مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به سوالاتی پیرامون نقل و انتقال سوابق بیمه ای صندوق به سازمان تامین اجتماعی و بالعکس، همسان سازی مستمری های مستمری بگیران صندوق و غیره پاسخ داد.

به گزارش نیکوکار، علی شیرکانی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه امسال را همزمان با دست و پنجه نرم کردن با کرونا آغاز کردیم و مشکلات ناشی از آن تا دل روستاها هم رفت گفت: از طریق کارگزاری های مستقر در روستا فعالیت هایی انجام دادیم.

وی افزود: چون بیمه صندوق اختیاری است کارگزاری های ما باید چهره به چهره و تک به تک اقدام به جذب افراد می کردند. به علت محدودیت های ناشی از کرونا ارتباطات ما با مردم کم شد، در بهار ۹۹ حدود ۱۸ هزار جذب بیمه شده داشتیم و بهار خوبی نبود اما در تابستان و پاییز شمار جذب بیمه شدگان افزایش یافت و جمع بندی ما این است که می توانیم سال ۹۹ را با وجود کرونا و اتخاذ تدابیر و اصلاح فرایندها، یکی از بهترین سال های عملکردی صندوق بدانیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم همسان سازی مستمری ها به شیوه‌ خاص صندوق اتفاق بیفتد گفت: همسان سازی یعنی افرادی که در یک سطح و جایگاهی بازنشسته شده اند با کسی که امسال در همان سطح بازنشسته می شود حقوق یکسان دریافت کنند. علت ایجاد این فواصل این است که چون سرعت رشد حقوق از سرعت رشد مستمری بیشتر است یک شکافی ایجاد می کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: این فاصله و اختلاف بعد از مدتی آزاردهنده می شود. ما اینطور عمل کردیم که به عنوان مثال اگر یک نفر در سطح ۸ در دو سال مختلف بازنشسته شده باشند امسال حقوقشان برابر شود. باید هر چندسال یکبار این کار را انجام داد تا فاصله زیاد نشود. ما همسان سازی را از ابتدای سال محاسبه کردیم و مابه التفاوت را نیز پرداخت کردیم.

شیرکانی به نقل و انتقال سوابق بیمه ای نیز اشاره کرد و گفت : قانون ما را مشمول سال ۱۳۶۵ درباره نقل و انتقال ها می‌دانست و نیاز بود که اصلاحات لازم در آیین نامه و مجوزهای قانونی بدهیم که با پیگیری های انجام شده محقق شد.

وی افزود: مصوبه شورای عالی رفاه را با انصای رئیس جمهور دریافت کردیم و این مشکل حل شده است. این مصوبه اخیرا ابلاغ شده و در حال تدوین آیین نامه اجرایی آن در دو صندوق بیمه کشاورزان و سازمان تامین اجتماعی هستیم.

پوشش بیمه ای ۱.۴ میلیون روستایی در سال جاری/حمایت ۵ ساله از این روستاییان برای پرداخت حق بیمه

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به طرح پوشش بیمه ای یک میلیون و ۴۰۰ هزار روستایی که در سال جاری انجام شد گفت: این افراد توانایی پرداخت همین مستمری را هم نداشتند و تا پنج سال حمایت هایی برای پرداخت حق بیمه از آنها صورت می گیرد. با کمیته امداد، بهزیستی و دیگر نهادهای مربوط هماهنگی هایی انجام شده و تا کنون ۹۰۰ هزار نفر شناسایی و ثبت شده اند و منتظریم سازمانی برنامه، بودجه را تخصیص دهد و به محض آنکه تخصیص دهد در گام اول این ۹۰۰ هزار نفر را پوشش می دهیم تا در مراحل بعدی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به طور کامل تحت پوشش بروند.

شیرکانی آخرین آمار بیمه شدگان تحت پوشش را نیز اعلام کرد و گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده فعال داریم. دو میلیون نفر نیز عضو صندوق هستند. عضو صندوق فردی است که یک مرتبه نزد ما بیمه پردازی انجام داده ولی ممکن است به عضویت صندوق های دیگر درآمده باشد یا بیمه پردازی اش را ادامه نداده باشد و علت اخلاف این دو آمار در همین است.

وی درباره زمان پرداخت عیدی مستمری بگیران گفت: معمولا مصوبه هیئت امنا را می گیریم. برای کسانی که تا قبل از ۳۱ شهریور مستمری بگیر ما شده اند و ۹۵ درصد اینگونه اند معادل یک حداقل حقوق سطح یک می پردازیم که ۵۵۰ هزار تومان است و اگر نیمه دوم سال بازنشسته شده باشند نیمی از این مبلغ پرداخت می شود. برنامه ریزی کرده ایم در بهمن ماه حتما عیدی ها را بپردازیم.

به گفته شیرکانی بالغ بر ۱۲۲ هزار مستمری بگیر عضو این صندوق هستند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه ۲۱ میلیون جامعه روستایی داریم گفت: آمارها نشان می دهد حدود ۱۰ میلیون نفرشان ۱۰ تا ۱۸ ساله هستند. همچنین بخشی عضو دیگر صندوق ها هستند. در نهایت حدود ۶ میلیون نفر کسانی هستند که می توانند عضو صندوق ما باشند. میانگین ورودی ما به صندوق ۳۵ سال است.

شناسایی بیش از ۲ میلیون خانوار روستایی فاقد بیمه

تصویب سطوح درآمدی و اجرای آن از اول فروردین ۱۴۰۰

شیرکانی افزود: البته باید توجه داشت بیمه ذات خانواری دارد، ما آمار حدود دومیلیون و ۲۰ هزار خانوار را از طریق سازمان هدفمندی احصاء کردیم و می‌دانیم که در روستا زندگی می‌کنند و فاقد بیمه هستند و هدفگذاری ما روی این خانوار است.

وی درباره رشد سطوح درآمدی سال آتی گفت: امسال اولین سالی است که سطوح درآمدی قبل از پایان سال تصویب شده و سقف ما در سطح ۸ از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته و ۳۵.۵ درصد رشد را نشان می دهد. سطح یک نیز از ۵۵۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافته و  از اول فروردین ۱۴۰۰  اجرا می شود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/