کد خبر: 9283

رئیس جمعیت هلال احمر از توزیع ۶ میلیارد و ۵۸۹ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان اقلام امدادی و زیستی بین آسیب دیدگان زلزله شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

به گزارش نیکوکار، کریم همتی با ارائه آخرین گزارش مدیریتی و عملیاتی امدادرسانی تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه سوم اسفند ماه در منطقه زلزله زده سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: از زمان وقوع زلزله ۵.۶ دهم ریشتری شامگاه ۲۹ بهمن ماه در شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا، جمعیت هلال احمر ۲ هزار و ۷۲۵ دستگاه چادر شامل ۱۶۶۰ مسافرتی و ۱۰۶۵ امدادی،   ۶۵۰۰ کیلوگرم نایلون پوششی، ۱۹۶۵ بسته غذایی (۷۲ ساعته)، ۹۴۵ تخته پتو، ۷۰ تخته موکت، وسایل گرمایشی از جمله ۹۰ شعله چراغ والور و ۱۲۴ شعله بخاری برقی، تعدادی ظروف و بسته های بهداشتی به ارزش ۶ میلیارد و ۵۸۹ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان در بین آسیب دیدگان از استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع کرده است.

وی با اشاره به اینکه امداد و نجات حادثه دیدگان در زلزله سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد در سریعترین زمان ممکن انجام شد، افزود: جمعیت هلال احمر با تقسیم شهر سی سخت و روستاه های اطراف به ۹ منطقه و به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی، سعی کرد که به تدریج و در فاصله ۷۲ ساعت به همه متقاضیان چادر و اقلام غذایی بدهد.

رئیس جمعیت هلال احمر به تفاوت مقیاس حادثه رخ داده در سی‌سخت با بحران های قبلی در کشور اشاره کرد و گفت: زلزله سی‌سخت در مقایسه با بحران های قبلی، در مقیاس کوچکتری رخ داده اما عدم همکاری مردم برای اسکان در اردوگاه‌های ایجاد شده به این دلیل که شرایط زندگی در اردوگاه را به دلیل ترس از بیماری کرونا و مراقبت از اموال و منازل خود نمی پذیرند و همچنین حادثه دیدگان می خواهند در کنار منازل خود باشند، روند اسکان حادثه دیدگان را با تاخیر مواجه کرده است.

همتی از حضور ۲۸۰ نفر در قالب ۴۰ تیم امدادی در منطقه زلزله زده سی‌سخت خبر داد و گفت: ۳۰ تیم از استان کهگیلویه و بویراحمد و ۱۰ تیم نیز از استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس و اصفهان پوشش این عملیات را برعهده دارند و امکانات کافی برای پوشش حادثه در استان وجود دارد.

وی افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا، ترجیح دادیم اقلام امدادی و زیستی به صورت منزل به منزل به دست مردم برسد تا هم برای دریافت اقلام، تجمع نشود و هم مطمئن باشیم که اقلام امدادی و زیستی به دست آسیب دیدگان واقعی می رسد. همکاران و امدادگران ما از ۱۲ شب تا حدود ۶ صبح کار توزیع اقلام در منازل حادثه دیدگان را انجام می دهند که درخواست ما از دوستان سپاه و نیروی انتظامی؛ پشتیبانی و برقراری امنیت توزیع اقلام در منطقه است.

جمعیت هلال احمر با سابقه نزدیک به ۱۰۰ سال ارائه خدمات بشردوستانه، یکی از مهمترین نهادهای امدادرسان کشور در هنگام وقوع حوادث و سوانح است که در سال ۱۳۸۲ با تصویب طرح جامع امداد و نجات کشور، وظیفه انجام سلسله عملیات امداد و نجات، اسکان اضطراری و تغذیه اضطراری حادثه دیدگان حوادث طبیعی و حوادث غیرمترقبه به سازمان امداد و نجات آن واگذار شد.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه روز روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

۱۲ اردیبهشت سال ۹۷ نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهرهای یاسوج و دنا اتفاق افتاد و خساراتی به هر دو شهرستان وارد شد.

سی سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر اساس گزارشهای  اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده اند و برخی منازل مسکونی صد در صد تخریب و غیر قابل سکونت شده اند.

زمین لرزه سی سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۱ نفر مصدوم شده اند و آنچنان که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است خسارات زلزله روز ۲۹ بهمن بیش از حد تصور است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/