کد خبر: 9300

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: کودک همسری سقوط از زندگی کودکانه به منجلاب بزرگسالی است چراکه این ازدواج به قدری شوک آور است که آثار آن ممکن است تا یکی دو نسل دیگر خود را نشان دهد.

به گزارش نیکوکار، ناهید خداکرمی در وبینار «سلامت خانواده و ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حقوقی کودک همسری» اظهار کرد: آن‌هایی که کودک همسری را راه حل استحکام خانواده می‌دانند ساعت ۱۰ شب به میدان شوش، هرندی و حاشیه تهران سری بزنند تا ببینند زنان آسیب دیده‌ای که در معرض اعتیاد و خودکشی‌ هستند از کدام خانواده‌ها آمده‌اند؟ اینها کودک‌همسرانی هستند که تصور کردند با رفتن به خانه شوهر می‌توانند به آزادی در بازی کردن برسند در حالی که با منجلاب بزرگسالی مواجه شدند و نتوانستند از پس مسئولیت‌های خود برآیند.

وی افزود: این میدان شوش نیست که آسیب ایجاد می‌کند. این مناطق مناطق جرم خیز نیستند بلکه بستر پذیرش آسیب‌های اجتماعی‌ هستند. اینجا گهواره و بستر تمام آسیب های کشور است. وقتی زنی از خانه خود در شهر خود فرار می‌کند به تهران می‌آید، جایی که بستر مناسبی برای پذیرش آسیب اجتماعی‌ دارد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی، با انتقاد از تفکری که کودک همسری را منجر به افزایش آمار ازدواج می‌داند، ادامه داد: کسی جلوی ازدواج جوانان را نگرفته است. جز این است که مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود در کشور جلوی ازدواج جوانان را گرفته است؟

وی در ادامه گفت: اینکه ما دو میلیون متخصص ایرانی خارج از کشور داریم، معضل ما است. جوانی که به ثمر رسیده و دولت هزینه او را داده  است اکنون چون ما نتوانستیم برایش جذابیت ایجاد کنیم، مهاجرت می‌کند. مساله مهاجرت بد نیست اما مهاجرت از سر نگرانی برای آینده سخت است.

خداکرمی گفت: وقتی دختر ۱۲ ساله ازدواج می‌کند و با یک بچه طلاق می‌گیرد، تنها دختر ۱۲ ساله نیست که آسیب می‌بیند بلکه مرد، خانواده زوجین و کودک نیز آسیب دیده‌اند. به جز دختر، مردی که خشونتی به کودک اعمال می‌کند نیز آسیب می‌بیند چراکه او که  کتک می‌زند قربانی خشونت بوده است یا خواهد شد.

وی ادامه داد: برای یافتن یک راه حل و قانع کردن سیاستگذاران در جهت جلوگیری از کودک همسری باید زبانی مشترک بیابیم. جامعه علمی ما نباید کودک همسری را مساله‌ای جدا ببیند. زمانی می‌توانیم سیاستگذاران را قانع و حمایت آنان را جلب کنیم که متوجه معضلات، نگرانی‌ها و چالشهای ایجاد شده برای سیاستگذار شویم .

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تصریح کرد: برای اینکه سقوط از کودکی به بزرگسالی رخ ندهد، نیاز داریم  در جلسات هم اندیشی روشی برای کاهش کودک همسری و متقاعد کردن قانونگذار مبنی بر اینکه کودک همسری راه حلی برای افزایش جمعیت و نرخ باروری و… نیست، پیدا کنیم. باید بزرگسالان را دریابیم که نگران آینده خود هستند و از این رو تشکیل خانواده نمی‌دهند.

روز نخست این وبینار با همکاری انجمن علمی مامایی ایران، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و انجمن علمی پزشکی اجتماعی در۴  اسفند برگزار و روز دوم آن در ۵ اسفند برگزار می‌شود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/