کد خبر: 9159

یک روانشناس گفت: ازدواج برای فرار از تنهایی از جمله اهداف اشتباه ازدواج و عامل عدم موفقیت در ازدواج است. اشخاص برای فرار از تنهایی نباید خود را درگیر زندگی‌ کنند چرا که اینگونه در ظاهر کنار فرد دیگری هستند اما در اعماق وجود خود بیش از پیش احساس تنهایی می‌کنند.

به گزارش نیکوکار، گوهر یسنا انزانی اظهار کرد: احساس تنهایی واکنشی طبیعی است که اگر فردی بیش از اندازه و به گونه‌ای که از نظر کارکردهای اجتماعی و فردی دچار مشکل شود آن را تجربه کند باید از کمک مشاوران و متخصص برای درمان استفاده کند.

وی ادامه داد: معمولا ترس از تنهایی به دلیل احساس بی‌ارزشی، نارضایتی فرد از خویش، نرسیدن به اهداف و… ایجاد می‌شود و از این رو فرد برای فرار از آن متوسل به شخص دیگری می‌شود تا با کمک او به شرایط ایمنی برسد.

انزانی گفت: ازدواج از جمله مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فرد است که در این پیوند نیازهای جنسی، عاطفی، اجتماعی، فرهنگی و… هر دو طرف برطرف می‌شود و انتظار می‌رود در ازدواج زوجین به هدف نهایی نظیر حس آرامش، رشد و شکوفایی، استقلال، ایجاد فضای امن و سرشار از آرامش، تکامل روحی و معنوی و… برسند.

این روانشناس با بیان اینکه هدفمندی وسیله تحقق به اهداف واقع بینانه است، افزود: هر فردی اهداف متفاوتی برای ازدواج دارد و هیچ فردی بدون هدف نمی‌تواند ازدواج خوبی را پیش رو داشته باشد، این اهداف می تواند تحت تاثیر فرهنگ، اعتقادات، خانواده و انتظارات هر فردی باشد. همچنین برخی پژوهشها انگیزه‌های ازدواج را در عوامل مذهبی، زیست شناختی و اجتماعی بیان کرده‌اند؛ از سوی دیگر بسیاری از افراد عشق، محافظت، فرار از تنهایی، حس آرامش، امنیت مالی و عاطفی را از جمله اهداف ازدواج می‌دانند.

به گفته انزانی، با توجه به اینکه مزایای یک ازدواج خوب شامل شادابی جسمی، روانی، جنسی و… است و منجر به کاهش افسردگی، خشم و استرس و افزایش وضعیت پایدار زندگی می‌شود، مهم است زوجین تشابهاتی در فرهنگ، سنت خانواده  درون گرایی و برون گرایی، علائق و تفریحات مشترک، بلوغ فکری و عاطفی و اجتماعی و استقلال مالی و… میان خود بسیار توجه کنند.

وی به بیان ویژگی‌های افراد نامناسب برای ازدواج پرداخت و گفت: افرادی که اعتیاد دارند، عصبانیت زیادی را تجربه می‌کنند، به تازگی از رابطه عاطفی خارج شده‌اند، درگیر اختلالات شخصیتی و یا جنسی هستند، مسئولیت پذیر نیستند و به بلوغ فکری و عاطفی نرسیده‌اند، نمی‌توانند عواطف خود را بیان کنند و یا از نظر مالی به ثباتی نرسیده‌اند، از جمله افرادی‌اند که برای ازدواج مناسب نیستند.

این روانشناس همچنین تاکید کرد که تشخیص اختلالات شخصیت و اختلالات جنسی در افراد تنها به کمک متخصصین و رولنشناسان امکان پذیر است.

به گفته انزالی افراد باید پیش از ازدواج به خود آگاهی نسبت به ویژگی‌ها و شخصیت خویش رسیده باشند، توانایی کنترل احساسات نظیر خشم و عصبانیت را داشته باشند، انتظارات خود و انتظارات رفتاری که از شخص مقابل خود دارند را بدانند و کمال گرایی را کنار بگذارند، اینگونه ازدواج هدفمندی را برای تکامل روحی و معنوی تجربه خواهند کرد.

همچنین وی معتقد است که مذاکره مناسب میان روجین درباره هیجانات، توقعات، اهداف رشد و پیشرفت، سبک زندگی، وظایف زن و شوهر، اعتقادات، دیدگاهمان درباره اشتغال و مسائل مالی و… پیش از ازدواج بسیار حائز اهمیت است. از این رو افراد باید در ابتدا خود را بشناسند و به ویژگی‌های مثبت و منفی خود آگاه باشند تا اینگونه ازدواج را راهی برای رشد همزمان زوجین بدانند.

وی یادگیری مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج را حائز اهمیت دانست و گفت: بسیاری از افراد بدون آگاهی از لزوم آموختن مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج و بدون داشتن ویژگی‌های لازم یادشده و با دلایل نا درست و اشتباهی تصمیم به ازدواج می‌گیرند، از جمله این دلایل تمایل به فرار از زندگی خانوادگی، احساس ترحم نسبت به فردی دیگر، احساس کمبود در زندگی خانوادگی، نارضایتی از شرایط زندگی فعلی و یا تنهایی است.

این روانشناس همچنین این را هم گفت که متاسفانه امروزه زوجین حرف و تفریح مشترکی با هم ندارند و به رفتارهای اعتیادی نظیر گوشی و کار روی می‌آورند و صرفا در کنار هم هستند اما در واقع در طلاق عاطفی با یکدیگر به سر می‌برند و در طی روز فعالیت‌ها و اهداف مشترکی با هم ندارند.

انزانی در پایان افزود: ازدواج نظیر دانه‌ای کاشته شده در گلدان است که نیازمند خاک و نور و آب مناسب است تا میوه آرامش برای زوجین به همراه داشته باشد، در این رسیدگی هر دو طرف مسئول‌اند. از این رو والدین علاوه بر اینکه خودشان مهارت‌های زندگی را می‌آموزند باید از سنین خیلی پایین کودکان را با مهارت‌های زندگی آشنا کنند و برای آن وقت بگذارند و فرزندان خود را به ازدواج مجبور نکنند که پیامدی جز طلاق عاطفی ندارد. حتی مطابق با پژوهش‌ها آسیب‌های طلاق رسمی به مراتب کمتر از طلاق عاطفی است. از این رو کسب مهارت‌های لازم پیش از ازدواج بسیار حائز اهمیت است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/