کد خبر: 9122

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور:

ازدواج دختران زیر ۱۳ سال تمام کاهش یافته است

رییس سازمان امور اجتماعی گفت: ازدواج دختران زیر ۱۳ سال تمام، در ۹ ماه گذشته سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش نیکوکار، تقی رستم وندی با اعلام این خبر گفت: براساس داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور (سازمان ثبت احوال) ازدواج‌های دختران زیر ۱۳ سال در کشور از سال ۹۲ تا ۹۸ با شتابی بیش از شتاب کل ازدواج ها کاهش یافته است.
رستم وندی افزود: بر اساس این گزارش، در حالی که تعداد ازدواج‌های ثبت شده دختران زیر ۱۳ سال تمام (یعنی ۱۳ سال و ۳۵۵ روز) در سال ۱۳۹۲، ۱۶ هزار و ۷۸۰ مورد بوده، در سال ۹۷ به ۱۳ هزار و ۵۴ مورد و در سال ۹۸ به ۱۱ هزار و ۹۹۴ مورد کاهش یافته است. در ۹ ماهه سال ۹۹ نیز این روند کاهشی در مقایسه با ۹ ماه سال قبل ادامه یافته است.
وی تصریح کرد: همه ازدواج هایی که در کشور قبل از پایان ۱۳ سالگی دختران، براساس حکم محاکم صالحه به ثبت می‌رسد، با توجه به رویه اداری حاکم «ازدواج پیشرس» محسوب می شود.
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با ببان اینکه طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است، خاطرنشان کرد: روشن است که قانون گذار با توجه به واقعیات اجتماعی، پیشرسی ازدواج را به دلایل مختلف از جمله آداب و رسوم و شرایط گوناگون زیستی مورد لحاظ قرار داده و در این راستا بر اذن ولی، مصلحت و تشخیص دادگاه صالح تأکید کرده است.
رستم وندی اظهار کرد: مطالب مطرح در گفت وگوی هفته قبل عمدتاً در جهت تبیین مفاد قانون مدنی و تشریح روند کاهشی ازدواج ها در این سن بوده و کسانی که دیدگاه های متفاوت دارند و یا خواهان تغییر قانون هستند، در بیان نظرات خود آزاد هستند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/