمند استان هر کدام به ارزش ۱۵ میلیون تومان توزیع کردیم.

سید مجتبی موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شعار پیشرفت و محرومیت‌زدایی را در دستور کار قرار داده و در حوزه‌های اجتماعی نیز با پرداخت جهیزیه ورود کرده است.

کمک ۵ میلیارد تومانی کمیته امداد و تداوم نیازها

شناسایی و معرفی بسیاری از نیازمندان به سایر نهادها و خیرین از طریق کمیته امداد صورت می‌گیرد و بنابر اعلام معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی این نهاد نیز در سال جاری به ۷۰۱ نوعروس و ۵۲ خانم ازدواج مجدد در زمینه تامین جهیزیه پنج میلیارد تومان مساعدت کرده است.

علی اکبر نخعی افزود: یکی از اهداف و اولویت‌های کمیته امداد، ترویج و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی در برپایی ازدواج‌های آسان، کم‌هزینه و پایدار است که در این زمینه نیازمند مشارکت هرچه بیشتر خیرین در تهیه جهیزیه هستیم.

با وجود آنکه بخشی از دغدغه زوجین نیازمند با این اقدامات رفع شده است، رییس هیات عامل مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه‌یاران خراسان‌ جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه تعداد زیادی از خانواده‌های نیازمند به مراکز خیریه و نیکوکاری و مساجد محل خود مراجعه می‌کنند و از آنها درخواست کمک برای تامین جهیزیه دختران خود را دارند.

زینب رمضانی اظهار داشت: خشکسالی‌های اخیر و کاهش درآمد مردم از یک سو و از طرف دیگر افزایش قیمت کالاهای اولیه زندگی و سایر مشکلات اقتصادی، شرایط را برای زوج‌های جوان سخت کرده و بسیاری از زوج‌های جوان چشم‌شان به دستان خیرینی است که با همت بلند خود قدمی برای سر و سامان گرفتن زندگی‌شان، در ساده‌ترین شکل ممکن بردارند.

هدایت کمک‌های مردمی و حتی وقف با نیت کمک به ازدواج آسان از ضرورت‌های امروز جامعه و رویکردهای دستگاه‌های ذیربط است تا جمعیت برخوردار از این کمک‌های ارزشمند گسترش یابد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/