کد خبر: 9296

کارشناس اعتیاد پزشکی قانونی:

خود درمانی چاره اعتیاد نیست

کارشناس سازمان پزشکی قانونی کشور در حوزه اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر و الکل گفت: اغلب خوددرمانی‌ها نه تنها به درمان اعتیاد منجر نمی‌شود، بلکه به پیچیده‌تر شدن مشکل اعتیاد فرد می انجامد.

به گزارش نیکوکار، محمدرضا قدیرزاده با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در مبحث درمان اعتیاد، خوددرمانی در این حوزه است، افزود: اعتیاد یک بیماری مزمن عودکننده است و همین خاصیت منجر به این می شود که فرد معتاد انواع روش های درمانی را در طول زندگی تجربه کند.
وی ادامه داد: در شرح حالی که از بیماران معتاد گرفته می شود، اغلب سابقه چندین مرتبه رفتن به کمپ، ترک در منزل و استفاده از انواع و اقسام داروها مشاهده می شود که متاسفانه عدم اطلاع رسانی صحیح در خصوص درمان های استاندارد، ترس از افشای هویت افراد معتاد و از همه مهمتر پدیده انکار اعتیاد باعث می شود که افراد بیمار به مراکز درمان سوءمصرف مواد مراجعه نکند و سعی کند مشکل اعتیاد خود را با خوددرمانی رفع کنند.
این کارشناس پزشکی قانونی تاکید کرد: اغلب این خودرمانی ها نه تنها به درمان اعتیاد منجر نمی شود، بلکه به پیچیده تر شدن مشکل اعتیاد فرد می انجامد، به عنوان مثال چندسال قبل ماده ای به نام های «نورجیزک» و «تمجیزک» از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شد که تبلیغ گسترده ای در خصوص خواص درمانی آن بین معتادان صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده تزریقی «نورجیزک» و «تمجیزک» در کوتاه مدت به دلیل وجود داروی «کورتن» منجر به افزایش وزن و روشن شدن پوست می شد که در این حالت بیمار فکر می کرد در حال بهبودی است در حالیکه متاسفانه فرد معتاد علاوه بر عوارض مصرف تزریقی به ویژه «نورفین» دچار عوارض مصرف کورتن نیز می شد و در آن سال ها موارد زیادی از مرگ و میر بیماران بر اثر استفاده از «نورجیزک» و «تمجیزک» گزارش شد.

تبلیغ مواد اعتیادآور جدید، به عنوان داروی ترک اعتیاد
قدیرزاده گفت: یکی از روش های سوداگران مرگ در تبلیغ مواد اعتیادآور جدید، تبلیغ به عنوان داروی ترک اعتیاد است که همین موضوع نیز خود به گسترش آن ماده کمک می کند، به عنوان مثال یکی از تبلیغاتی که در مورد  شیشه انجام می شد این بود که این ماده نه تنها اعتیاد نمی آورد، بلکه با مصرف آن نیز «مورفین» بدن شسته شده و فرد معتاد به تدریج ماده مخدر را ترک می کند.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شد که بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر به امید درمان و رهایی از ماده افیونی به مصرف ماده روانگردان شیشه روی بیاورند و در حالیکه در اوایل، مصرف مواد مخدر آنها نیز تا حدودی کاسته می شود به امید درمان سریعتر به میزان مصرف شیشه می افزودند، غافل از اینکه خود را در دامان ماده ای به مراتب خطرناک تر انداخته اند.

درمان اعتیاد با مواد گیاهی
کارشناس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: با اقبال مردم به طب سنتی و استفاده از درمان های گیاهی، مسئله درمان اعتیاد با مواد گیاهی نیز مورد توجه بیماران و خانواده معتادان قرار گرفت که این مطلب نیز به خوددرمانی در اعتیاد منجر شده است.

وی با بیان اینکه اکنون داروهای گیاهی درمان اعتیاد به دو صورت تبلیغ و توزیع می شود، تاکید کرد: مورد اول به صورت تبلیغات در شبکه های ماهواره ای است که اعلام می شود این داروها، صد در صد گیاهی، بدون عوارض و با تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا یا اروپا بوده و پس از یک دوره درمان فرد از دام اعتیاد رهایی می یابد.

قدیرزاده افزود: بررسی های صورت گرفته در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی بر روی این داروها نشان داد، به رغم تبلیغ صورت گرفته، ماده موثره موجود در این داروها که به صورت قرص، کپسول و شربت توزیع می شوند، داروهای شیمیایی اعتیادآوری از قبیل «ترامادول»، «دیازپام»، «دیفنوکسیلات» و سایر داروهای اعصاب است که مصرف آنها در طولانی مدت منجر به اعتیاد فرد مصرف کننده به این مواد خواهد شد و فرد، مشتری دایم این داروها می شود.

عطاری ها به محلی برای عرضه انواع و اقسام داروهای ترک اعتیاد تبدیل شده اند
وی تاکید کرد: از طرف دیگر، عطاری ها که به عنوان عرضه کننده داروهای طب سنتی در کشور شناخته می شوند نیز به محلی برای عرضه انواع و اقسام داروهای ترک اعتیاد تبدیل شده اند به طوریکه توزیع غیرقانونی و خارج از ضوابط داروهای ترک اعتیاد از قبیل «متادون»، به ویژه «نورفین» و شربت تریاک به طور شایع در این مراکز دیده می شود.

قدیرزاده خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می شود که فرد معتاد به جای مراجعه به مراکز درمان سوءمصرف مواد که خدمات آنها به صورت علمی توسط پزشک، روانشناس و مددکار ارائه می شود به این عطاری ها مراجعه و داروی مورد نیاز خود را تهیه کند. همانطور که می دانید مصرف این داروها به صورت خودسرانه می تواند منجر به اعتیاد فرد به این داروها شده و معضل اعتیاد فرد را دو چندان کند.

وی افزود: متاسفانه در عطاری ها داروهای دیگری به عنوان داروی گیاهی ترک اعتیاد به صورت قرص و کپسول و با نام های «دراگون» و ‌«دتای هندی» توزیع می شود که آزمایش های صورت گرفته روی این داروها نیز نشان داد که به رغم ادعای صددرصد گیاهی بودن، دارای مواد شیمیایی از قبیل «ترامادول»، «دیفنوکسیلات»، «کدئین»، «دکسترومتورفان» و .. .است که مصرف درازمدت آن منجر به اعتیاد فرد به این مواد شده و می تواند عواقب خطرناکی برای فرد مصرف کننده داشته باشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  اوایل اردیبهشت  امسال با بیان اینکه سالانه ۴۵۰ هزار نفر در جهان در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند، گفت: در ایران نزدیک به چهار هزار نفر سالانه در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد جان می بازند د و همچنین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد وجود دارد که معادل پنج درصد جمعیت کشور است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/