مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از آمادگی این سازمان برای گنجاندن سایر دعاوی خانوادگی در سامانه «تصمیم» خبر داد و گفت: این سامانه اکنون فقط برای دعاوی طلاق توافقی به ‌کار گرفته می‌شود اما زیرساخت‌های لازم برای لحاظ کردن سایر دعاوی را نیز دارد.

به گزارش نیکوکار، وحید بهزادنیا تاکید کرد: این سازمان حداکثر طی برنامه سه تا ۶ ماهه می‌تواند سایر دعاوی خانوادگی مانند درخواست‌های مهریه و طلاق‌های یک ‌طرفه را نیز وارد سامانه «تصمیم» کند؛ این آمادگی به قوه قضاییه نیز اعلام شده است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه طبق برنامه‌ای براساس ماده‌های ۱۶ و ۱۷ قانون خانواده، در نظر دارند تا مراکز مشاوره خانواده را راه‌اندازی کنند و سازمان بهزیستی نیز می‌تواند در قالب سامانه «تصمیم» و مراکز مشاوره‌ای خود سایر دعاوی را رصد و پذیرش کند و به مراجعه‌کنندگان خدمات لازم را ارائه دهد.

وحیدنیا خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور با فعالیت ۸۳۹ مرکز مشاوره‌ای به واحدهای دیگری مانند دفاتر پیشخوان دولت متصل هستند. دفاتر پیشخوان دولت به نظام ارجاع این مراکز وصل شده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور امکان استقرار برنامه سامانه «تصمیم» را حتی در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر مشروط به تامین منابع از سازمان برنامه و بودجه دارد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال ۹۵ در راستای لایحه برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی کشور را مکلف کردند در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق به ۲۰ درصد طی پنج سال آینده اقدام کند.

براساس آمار موجود روی سایت ثبت احوال از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۳۴ هزار و ۶۵۹ مورد طلاق ثبت شده است.

سازمان بهزیستی به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌ها درآستانه طلاق و منصرف کردن آنها از طلاق با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سامانه‌ای به نام «تصمیم» راه اندازی کرده اند. زوج‌هایی که از ادامه زندگی منصرف می‌شوند و قصد طلاق دارند باید قبل از مراجعه به دادگاه در سامانه «تصمیم» ثبت نام کنند.
این سامانه زوجین را به نزدیک‌ترین مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع می‌دهد. در مراکز مشاوره و مددکاری سعی می‌شود خانواده‌ها را از طلاق منصرف کنند.
سامانه تصمیم به آدرس اینترنتی http://www.zaman.behzisti.net/ طرح مشترک بهزیستی و قوه قضائیه در جهت کاهش طلاق است.
این سامانه امکان نظارت و کنترل بیشتر بر فرایند ارجاع از پذیرش متقاضیان تا مرحله ارزیابی، غربالگری، ارائه خدمات مشاوره روانشناسی، حقوقی و مددکاری را فراهم می کند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/