کد خبر: 9178

روانشناس بالینی و درمانگر حوزه اعتیاد معتقد است، نگاه جامعه سنتی ایران به اعتیاد زنان متفاوت با مردان است و این مساله گاه سبب کتمان بیماری و مخالفت‌های خانوادگی و اجتماعی به منظور مراجعه به مراکز درمان می‌شود.

به گزارش نیکوکار، در سال‌های اخیر به نقش جنسیت در علل اعتیاد، تبعات روانی و اجتماعی این پدیده و روش‌های معالجه و درمان بیش از گذشته توجه می‌شود.

آسیبی اجتماعی که شاید در دهه‌های گذشته به عنوان پدیده‌ای مردانه تلقی می‌شد و این روزها با افزایش در این جمعیت «زنانه شدن اعتیاد» را به یکی از چالش‌های مهم جوامع بشری بدل کرده است.

براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر، ۱۰ درصد بیماران اعتیاد در کشور را زنان تشکیل می‌دهند. بیمارانی که مطابق با نظر درمانگران این حوزه، به جهت ضعف بیشتر، سرعت وابستگی و تخریب آنان بیش از مردان بوده و به دلیل نقش اثرگذار در خانواده نیز می‌تواند تبعات تخریبی اجتماعی آن را دو برابر کند.

فریبرز صفی دکتری روانشناسی بالینی و درمانگر حوزه اعتیاد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص تفاوت تبعات اعتیاد در مردان و زنان گفت: یکی از مهمترین آثار تخریبی اعتیاد در زنان، کتمان و انکار بیماری و بالتبع عدم معالجه و درمان است.

وی افزود: نگاه جامعه ایران به اعتیاد زنان متفاوت است و زن معتاد (بیش از مرد معتاد) برای خانواده و نزدیکان با احساس سرشکستگی همراه می‌شود. بنابراین گاه اعضای یک خانواده همچون والدین، همسر و فرزندان با مراجعه زنان معتاد به مراکز درمان و معالجه مخالفت کرده و این اقدام را سرشکستگی تلقی می‌کنند.

صفی تصریح کرد: این طرز تفکر گاه در روند معالجه و درمان نیز سبب اختلال می‌شود؛ به عنوان مثال، این نگاه گاها مانع از برگزاری جلسات گروه درمانی (به عنوان درمان اصلی غیردارویی) برای زنان معتاد شده است.

این درمانگر اعتیاد خاطرنشان کرد: هر یک از این اقدامات به عنوان بازدارنده‌های خانوادگی و اجتماعی، پروسه درمان را دشوار کرده و می‌تواند بنیان خانواده را نیز دچار تزلزل کند.

صفی همچنین با اشاره به مادران باردار گفت: اعتیاد در زنان باردار می‌تواند برای فرزند هم خطرناک باشد، پروسه رشد جنین را با آسیب روبه‌رو کند و تربیت و پرورش فرزندان را در سال‌های آینده تحت تاثیر قرار بدهد.

وی افزود: آثار روانی و زیستی اعتیاد اما عمدتا برای مردان و زنان مشابه و استفاده از مواد دخانی برای هر دو جنس سبب وابستگی و تبعات تخریبی خواهد شد. به عنوان مثال، مصرف شیشه موجب توهم و این آسیب برای مردان و زنان یکسان است.

براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر در کشور موادمخدر مصرف می‌کنند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/