کد خبر: 8829

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اعلام کرد

از نیاز به مقاوم سازی نیمی از مدارس تا کمبود ۳۰۰ کلاس در خراسان جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۸ درصد کلاس‌های درس استان باید مقاوم سازی شود، گفت: ۴۰ درصد مدارس استان مستحکم و استاندارد و ۱۴درصد تخریبی است.

به گزارش نیکوکار، محمود چاوشان از اجرای پروژه سیستم گرمایشی استاندارد در ۶۱۳ کلاس درس با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد خبر داد و گفت: ۲۰۶  کلاس درس دیگر باقی می‌ماند که تا مهرماه سال آینده استاندارسازی گرمایشی آن انجام خواهد شد.

وی افزود: ۱۵۷کلاس درس در قالب ۲۲ پروژه با هزینه کرد ۸۵ میلیارد تومان در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۸ میلیارد تومان اعتبار ملی جذب کردیم که ۹۳ میلیارد تومان تخصیص یافته است، ادامه داد: در بحث تعهد خیرین نیز رشد قابل توجهی با وجود شرایط کرونا داشتیم که در سال گذشته از ۲۸ میلیارد تومان اعتبار تعهد شده ۷۰ درصد محقق شد اما میزان تعهدات خیران در سال جاری بیش از ۴۵ میلیارد تومان بوده که ۳۲ میلیارد تومان تاکنون تحقق یافته است.

چاوشان تصریح کرد: در بخش اعتبارات ملی نوسازی مدارس استان طی سه سال گذشته رشد خوبی داشتیم، اما در بحث اعتبارات استانی مغفول مانده‌ایم در حالی که انتظار می‌رفت اگر ۴۴ درصد رشد در اعتبارات ملی داشته‌ایم همین میزان رشد در اعتبار استانی نیز باشد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این کلاس های درس از محل اعتبارات نوسازی مدارس و کمک خیرین هزینه شده است، گفت: مجتمع حیات طیبه (سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)، مدرسه ۱۲ کلاسه امام هادی(ع)، مدرسه قلم، مدرسه فرهنگ و مجتمع حیات طیبه شهرستان قاین از مهمترین پروژه‌های آماده بهره‌برداری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲۲ پروژه آموزشی با ۶۲۷ کلاس درس  و زیربنای ۹۵ هزار مترمربع در دست اجرا است، افزود: برای اتمام این پروژه‌های آموزشی ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه کلاس‌های درس جایگزین کلاس‌های کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در حال احداث حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا مهر آینده تمامی کلاس‌های کانکسی خراسان‌جنوبی حذف و جمع‌آوری می‌شوند.

چاوشان با اشاره به اینکه ۴۸ درصد کلاس‌های درس استان باید مقاوم سازی شود، گفت: ۴۰ درصد مدارس استان مستحکم و استاندارد و ۱۴درصد تخریبی است.

چاوشان اظهارکرد: در حال حاضر  ۳۵ مدرسه در شهرستان بیرجند و پنج مدرسه در قاینات به صورت دونوبته اداره می‌شوند که ۲۰ هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در استان خاطرنشان کرد: ۱۰ سایت مسکن مهر در استان وجود دارد که ۱۹۰ کلاس درس در مساکن مهر بیرجند و ۱۱۳ کلاس درس در سایر شهرستان‌ها کمبود است و ساخت هر کلاس درس ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

چاوشان اظهار کرد: حدود سه هزار آموزشگاه با ۱۰ هزار کلاس درس و ۱۷۶ هزار دانش‌آموز در استان خراسان جنوبی داریم که میانگین سرانه آموزشی ما ۶.۷ است هرچند تا میانگین استاندارد کشوری که ۸.۳ درصد است فاصله وجود دارد در حالی که باید وضعیت پراکندگی جمعیت استان را هم در نظر داشت.

وی به اجرای پویش‌های «آجر به آجر» و «من مادرم بچه‌های ایران فرزند من» در استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون یک مدرسه طرح آجر به آجر در استان آماده بهره‌برداری است و یک مدرسه دیگر هم در دست اقدام است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۶ هزار خیر در پویش «من مادرم بچه‌های ایران فرزند من» در خراسان جنوبی مشارکت داشتند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/