مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: فرد در دوران بازنشستگی تقریبا ۱۸ برابر آورده خود از صندوق بیمه اجتماعی دریافت خواهد کرد و این به دلیل نقش نهفته کارفرمایی دولت و یارانه نهان در دل این صندوق است.

به گزارش نیکوکار، علی شیرکانی در نشست خبری شورای عالی استان‌ها که با حضور نمایندگان استانی تشکیل شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: رهبر معظم انقلاب اخیرا در بیانات خود با تشریح وضعیت کشور تاکید کردند که مسئله اقتصاد کشور، نداشتن راهکار ها نیست، راهکارها را کارشناسان پیشنهاد می‌دهند آنچه ما نیاز داریم همت پیگیری و اهتمام جدی است. ایشان با ابراز نگرانی از محروم ماندن بسیاری از مردم از پوشش بیمه های اجتماعی در ایامی که “ معیشت مردم حقّاً و انصافاً دچار ضیق و تنگی “ شده است، موضوع چگونگی گذران زندگی برای این افراد را به مسئولین تذکر دادند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرگفت: در چنین شرایطی است که بیمه های اجتماعی باید به کمک مردم بیایند، فقدان پوشش بیمه ای بی تردید می تواند چالشی پیش روی سیاستگذاری رفاهی کشور باشد.

و با مروری بر تاریخ حدود ۹۰ ساله بیمه در کشور افزود: ما در اصل ۲۹ قانون اساسی با وجود اینکه بیمه را حقی همگانی برای تمام مردم ایران می‌دانیم هیچ صندوقی را برای غیرمزد بگیران کشور درنظر نگرفته‌ایم. با تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر این بستر در کشور جاری شده است که تمام آحاد مردم و غیرمزد بگیران بتوانند از خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند.

شیرکانی گفت: اگر می‌خواهیم بدانیم که شهر یا کشوری توسعه یافته است باید به ضریب پوشش بیمه‌ای آن نگاه بیندازیم.

وی افزود: در صندوق بیمه اجتماعی دولت امتیازات ویژه‌ای را برای گروه هدف خود یعنی غیرمزدبگیران روستایی، کشاورز و عشایر قائل شده است به نحوی که با پذیرش نقش کارفرما، دوسوم حق بیمه را پرداخت می‌کند. شیرکانی تاکید کرد: در سازوکار صندوق بیمه اجتماعی، فرد در دوران بازنشستگی تقریبا ۱۸ برابر آورده خود از صندوق دریافت خواهد کرد و این به دلیل نقش نهفته کارفرمایی دولت و یارانه نهان در دل این صندوق است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی افزود: بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۷ در جمعیت روستایی کشور حدود ۲۰ میلیون نفر داریم که این عدد، معادل ۲۶ درصد جمعیت کشور به شمار می رود. مطالعات ما در صندوق بیمه اجتماعی حاکی از آن است که حدود ۱۰ میلیون نفر از این افراد شرایط بهره مندی از حمایت بیمه ای دولت و عضویت در صندوق را داراهستند، این درحالی است که در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در این صندوق عضویت دارند.

وی با بیان اینکه بیمه شاخصی کلیدی در افزایش رفاه زندگی روستاییان است که می‌تواند در زمان سالمندی یا از کار افتادگی از آنها حمایت کند، گفت: خاستگاه مقابله با دو چالش بزرگ جهان امروز یعنی محیط زیست و امنیت غذایی در روستاها است، در تمام کشورهای بزرگ دنیا شاهد مهاجرت معکوس به روستاها هستیم چرا که به درستی نقش روستا و اهمیت آن مورد بازبینی قرار گرفته است.

شیرکانی با ابراز نگرانی از خالی از سکنه شدن این زیستگاه انسانی و با اشاره به ۶۲ هزار آبادی دارای سکنه کشور گفت: رشد جمعیت شهری نشان دهنده تبدیل شدن جمعیت روستایی به شهری هستند و این می تواند حیات روستاها را با تهدیدی جدی مواجه کند.

وی افزود: با وجود آنکه در توسعه‌های عمرانی روستاها دستاوردهای خوبی را رقم خورده است و کمتر روستایی داریم که از امکانات زیرساختی برخوردار نباشد اما د رزیرساختهای نرم افزاری ازجمله اشتغالزایی روستاها خوب عمل نکرده‌ایم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی با تاکید بر ضرورت حفظ هویت روستایی، بیمه را به جهت نقش آن در امکان ادامه زندگی در روستا و عامل بازدارندگی آن در خیل مهاجرت روستاییان به شهرها گفت: به پشتوانه بیمه این اتفاق را رقم زد، زیرا حفظ هویت روستایی موجب ایجاد اشتغال در حوزه هایی چون توریسم و گردشگری می‌گردد و بیمه آینده را برای روستاییان در روستا تضمین می کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، وی با بیان اینکه مردم باید آینده خود را در روستا ببینند، گفت: روستاییان نباید از لحاظ تامین رفاه خود در زمان سالمندی و ازکارافتادگی دغدغه‌ای داشته باشند و بیمه می‌تواند این امنیت را برای آنها ایجاد کند بنابراین برای توسعه روستا باید توسعه را نه در بعد عمرانی آن بلکه در بعد انسانی آن نیز دنبال کنیم.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/