کد خبر: 8667

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نبود آموزش نیروی انسانی و نظارت، پایش و ارزشیابی را پاشنه آشیل راه‌اندازی و توسعه مراکز مثبت زندگی عنوان کرد و گفت: این مراکز رویکرد «پنجره واحد» برای ارائه خدمات به مددجویان با دسترس‌پذیری آسان را ایجاد می‌کند.

به گزارش نیکوکار، حبیب‌الله مسعودی‌فرید در تبیین و تشریح ماهیت راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در سراسر کشور افزود: با راه‌اندازی این مراکز، افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات با دسترس‌پذیری آسان تنها به یک مرکز مراجعه خواهند کرد؛ این مراکز با هدف ارتقای کیفیت خدمات بهزیستی به مددجویان شکل گرفته زیرا همیشه این دغدغه وجود داشت که مددجویان برای دریافت خدمات خود به یک مکان واحد مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در حالیکه هر یک از افراد برای دریافت خدمات به‌طور مثال از پایگاه خدمات اجتماعی، پایگاه‌های سلامت اجتماعی، همیاران، خانه سلامت روان محلی یا در حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR و حتی در حوزه اعتیاد و موسسات مبتنی بر جامعه یا گروه های محلی (CBO) به مکان‌های مختلف و جداگانه‌ای مراجعه می‌کردند. مثلا زن سرپرت خانوار برای معاینه چشم فرزند خود و پیگیری دیگر خدمات باید به مکان‌های مختلفی مراجعه می‌کرد که این مدل ارائه خدمت ضمن افزایش قیمت خدمات، رضایتمندی فرد را به همراه نداشت.

دسترس‌پذیری آسان به خدمات بهزیستی با مراکز مثبت زندگی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر متمرکز بودن ورودی سازمان در یک مرکز و داشتن نگاه و رویکرد پنجره واحد، گفت: به‌طورمثال در نظام سلامت همه افراد اعم از کودک، مادر و سالمند برای دریافت هر نوع خدمت به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند، بنابراین مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور نیز رویکرد پنجره واحد را ایجاد می‌کند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات تنها به یک مرکز با دسترسی‌پذیری آسان مراجعه خواهند کرد.

مسعودی‌فرید افزایش پوشش خدمات و نفوذ بیشتر خدمات را از مزیت‌های فعالیت مراکز مثبت زندگی برشمرد و افزود: یکی از رویکردهایی که در مراکز مثبت زندگی وجود دارد، در واقع برنامه مبتنی بر سطح‌بندی خدمات و نظام ارجاع است؛ از سوی دیگر رویکرد ما از غیرفعال(passive) به فعال (Active) تبدیل و پرونده اجتماعی خانوار تشکیل می‌شود که در این مرحله نه تنها به مددجویان بلکه به تمام جامعه پیرامونی مراکز مثبت زندگی، خدمات ارائه می‌دهیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ضمن پیشگیری، شناسایی افراد مشمول شرایط تحت پوشش قرار گرفتن، صورت می‌پذیرد، اضافه کرد: این رویکردی مقرون به صرفه است و بهره‌وری سیستم را بالا می‌برد و ضمن دسترس‌پذیری و نفوذ بیشتر خدمات، رضایتمندی مخاطب را به همراه دارد.

مراکز مثبت زندگی داشبورد مدیریتی بسیار قوی و به‌روز

وی، مبتنی بودن مراکز مثبت زندگی بر فناوری اطلاعات IT را یکی از ویژگی‌های مثبت برشمرد و اذعان کرد: مبتنی بودن این مراکز بر اطلاعات (data base) برای ما نظام مدیریت داده‌ها را ایجاد می‌کند، بطوری که در بستر فناوری اطلاعات، دریافت خدمات تمام افراد یک خانوار به صورت یکجا برای ما قابل مشاهده و دسترسی است و در واقع داشبورد مدیریتی بسیار قوی و به‌روزی را در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد.

مسعودی‌فرید، آموزش نیروی انسانی و نظارت، پایش و ارزشیابی را پاشنه آشیل در راه‌اندازی و توسعه مراکز مثبت زندگی عنوان کرد و گفت: در معاونت اجتماعی حوزه بهزیستی، امور مربوط به کودکان کار و خیابان، ثبت پرونده‌ کلینیک‌های مددکاری و آموزش خانواده به مراکز مثبت زندگی داده شد که به مرور زمان ریز فعالیت‌های دیگری نیز در حوزه اجتماعی به این مراکز واگذار می‌شود.

تاکید بر نقش اطلاع‌رسانی به آحاد مردم به‌ویژه مددجویان در راستای توزیع عادلانه خدمات

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر نقش اطلاع‌رسانی به آحاد مردم بالاخص مددجویان در سطح رسانه‌های ملی و محلی در راستای توزیع عادلانه خدمات و سطح دسترسی‌ها تاکید کرد و گفت: از آنجایی که مراکز مثبت زندگی محله‌محور هستند باید با گفتمان اجتماعی در این زمینه فرهنگسازی کنیم.

وی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر رضایتمندی بیشتر گروه‌های هدف در راستای دریافت خدمات را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: ۱۴۸۲ خط دیده‌بان آماده دریافت نظرات، پینهادات و انتقادات آحاد جامعه است تا بتوانیم در سریعترین زمان ممکن مشکلات را مرتفع کند.

مسعودی‌فرید، توجه به فرهنگ‌ها و ارزش‌های منطقه و محله و ارتباط موثری که خدمت‌دهنده به مردم ارائه می‌کند را از مصادیق مناسب‌سازی مراکز مثبت زندگی برشمرد و گفت: در این مراکز باید ضمن مناسب‌سازی اماکن از افراد بومی برای ارائه خدمت استفاده کنیم؛ یکی از موفقیت‌های نظام سلامت بکارگیری بهورزان از جنس خود مردم و از بافت منطقه بود. ارائه‌دهندگان خدمات در مراکز مثبت زندگی باید هنر ارتباط موثر با مردم را داشته باشند چراکه تکریم ارباب رجوع و توجه به ارزش‌ها و فرهنگ‌های مردم در هر منطقه از موارد جلب و جذب آحاد جامعه برای دریافت خدمات از مراکز مثبت زندگی است.

وی گفتمان‌سازی، انتقال دانش و مبانی به بدنه کارشناسی و ساختارسازی را مهمترین استراتژی برای تحکیم و تداوم فعالیت مراکز مثبت زندگی برشمرد و یادآور شد: آغاز به کار این مراکز را باید براساس مبانی علمی در ستاد و استان‌ها جدی گرفت.

صدور مجوز برای تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره ۱۲۹۳۰۶/۹۸/۹۰۰ در نخستین روز دی ماه سال ۱۳۹۸، ایجاد این مراکز از اردیبهشت ماه امسال – سال ۱۳۹۹ – در دستور کار این سازمان قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از ۲۲ اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

خدمات ۲۲ گانه‌ای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی‌های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرین، آگاه‌سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/