دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از توزیع 1965 بسته غذایی سه روز (۷۲ ساعته) در میان زلزله زدگان شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه وبویراحمد خبر داد.

به گزارش نیکوکار، محمدحسن قوسیان مقدم با ارائه آخرین گزارش مدیریتی و عملیاتی امدادرسانی تا ساعت ۲۳ روز شنبه دوم اسفند ماه در منطقه زلزله زده سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: اسکان اضطراری آسیب دیدگان سوانح و نیز فراهم آوری و توزیع اقلام زیستی، غذایی و بهداشتی اضطراری(اقلام امدادی) آنان از مهم ترین و اصلی ترین وظایف جمعیت هلال احمر بر اساس اساسنامه این جمعیت می باشد که بایستی در اسرع وقت و حفظ شان و کرامت آسیب دیدگان صورت پذیرد.

وی از اسکان اضطراری ۱۲ هزار و ۱۳۰ نفر از زلزله‌زدگان سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت تحویل چادر و نصب آن در نزدیکی منازل زلزله‌زدگان از سوی نیروهای امدادگران هلال‌احمر خبر داد و گفت: این عملیات اسکان اضطراری پس از وقوع زلزله ۵.۶ دهم ریشتری شامگاه ۲۹ بهمن ماه در شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا این استان با توزیع ۲ هزار و ۶۱۱ دستگاه(۱۶۶۰ چادر مسافرتی و ۹۵۱ چادر امدادی) انجام شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ارزش ریالی اقلام امدادی و زیستی توزیع شده در بین آسیب دیدگان زلزله اخیر در سی سخت ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است، ادامه داد: تا ساعت ۲۳ شب گذشته(شنبه ۲ اسفند ۹۹)   ۶۵۰۰ کیلوگرم نایلون پوششی، ۱۹۶۵ بسته غذایی (۷۲ ساعته)، ۹۴۵ تخته پتو، ۷۰ تخته موکت، وسایل گرمایشی از جمله ۹۰ شعله چراغ والور و ۱۲۴ شعله بخاری برقی، شماری ست ظروف و ست بهداشتی در این مناطق توزیع شده است.

قوسیان مقدم اضافه کرد: هلال احمر در این حادثه، منطقه زلزله زده را به ۹ منطقه، پهنه بندی کرد و در حال حاضر ۹ تیم عملیاتی مختلف با بهره گیری از توان ۲۸۹ نیروی عملیاتی و ۷۳ دستگاه خودروی امدادی سبک و سنگین با توجه به پهنه بندی انجام شده در  شهر حضور دارند و خدمت رسانی همچنان ادامه دارد

در شرایط اضطراری و به هنگام وقوع حوادث و سوانح، دو راهکار اصلی «توزیع عمومی غذا» و «توزیع بسته های غذایی آماده» برای مدیریت وضعیت تغذیه ای افراد در ساعات اولیه حوادث در دستورکار نیروهای امدادرسان قرار دارد.

هدف از توزیع بسته ها و سبدهای غذایی آماده و بسته بندی شده از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر مستقر در مناطق زلزله زده، کاهش یا پیشگیری از سوءتغذیه و همچنین توان بخشی افرادی است که دچار سوءتغذیه متوسط هستند.

اصول مدیریت تغذیه در بحران ها و حوادث غیرمترقبه شامل دو مرحله است که در مرحله نخست آن ارزیابی نیازهای تغذیه ای، جمع آوری اطلاعات اولیه قابل اعتماد، مشخص کردن خطرات تغذیه ای یا اشکال سوءتغذیه و تعیین نیازهای تغذیه ای گروه های آسیب پذیر از اولویت زیادی برخوردار است.

در مرحله دوم اصول مدیریت تغذیه در بحران نیز استقرار سیستم های تقسیم و رساندن مواد غذایی به زلزله زدگان (نظم بخشی به سیستم تغذیه و توزیع در بحران)، کنترل، نظارت و پایش دقیق دسترسی تمام مردم آسیب دیده به نیازهای اولیه تغذیه ای، جلوگیری و کنترل بیماری های تغذیه ای یا اجتماعی مربوط به غذا و هماهنگی های لازم برای اداره انبارها و مراکز نگهداری مواد غذایی در دستورکار گروه های امدادرسان قرار می گیرد.

جمعیت هلال احمر با سابقه نزدیک به ۱۰۰ سال ارائه خدمات بشردوستانه، یکی از مهمترین نهادهای امدادرسان کشور در هنگام وقوع حوادث و سوانح است که در سال ۱۳۸۲ با تصویب طرح جامع امداد و نجات کشور، وظیفه انجام سلسله عملیات امداد و نجات، اسکان اضطراری و تغذیه اضطراری حادثه دیدگان حوادث طبیعی و حوادث غیرمترقبه به سازمان امداد و نجات آن واگذار شد.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه روز روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

۱۲ اردیبهشت سال ۹۷ نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهرهای یاسوج و دنا اتفاق افتاد و خساراتی به هر دو شهرستان وارد شد.

سی سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر اساس گزارشهای  اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده اند و برخی منازل مسکونی صد در صد تخریب و غیر قابل سکونت شده اند.

زمین لرزه سی سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۱ نفر مصدوم شده اند و آنچنان که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است خسارات زلزله روز ۲۹ بهمن بیش از حد تصور است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/