سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هدف مراکز بهاران بازپروری معتادان بهبودیافته است و این سازمان آمادگی دارد تا مراکز بهاران ۵ و ۸ را از بهزیستی بازپس گرفته و در مسیر پیش‌بینی شده به کار گیرد.

به گزارش نیکوکار، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، این سازمان پیرو انتشار برخی اخبار و طرح ادعاهای غیرواقعی در خصوص وضعیت «مراکز بهاران» با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ایجاد مراکز توان‌افزایی و مهارت‌آموزی افراد بهبودیافته از اعتیاد(بهاران) براساس تکلیف شورای اجتماعی کشور توسط شهرداری تهران در سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه این اطلاعیه آمده؛ این مراکز در گذشته هیچگاه با حداکثر ظرفیت فعالیت نکردند و تا حدودی نیز از اهداف خود فاصله گرفتند اما ضرورت و اهمیت پیاده‌سازی مدل مذکور در فرایند بازپروری معتادان بهبودیافته برای همگان عیان بوده و هست. متاسفانه در گذشته مراکز بهاران دچار مشکلاتی مانند واگذاری به برخی نهادها و تغییر کاربری شده بودند اما لازم به تاکید است به جز واگذاری ۲ مورد به سازمان بهزیستی کشور – که بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، به قبل از سال ۹۸ برمی‌گردد- از انتهای سال ۹۷ تاکنون نه تنها مراکز بهاران تغییر کاربری پیدا نکرده‌اند بلکه فرایند بازپس‌گیری مراکز قبلی هم در دستور کار قرار گرفته است.

شهرداری تهران برابر تکالیف برشمرده شده در ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، تکالیف تعیین شده توسط شورای اجتماعی کشور و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود تلاش می‌کند مراکز بهاران را احیا و در مسیر صحیح پیش‌بینی شده اولیه قرار دهد. در این ‌میان به نظر می‌رسد طرح برخی موضوعات نیازمند شفاف‌سازی و بازگویی صحیح است.

طرح این ادعا که «شهرداری تهران چون تخصصی در حوزه اعتیاد ندارد، پس نمی‌تواند مراکز بهاران را مدیریت کند»، از اساس نادرست است؛ نخست آنکه هدف فعالیت مراکز بهاران بازپروری معتادان بهبودیافته و نه درمان معتادان است، در ثانی شهرداری تهران طبق رویه و توافق خود بهره‌بردار مستقیم مراکز بهاران نبوده و بهره‌برداران را از میان مؤسسات تخصصی دارای مجوز از سازمان بهزیستی و یا وزارت کشور آن هم بر اساس طرح توجیهی انتخاب می‌کند.

در این میان با توجه به شفافیت در اهداف، عملکرد و فعالیت مراکز بهاران و لزوم اطلاع همکاران سازمان بهزیستی در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، موضع‌گیری یکی از مقامات بهزیستی نیز در این خصوص تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد. این‌ مقام بهزیستی تاکید کرده‌اند که نه ‌تنها این سازمان هیچ درخواستی برای در اختیار گرفتن مراکز بهاران شهرداری نداشته بلکه دو مرکز مناطق ۵ و ۸ نیز با اراده و پیشنهاد شهرداری برای نگهداری از کودکان کار و خیابان در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

بنابراین ضمن ابراز خرسندی از این موضوع که سازمان بهزیستی کشور دیگر با مشکلات زیرساختی روبه‌رو نیست، بر همین اساس شهرداری تهران آمادگی دارد تا در کمترین زمان ممکن دو مرکز بهاران ۵ و ۸ را بازپس گرفته و در مسیر پیش‌بینی شده قبلی خود به کار گیرد.

روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه برای شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات صحیح و منصفانه به افکار عمومی اعلام کرد که واگذاری هشت مرکز بهاران برابر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران مورخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ و تغییر کاربری ۲ مرکز ۵ و ۸ به کودکان کار نیز بر اساس بند یک مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران مورخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸ بوده است و به صراحت اعلام می‌شود که پیشنهاد تحویل هشت مرکز بهاران به بهزیستی و استفاده از ۲ مرکز بهاران به عنوان مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان نیز بنابر پیشنهاد شفاف مدیرکل وقت بهزیستی استان تهران بوده که مستندات آن ارائه شد.

براساس این اطلاعیه، شهرداری تهران همواره مخالفت خود را با این شیوه نگهداری از کودکان کار و خیابان نیز اعلام کرده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتاد و یکمین جلسه خود بررسی لایحه «مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از هشت مرکز بهاران به سازمان بهزیستی استان تهران» را در دستور کار قرار دادند و در نهایت با ۱۸ رای موافق به رد لایحه رای دادند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/