از ترک تحصیل و فرار از مدرسه دانش‌آموزان به عنوان دغدغه‌ای اجتماعی یاد می‌شود زیرا در سایه نبود آموزش مهارت زندگی، طمع سوداگران مواد مخدر از فرصت پیش آمده بیش از بیش می شود؛ موضوعی که سازمان‌های مرتبط را به اجرای طرح و برنامه‌های پیشگیرانه از ترک تحصیل واداشته است.

به گزارش نیکوکار، پیشترها مواد مخدر در میان افراد بزرگسال به بهانه غیرواقعی تسکین دردهای پیری استعمال می شد و دغدغه نامتعارفی در میان خانواده ها نبود اما با گذشت زمان و به خواب رفتن وجدان سوداگران این ماده افیونی، بتدریج تبلیغ مصرف آن هم در میان قشر جوان و نوجوان رو به فزونی گذاشت تا آنجا که طی دهه های اخیر، سن گرایش به مواد مخدر و مصرف آن به دوره نوجوانی و دانش آموزان رسیده است.

دانش آموزانی که گاه از جبر روزگار و گاه از ترشرویی والدین و اطرافیان به گروه همسالان پناه می برند و در خلاء نداشتن مهارت «نه گفتن» هر آنچه در گروه همسالان گفته و شنیده می شود را می پذیرند و همراه می شوند تا کم نیاورند تا آنجا که قید درس و تحصیل را می زنند.

ترک تحصیل و سرگردانی در روزهای زندگی بهترین گزینه برای سوداگران مرگ است تا تنور بازار مواد مخدر را با معتاد کردن دانش آموزان گرم کنند.

نکته ای که سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست «هم‌اندیشی همکاری در طرح جامع یاریگران زندگی» که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بر آن صحه گذاشت و عنوان کرد: پیمایش دقیقی در جامعه هدف انجام شد و نتیجه آن بود که ۹۰ درصد دانش آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند به یکی از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد روی می‌آورند که این امر نگران‌کننده است؛ بنابراین باید برای این جامعه هدف، برنامه و محتوای اثرگذاری تولید شود.

به دنبال کندوکاو درباره چرایی افزایش آسیب پذیری دانش آموزان پس از ترک تحصیل و راهکار مقابله با آن، روز شنبه با محمدمهدی اسماعیلی مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر به گفت و گو پرداخت.

وی با بیان اینکه گروه همسالان نقش برجسته ای در وقوع آسیب در سن نوجوانی دارند، افزود: اعتیاد یک مشکل چندعاملی است و اینگونه نیست که یک عامل منجر به درگیری افراد به اعتیاد باشد بلکه متغیرهای زیادی در آن نقش دارد که افراد درگیر اعتیاد می شوند. پس تا آنجایی که در توان هست باید این دلایل و عوامل را کاهش داد تا به نتیجه بهینه ای در کاهش مصرف مواد مخدر دست یافت.

نگهداشتن دانش آموزان در مدرسه، راهکار پیشگیری از اعتیاد آنان است

اسماعیلی در این گفت وگو با بیان اینکه یکی از تاکیداتی که در استانداردهای بین المللی پیشگیری وجود دارد، این است که بتوان دانش آموزان را در مدرسه حفظ کرد، اظهار داشت: حضور دانش آموز در مدرسه فارغ از این بازه تحصیلی که کرونا باعث غیرحضوری مدارس شده، با رعایت یکسری شاخص ها و ویژگی ها اعم از نظافت، آراستگی ظاهری، آراستگی رفتاری و غیره همراه است.

وی ادامه داد: حضور و حفظ دانش آموز در مدرسه از مهمترین مسایل و مواردی که پیشگیری محسوب می شود زیرا وقتی دانش آموز ترک تحصیل کند و از فضای مدرسه خارج خارج شود دیگر از نظارت روزانه و دائمی اولیای مدرسه خبری نیست و دانش آموز با توجه به یکسری زمینه ها و آمادگی هایی که دارد قربانی آسیب های مختلف می شود.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یکی از مهمترین آسیب های در کمین دانش آموزان ترک تحصیل کرده، مصرف و درگیری با معضل مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، یکی از فعالیت های ستاد مبارزه با مواد مخدر در همکاری با وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه مدیریت مورد است.

وی توضیح داد: در چارچوب این برنامه دانش آموزانی که در مدرسه حضور داشته و به هر دلیلی مصرف مواد مخدر را تجربه کرده باشند تحت پوشش و نظارت قرار می گیرند.

دیگر دانش آموزی به دلیل مصرف مواد از مدرسه اخراج نمی شود

اسماعیلی با تاکید بر اینکه پیش از این دانش‌آموز مصرف کننده مواد از مدرسه اخراج می شد اما در فرایند جدید و نگاه بین المللی، دانش‌آموز در مدرسه حفظ می شود، تصریح کرد: این دانش آموز به صورت محرمانه و بدون ثبت آثاری در پرونده او، تحت پوشش و نظارت درمان، مددکاری و روانشناسی قرار می گیرد تا با استفاده از این خدمات به زندگی عادی و گذران مدرسه بازگردند.

کرونا مانع اجرای طرح یاریگران و پیشگیری از اعتیاد در میان دانش آموزان نشد

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، طرح یاریگران که دومین سال خود را سپری می کند را از راهکارهای موثر در پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان عنوان و خاطرنشان کرد: مهمترین گروه هدف طرح یاریگران، دانش‌آموزان و دانشجویان هستند که پیش از شیوع کرونا به صورت مستقیم و از طریق برگزاری کنفرانس ها و جلسات متعدد تحت پوشش این طرح قرار می گرفتند اما با شیوع کرونا برنامه های این طرح از فضای واقعی به فضای مجازی کشانده شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در شبکه شاد آموزش و پرورش، لینک یاریگران ایجاد شد تا با همکاری دستگاه های مختلف وزارت علوم و آموزش و پرورش فعالیت ها را در فضای مجازی ادامه یابد و همانطور که دانش آموزان کلاس های درسی را می گذرانند آگاهی های آنان در حوزه مواد مخدر افزایش یابد.

اسماعیلی با بیان اینکه در ادامه بهره گیری از فضای رایانه ای، بازی رایانه ای و موبایلی تحت سیستم اندروید طراحی شده که در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را می گذراند، افزود: هدف از ایجاد این بازی ها، به اشتراک گذاشتن مراحل بازی، فعالیت ها و مهارت های زندگی با کسانی است که بازی می کنند.

وی یادآور شد: همچنین تولیداتی شامل یکصد تیزر برای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آماده و بارگزاری شده که طبق آماری که تا کنون داشتیم بالای سه و نیم میلیون بازدید کننده داشته است. تلاش ما بر این است که این نوع رفتار و روش ها را در دوران پساکرونا هم ادامه دهیم.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر