رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که در طرح ساماندهی که در چند ماه اخیر در شهر تهران انجام شده، حدود ۵۰۰ کودک ساماندهی شدند.

به گزارش نیکوکار، وحید قبادی‌دانا در خصوص ساماندهی کودکان کار در حاشیه بازدید از مرکز اشتغال و کارآفرینی سرای حافظ بیان کرد: برخی از این کودکان، کودکان نیازمندی هستند که برای امرار معاش بر سر چهارراه‌ها هستند و برخی دیگر بر اثر بیماری اعضای خانواده و برخی دیگر توسط باندهای قاچاق کودک یا باندهایی که از آنها سوء استفاده می‌کنند، سازماندهی شدند.

وی افزود: خیابان جای حضور کودک نیست و جای مناسبی برای حضور کودک نیست و آنها باید ساماندهی شوند.

بنابر اعلام رئیس سازمان بهزیستی کشور، در طرح ساماندهی که در چند ماه اخیر در شهر تهران انجام شده، حدود ۵۰۰ کودک ساماندهی شدند و از بین آنها حدود ۸۴ درصد کودکانی هستند که تبعه ایران نیستند و افغانستانی هستند. این افراد به گونه های مختلف در سر چهار راه حاضر شدند.

وی افزود: حدود ۲۳ درصد این کودکان، افرادی بودند بیماری یکی از اعضای خانواده باعث شده بوده که در خیابان حضور پیدا کنند. مددکاران ما به محل زندگی آنها رفتند. از این افراد حدود ۱۰۰ نفر کودکانی هستند که سرپرست موثری ندارند و تبعه غیر ایرانی هستند که در مراکز شبه خانواده ما با کمک خیرین افغانستانی و معتمدین آنها در حال ساماندهی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: از جهت ایجاد حمایت برای خانواده آنهایی که غیر سازمان یافته و غیرباندی هستند، سعی شده ساماندهی مناسب صورت گیرد.

قبادی‌دانا ادامه داد: تفاوت این طرح با طرح قبلی این است که این کودکان شناسایی می‌شوند و از طریق عنبیه، کد یونیک برای آنها ایجاد می‌شود، لذا از تکرار این‌ها و از اینکه آنها به خانواده سپرده شوند و دوباره بر سر چهار راه حاضر شوند پرهیز شده است؛ تقریبا از میان این ۵۰۰ کودک تنها چهار کودک تکراری بودند که این باعث می‌شود ساماندهی مناسبی برای آنها صورت گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: البته این کار با همکاری بخش‌های مختلف یعنی قضات در دادستانی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری تهران و اداره اتباع وزارت کشور صورت گرفته و سعی شده براساس سن و جنسیت این کودکان و اینکه والدین موثر دارند یا خیر؟ برای آنها مسیر متفاوتی در الگوریتم پیش‌بینی شده برای ساماندهی کودکان کار و خیابان لحاظ شود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/