کد خبر: 8851

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم توجه به سلامت زنان با تسهیل غربالگری‌های مستمر در ابعاد مختلف جسمی و روانی گفت: توجه ویژه به سلامت آنان بر مبنای تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت، امری ضروی است.

به گزارش نیکوکار، فاطمه رضوان مدنی در نشست مجازی قدردانی از مدیران زن دستگاه های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: زنان در سلامت روان خانواده و تربیت و تحویل انسان‌هایی با روان سالم به جامعه نیز نقش کلیدی دارند بنابراین با تسهیل غربالگری‌های مستمر در ابعاد مختلف جسمی و روانی برای آنان، جامعه ای خواهیم داشت که آسیب‌های اجتماعی روز به روز در آن کاهش می‌یابد.

وی به مسئولیت‌های بیرون از منزل زنان شاغل نیز اشاره کرد و گفت: این زنان در معرض سایش‌های روانی و جسمی هستند و باید از سلامت آنان مراقبت شود. همچنین امید به زندگی و طول عمر در زنان بیشتر است اما متاسفانه با سلامتی کمتر و کیفیت پایین زندگی همراه است زیرا معلولیت ها و ناتوانی‌ها به مرور در زنان آشکار می شود، بنابراین لازم است در کنار توجه به ارتقای اجتماعی زنان در جامعه به مسائل سلامتی و زندگی آنان در کانون گرم خانواده توجه شود.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با ارائه پیشنهادهایی به وزارت کار از محمد شریعتمداری وزیر کار درخواست کرد تا با بیمه شدن غربالگری‌های جسمی و روانی برای زنان شاغل، این غربالگری‌ها به شکل مستمر و در ابعاد گوناگون، انجام شود و همچنین برای مسائلی مانند آموزش و آگاهی دادن در موضوعات مختلف، فرهنگ سازی و ایجاد فضای اختصاصی جهت ارتقای سلامتی و ورزش به منظور ایجاد حس خوب و تناسب اندام و جلوگیری از مراجعه مستمر زنان برای انجام اعمال جراحی متعدد، اقدامات لازم انجام گیرد.

مدنی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب وزارت کار در زمینه طرح و تصویب برنامه‌های مرتبط با حوزه زنان و خانواده در شورای عالی رفاه، از شریعتمداری وزییر کار خواست تا سازمان بهزیستی نیز از ظرفیت این شورا برای طرح و ایجاد جایگاه مناسب برنامه های اجرایی در حوزه زنان به ویژه زنان با نیازهای خاص و گروه های پرخطر بهره مند شود.

وی، همچنین با اشاره به بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر آموزش و مشاوره جوانان و نوجوانان، قبل، حین و بعد از ازدواج تشکیل کارگروه ویژه مشارکت سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت خواستار اجرایی شدن این قانون در قالب بیمه های پایه و تکمیلی شد.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: زنان نیمی از جمعیت و پیکره جامعه هستند که با حضور فعال خود در عرصه های گوناگون، مسئولیت های مختلف در جامعه بر عهده گرفته‌اند اما نقش مادری و همسری آنان، نقش محوری در تحکیم بنیان خانواده و تربیت نسل آینده دارد. زنان به عنوان پایه‌های اصلی خانواده، محور اصلی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند و با توجه به حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماع، توجه ویژه به سلامت آنان بر مبنای تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت که سلامتی را عبارت از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می‌داند، امری ضروری است.

مدنی با اشاره به تاثیر زنان بر سلامت و بهداشت خانواده، افزود: زنان الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم در خانواده و در نهایت در جامعه هستند زیرا با ارتقای سلامت خانواده، نسل سالم و جامعه‌ای سالم خواهیم داشت.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/