کد خبر: 9307

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز مددکاری اجتماعی گفت: مددکاران اجتماعی بعنوان نیروهای متخصص در زمان بحران ورود موثری در کاهش عوارض روانی - اجتماعی ناشی از پاندمی کووید ۱۹ داشته اند.

به گزارش نیکوکار، دکتر سعید نمکی در این پیام ضمن تبریک به مناسبت ولادت با سعادت امیر مومنان حضرت علی (ع) و گرامیداشت روز ملی مددکاری اجتماعی، یکی از مهمترین رسالت های مددکاران اجتماعی را ترمیم عوارض ناشی از فاصله اجتماعی در میان گروه های مختلف از جمله گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت در دوران شیوع کرونا دانست و گفت: این مهم مستلزم بهره گیری از راهکارهای جدید و خلاقانه در حیطه اجتماعی است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در متن پیام وزیر بهداشت آمده است: «از گذشته بشر درگیر مشکلات متعددی بوده و همیشه تلاش کرده تا از طریق همبستگی و مشارکت اجتماعی بر این مشکلات فائق آید. از سال گذشته، جهان و به تبع آن کشور ما با گونه خاصی از این مشکلات مواجه گردید. پاندمی کرونا، برنامه ریزان حوزه اجتماعی را با چالش های جدی درخصوص مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، تنظیم ارتباطات اجتماعی و ارائه خدمات روانی اجتماعی، در تمامی حیطه ها مواجه ساخت. در این دوران فشار فزاینده بیماری و تبعات ناشی از آن بر کادر بهداشتی درمانی کشور انکار ناپذیر بوده است. مشکلاتی از جمله افزایش چشمگیر بیماران بستری، نگرانی های مراجعین، کمبود مقطعی نیروی انسانی و تخت بیمارستانی به ویژه در شهرهای با شیوع بالا، مبتلا شدن ارائه دهندگان خدمت در سیستم بهداشت و درمان، فشارهای روانی اجتماعی فزاینده ناشی از طولانی شدن زمان پاندمی و بروز چندین موج، تحت تاثیر قرار گرفتن روابط خانوادگی و اجتماعی به ویژه برای افرادی که در معرض مستقیم بیماری بوده اند، مدیریت گروه های آسیب پذیر اجتماعی از جمله افراد بی خانمان و … همه و همه سیستم را به طور غیرقابل پیش بینی با چالش مواجه کرد.

در این میان مددکاران اجتماعی به عنوان نیروهای متخصص در زمان بحران ورود موثری در کاهش عوارض روانی اجتماعی ناشی از این پاندمی داشته اند. حمایت روانی اجتماعی از بیماران و خانواده های ایشان از طریق برقراری ارتباط و پیگیری مشکلات پس از بهبود و رفع انگهای اجتماعی، کاهش عوارض روانی اجتماعی ناشی از فشار کاری بر پرسنل، جلب مشارکت داوطلبین و مدیریت کمک های خیرین، ارائه خدمت در حیطه نقاهتگاه ها و بهره گیری از ظرفیت همراه سراها در استفاده کادر درمان از جمله خدمات مددکاران اجتماعی در مقابله با کووید ۱۹ بوده است.

یکی از الزامات دوران پاندمی کرونا رعایت فاصله اجتماعی جهت پیشگیری و قطع زنجیره انتقال بوده است. این فاصله اجتماعی به خودی خود بسیاری عوارض و پیامدها را به ویژه در حیطه روانی اجتماعی برای مردم در سطوح مختلف ایجاد کرده است که به اعتقاد اینجانب یکی از مهمترین رسالت های مددکاران اجتماعی ترمیم عوارض ناشی از فاصله اجتماعی در میان گروه های مختلف از جمله گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت است که این مهم مستلزم بهره گیری از راهکارهای جدید و خلاقانه در حیطه اجتماعی خواهد بود.

در خاتمه با تبریک به مناسبت ولادت با سعادت امیر مومنان حضرت علی (ع) و همچنین گرامیداشت روز ملی مددکاری اجتماعی، سلامتی و توفیق روزافزون شما یاوران نظام سلامت را در یاری رسانی و توانمندسازی گروه های هدف، از درگاه ایزد پاک خواستارم.»

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/