کد خبر: 9002

معاون سازمان بهزیستی با اشاره به موارد آزار در خانواده مطرح کرد

تلاش برای حضور فرد آزاردیده در خانواده به شرط رفع زمینه‌های آزار

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه سیاست اصلی سازمان بهزیستی در برنامه‌ها همواره مبتنی بر خانواده محوری و حفظ انسجام خانواده است، گفت: در صورت بروز کودک‌آزاری، همسرآزاری و سایر موارد از این دست، تمام تلاش همکاران ما آن است که استحکام خانواده حفظ شود و فرد بتواند به شرط وجود شرایط لازم و برطرف شدن زمینه‌های ایجاد آزار و اذیت، در خانواده حضور داشته باشد.

به گزارش نیکوکار، حبیب‌الله مسعودی‌فرید در نشست هم‌اندیشی با کارشناسان اورژانس اجتماعی اهواز که امروز انجام شد، اظهار کرد: سیاست معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ارتقای کمی و کیفی مراکز خدمات اورژانس اجتماعی و سایر مراکز مرتبط با آن است.

به گزارش ایسنا به نقل از بهزیستی خوزستان، وی با اشاره به فعالیت ۳۵۶ مرکز مداخله اورژانس اجتماعی در سطح کشور افزود: اولین وظیفه اورژانس اجتماعی مداخله در موارد فوریتی و اورژانسی همچون خشونت‌های خانگی، کودک‌آزاری، سالمندآزاری، همسرآزاری، معلول‌آزاری، کسانی که قصد خودکشی دارند و کودکان خیابانی است.

مسعودی‌فرید با تأکید بر اینکه سیاست اصلی سازمان بهزیستی در برنامه‌ها همواره مبتنی بر خانواده محوری و حفظ انسجام خانواده است، گفت: در صورت بروز کودک‌آزاری، همسرآزاری و سایر موارد از این دست، تمام تلاش همکاران ما آن است که استحکام خانواده حفظ شود و فرد بتواند به شرط وجود شرایط لازم و برطرف شدن زمینه‌های ایجاد آزار و اذیت، در خانواده حضور داشته باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های قبلی سازمان بهزیستی و همچنین قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوبه اردیبهشت‌ماه ۹۹ مجلس شورای اسلامی، در موارد مربوط به کودک‌آزاری چنانچه شرایط حضور کودک در خانواده به صورت موقت یا دائم فراهم نباشد، ما مکلف هستیم مصلحت کودک را در اولویت قرار داده و اگر خانواده به طور موقت یا دائم کفایت لازم را ندارد نسبت به سلب حضانت از خانواده یا مراقبین کودک با حکم  قاضی و مصالح عالی کودک اقدام کنیم.

مسعودی‌فرید با اشاره به اهمیت مراکز خدمات بهزیستی یا مثبت زندگی گفت: این مراکز متعلق به کل سازمان و به نوعی بهزیستی‌های کوچک هستند که به منظور ارائه خدمات در مناطق مختلف مستقر می‌شوند.

وی افزود: دسترسی بیشتر، افزایش نفوذ خدمات و تبدیل رویکرد غیرفعال به رویکرد فعال، از جمله کارکردهای مراکز مثبت زندگی است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: با سطح‌بندی خدمات و نظام ارجاع در مراکز مثبت زندگی، سازمان بهزیستی می‌تواند خدمات بهتری به آحاد مردم به ویژه جامعه هدف خویش ارائه کند.

وی افزود: دستیابی به راهکارهای اختصاصی برای مداخله در مسائل مربوط به معاونت اجتماعی در خوزستان نیازمند برگزاری نشست‌های تخصصی با همکاران این حوزه است.

غلامرضا صدیق‌راد مدیرکل بهزیستی خوزستان نیز در این نشست  با اشاره به اینکه تیم کارشناسی اورژانس اجتماعی متشکل از افرادی  با تحصیلات دکترا  و کارشناسی ارشد در رشته‌های روانشناسی و مشاوره هستند، گفت: ۲۱ تیم اورژانس اجتماعی در استان خوزستان در چهار برنامه شامل خط تلفن ۱۲۳، تیم گشت سیار، مداخله در بحران‌های فردی و اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی به آحاد جامعه خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تماس‌ها با خط ۱۲۳ در زمینه اختلافات خانوادگی، خشونت‌های خانگی و کودک‌آزاری بوده است، تصریح کرد: در ۹ ماهه اول سال جاری، ۷ هزار و ۳۳۴ تماس با خط ۱۲۳ برقرار شده است و تیم گشت سیار در ۳ هزار و ۶۳ مورد، مداخله داشته است.

صدیق‌راد افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و آگاهی اکثر آحاد جامعه از خدمات اورژانس اجتماعی از طریق ارسال پیامک‌های متداول وزارت بهداشت در این باره، به طور میانگین ۳۵ درصد افزایش تماس با اورژانس اجتماعی بهزیستی خوزستان را در ۹ ماهه اول سال جاری شاهد بوده‌ایم.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/