رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: مهمترین رسالت کنونی این جمعیت با توجه به بیماری های نوپدید و باز پدید، تغییرات آب و هوایی، سوانح طبیعی و ساخت دست بشر و نظایر آن تسکین آلام بشری است.

به گزارش نیکوکار، کریم همتی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین وظیفه و رسالتی که جمعیت هلال‌احمر باید در جامعه ایفا کند، چیست، افزود: مهم‌ترین رسالت هلال‌احمر که در اساسنامه این جمعیت نیز کاملا مشخص شده و در بخش اول اهداف چهارگانه نیز آمده، «تسکین آلام بشری» است. تامین احترام انسان‌ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها هم از دیگر رسالت های جمعیت هلال احمر است.

وی در پاسخ به این سوال که به‌طور مشخص کدام مأموریت‌های هلال‌احمر در راستای تسکین آلام بشری است، اظهار داشت: در ماده سه اساسنامه جمعیت هلال‌احمر ٩ وظیفه تعریف شده که از این ٩ وظیفه، چهار وظیفه در بخش امداد و نجات، حوادث و سوانح است. به نوعی ما درطول سن جمعیت هلال‌احمر نیز بیشترین وقت را صرف این موضوع کرده‌ایم. در کنار این مورد، خدمات توانبخشی و امور جوانان و نظایر آن هم نزدیک به ٧٠‌سال سابقه قعالیت دارد. بحث استفاده از خدمات داوطلبان و بسیج توان توانمندان برای کمک به نیازمندان رویکردی محوری درخصوص رسیدن به رسالت اصلی جمعیت است.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که جمعیت هلال‌احمر برای تحقق رسالت اصلی خود از کدام سازوکار اجتماعی باید سود ببرد، گفت: بسط شبکه های داوطلبی، تمرکز بر جوانانی که آموزش دیده و توانمند شده، آموزش همه اقشار جامعه به گونه ای که  بتوانیم علم و تجربه را با هم همراه کنیم تا خروجی موثرتری داشته باشیم  و برای رسیدن به این امر مهم در کنار استفاده از تجربیات در خانه های هلال و مرکز آموزش علمی – کاربردی هلال احمر راه و روش علمی رسیدن به اهداف سازمانی دنبال می شود.

همتی افزود: نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر که زاده آرزوی انسان برای یاری رسانی بی غرضانه به زخمیان آوردگاه ها بود، امروزه می کوشد، در ظرفیت ملی و بین المللی خود از آلام انسان ها در هر جا پیشگیری کرده و یا از آن بکاهد و هدف آن عبارتست از حفاظت از زندگی و سلامت انسان ها و تضمین احترام آنها، نهضت به ترویج درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار میان میان تمامی افراد می پردازد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۲۲ میلادی(۱۳۰۱ ه. ش) تحت عنوان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران تأسیس و توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ به رسمیت شناخته شد و پس از آن به عضویت فدراسیون بین‌المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر درآمد.

از آغاز تأسیس، جمعیت ملی ایران به صورت مستقل فعالیت های خود را مطابق با اساسنامه و با نظارت هیأت مدیران شروع و در شهرهای مختلفی شعبات خود را ایجاد کرده است و غالبا مردم از طریق اوقاف و وجوه اهدایی عمده ترین نیازهای مالی هلال احمر را تامین می کنند. از ابتدای کار، جمعیت ملی ایران در بسیاری از فعالیت های عمومی همچون ارائه خدمات داوطلبانه، احداث بیمارستان های مامایی، تأسیس مراکز درمانی رایگان، تأمین آب و نظایر آن مشارکت داشته است.

در سال ۱۹۸۰ جمعیت ملی ایران نام و نشان خود را به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر و شعبات استانی و محلی و امکانات و فعالیت های خود را گسترش داد. در حال حاضر جمعیت هلال احمر ایران اصلی ترین سازمان بشردوستانه و یکی از اعضای فعال نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است و بیشترین فعالیت های جمعیت ملی ایران بر ارائه خدمات امدادی به افراد آسیب دیده سوانح طبیعی و ساخته دست بشر، انجام فعالیت های عام المنفعه و داوطلبانه و آموزش همگانی متمرکز است.

اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر شامل بی غرضی (Impartiality)، بی طرفی (Neutrality)، استقلال (Independence)، خدمت داوطلبانه (Voluntary Services)، بشردوستی (Humanity)، یگانگی (Unity) و جهانشمولی (Universality) است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/