کد خبر: 8375

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه سطح آمادگی جامعه در برابر حوادث و بحران‌ها از درصد قابل قبولی برخوردار نیست، گفت: این جمعیت برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی برای ایجاد جامعه تاب‌آور پیش رو دارد.

به گزارش نیکوکار، محمدحسن قوسیان مقدم در پاسخ به این سوال که برای تحقق جامعه تاب آور چه کار باید کرد و اکنون چقدر جامعه تاب آور در کشور داریم، اظهار داشت: تاب آوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه دار و توانایی در ترمیم خود است. این ظرفیت انسان می تواند باعث شود تا او پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار بگذرد و به رغم قرار گرفتن در معرض تنش های شدید، شایستگی اجتماعی، تحصیلی و شغلی او ارتقا یابد.

وی توضیح داد: تاب آوری نوعی ویژگی است که از فردی به فردی دیگر متفاوت است و می تواند به مرور زمان رشد کند یا کاهش یابد و براساس خود اصلاح گری فکری و عملی انسان، در روند آزمون و خطای زندگی شکل می گیرد. برای تحقق جامعه آماده لازم است همه اجزا و ارکان جامعه، به حدی در موضوع مواجهه با حوادث وسوانح آمادگی داشته باشند که بروز سوانح موجب از هم گسیختگی زیرساخت ها نگردد به گونه ای که فعالیت و زندگی معمول در جامعه در مدتی کوتاه به جریان افتد، به عبارتی تطبیق پذیری و تاب‌آوری در یک جامعه آماده به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار می‌گیرد.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر گفت: در این راستا سطح آمادگی جامعه بر اساس شاخص هایی که در طرح خادم مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است، از درصد قابل قبولی برخوردار نیست جمعیت هلال احمر برنامه ها و طرح های مختلفی برای ایجاد جامعه تاب آور پیش روی دارد. همانگونه که در تعریف آمده، تاب آوری جنبه های مختلفی مانند اقتصادی، روحی و روانی، معیشتی، بهداشتی، عمرانی، تحصیلی و نظایر آن می تواند داشته باشد.

قوسیان مقدم ادامه داد: جمعیت هلال احمر در زمینه بهبود شرایط و وضعیت بهداشتی، اقتصادی و معیشتی عمومی و افزایش تاب آوری در این زمینه، علاوه بر ارائه خدمات حمایتی و بهداشتی و درمانی، برنامه ها و طرح های داوطلبانه ای را تعریف، پیش بینی و اجرا می کند که به عنوان مثال با اجرای طرح های همای رحمت و فرشتگان رحمت در آستانه نوروز و ماه مبارک رمضان، اجرای پروژه ها و فعالیت های سلامت محور و معیشت محور، اجرای برنامه ی پنجره های امید و جذب حامیان سلامت و کرامت، اجرای برنامه نیابت و نظایر آن با استفاده و همکاری تخصص و مهارت های داوطلبی به عنوان حلقه اتصال بین نیازمندان و محرومین و افراد توانمند جامعه به ایجاد جامعه ی تاب آور کمک می کند. همچنین با تشکیل تیم های حمایت روانی در زمان حوادث و سوانح نسبت به ارائه ی خدمات روحی روانی و انگیزشی و افزایش تاب آوری افراد آسیب دیده برنامه ریزی و اقدام می کند.

تاب آوری در برابر حوادث و بحران ها، وظیفه ای همگانی و مسئولیت مشترک شهروندان، بخش خصوصی و حاکمیت(دولت) است؛ ارتقاء تاب آوری بحران، نیاز به تصمیمات و اقدامات جدی دارد که ممکن است منافع کوتاه مدت را در برابر منابع بلند مدت قرار دهد. ارتقاء تاب آوری در برابر حوادث و بحران ها، هدف بسیار والا و ارزشمند است، اما دستیابی به آن کار آسانی نیست.

ارتقاء تاب آوری جامعه در برابر حوادث و بحران ها، نه مقوله ای آسان بوده و نه ارزان به دست می آید. اما فرایندی است که برای استقرار جامعه ای سالم تر، توانمندتر، امن تر و پایدار تر برای نسل امروز و نسل های فردا بایستی آغاز شود.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/