مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان اینکه اخیرا چند تفاهم نامه را برای احداث مسکن به نتیجه رسانده ایم گفت: به زودی تفاهم نامه احداث ۱۰ هزار واحدی را رییس کمیته امداد با رییس بنیاد مستضعفان به امضاء خواهند رساند و دیگری مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است که پیش نویس تفاهم نامه آن نیز آماده شده که در آنجا نیز برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز در حال توافق هستیم. 

به گزارش نیکوکار، احمدرضا دالوند در نشست خبری مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام (ره) ضمن ارائه گزارش عملکرد ۹ ماهه حوزه مسکن این نهاد بیان کرد: بحث مسکن یکی از خدمت هایی است که در کمیته امداد به افراد تحت پوشش ارائه می شود. یکی از ارکان اساسی توانمندسازی در کمیته امداد بحث مسکن است. گرانترین خدمتی که امروزه کمیته امداد به مددجویان تحت پوشش ارائه می کند، خدمت مسکن است.

وی در بخش دیگری گفت: سرفصلهای کاری که در حوزه مسکن وجود دارد، بحث احداث و خرید است که اولویت ما بیشتر در مناطق روستایی است که کمیته امداد در چند سال اخیر خدمات ارزنده ای را در بحث ساخت و ساز در روستاها داشته است. مبحث دیگر موضوع تعمیرات و فضاهای جانبی مانند احداث سرویس بهداشتی، گاز رسانی، انشعابات آب و برق و گاز و ورود به حوادث طبیعی است.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد بیان کرد: ما به طور سالانه در کشورمان بحث زلزله و سیل را داریم. هرجایی که در حوادث طبیعی منازل مددجویان آسیب ببیند، ما به این موضوع ورود می کنیم و در این موضوع کمیته پرونده درخشانی دارد و در حوادثی که در سال گذشته اتفاق افتاد مانند سیل ۹۸ و زلزله آذربایجان غربی و شرقی داشتیم، ورود کردیم و عملکرد قابل قبولی را در این زمینه داشتیم. به لطف خدا خانه هایی که کمیته امداد برای مددجویان احداث کرده تا به حال در حوادث طبیعی گزارشی مبنی بر اینکه واحدها تخریب و یا آسیب جدی دیده باشند، نداشتیم و این نشان می دهد که ما در بحث های استانداردسازی و مقاوم سازی و رعایت آیین نامه های بخش مسکن نظارت جدی داریم.

دالوند در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه چند نوع فعالیت داریم، افزود: اول بودجه ای است که از طریق مجلس و دولت به صورت سالانه به کمیته امداد اختصاص می یابد و ما موظفیم بر اساس بودجه مصوب شده و سرانه هایی که در امداد مصوب می شود عملکرد خود را در سال بعد داشتیم و دوم فعالیتهای امداد است که این موضوع نیز به چند بخش تقسیم می شود؛ اول بحث تامین اعتبار از سوی خیرین و مشارکتهای مردمی است و دوم تفاهم نامه هایی است که کمیته امداد با سایر دستگاه ها و نهادها بر روی بخش ساخت و ساز مسکن دارد.

وی با بیان اینکه اخیرا چند تفاهم نامه را به نتیجه رساندیم گفت: به زودی تفاهم نامه ۱۰ هزار واحدی را دکتر بختیاری با مهندس فتاح به امضا خواهند رساند و دیگری مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است که پیش نویس تفاهم نامه آن آماده شده که در آنجا نیز برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز در حال توافق هستیم.

وی همچنین در بخش دیگری اعلام کرد که دو روز گذشته رییس کمیته امداد با بنیاد مسکن در سیستان و بلوچستان تفاهم نامه ای را برای احداث ۴۰۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر زاهدان در چابهار امضا کردند.

وضعیت ساخت و تعمیر مسکن محرومان در سال ۹۹ 

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد درباره وضعیت مسکن مددجویان در سال ۹۹ بیان کرد: در سرفصل احداث و خرید مسکن مددجویان ۶۴ هزار واحد را در برنامه سال ۹۹ از محل بودجه دولتی داریم. از این ۶۴ هزار واحد تاکنون ۱۵ هزار واحد تکمیل و تحویل داده شده است و مابقی نیز در مراحل مختلف ساخت هستند.

به گفته دالوند، همچنین از ۴۹ هزار و ۵۸۱ واحدی که در بحث تعمیر مسکن مددجویان وجود دارد، ۲۸ هزار و ۹۰۴ واحد کار تعمیراتی انجام شده و تحویل مددجویان شده است.

دالوند همچنین اعلام کرد: در بحث گازرسانی نیز ۴۸ هزار و ۸۷۹ خانوار شناسایی شده و در بحث سرویس بهداشتی ۳۹ هزار و ۹۰۳ واحد شناسایی شده که سرویس بهداشتی مناسبی نبوده و ۳۳ هزار و ۹۰۶ واحد فاقد حمام شناسایی شده اند که در مجموع ۱۲۲ هزار و ۶۸۸ مورد است که در دستور کار قرار گرفته اند.

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در ادامه با اشاره به تفاهم نامه های جانبی گفت: بحث تفاهم نامه ۶۵۰۰ واحدی را با سپاه داشتیم که در سال گذشته این تفاهم نامه منعقد شد. در سال گذشته از این ۶۵۰۰ واحد ۲۲۶۰ واحد تحویل شده و بقیه در دستور کار امسال است. همچنین تفاهم نامه ۱۶ هزار واحدی را با سازمان برنامه و بودجه داشتیم. در سال گذشته با سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه ای را به امضا رساندیم که در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان باتوجه به محرومیتهایی که در آنجا داشتیم این تفاهم نامه به امضا رسید که در خراسان جنوبی ۵۰۰۰ واحد در کرمان ۵۰۰۰ واحد و در سیستان و بلوچستان ۶۰۰۰ واحد ساخته شود که در سال گذشته حدود ۸۵۰۰ واحد ساخته شد. سایر آن ها نیز در دستور کار امسال قرار گرفته است که تاکنون ۲۱۰۵ واحد تکمیل شده است و امیدواریم تا پایان سال این ۱۶ هزار واحد تحویل مددجویان داده شود.

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در بخش دیگری گفت: همچنین تفاهم‌نامه ای با صندوق توسعه ملی داشتیم که برای هزار واحد برای ایتام تحت پوشش امداد است که باتوجه به اینکه این تفاهم‌نامه به تازگی بسته شده است و مراحل اداری دارد به تازگی شروع شده اما در بازه زمانی ۴۵ روزی که تفاهم نامه امضا شده توانستیم ۲۲ واحد را تکمیل کنیم.

دالوند همچنین درباره وضعیت مسکن مددجویان سیل زده در فروردین ماه سال گذشته گفت: در بحث سیل فروردین سال گذشته، ۲۵ هزار و ۷۰۸ واحد اسیب دیده بود که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۳۴ واحد تعمیری و همچنین ۱۰ هزار واحد نیز موضوع احداث بود که این موارد ساخته شد و به مددجویان تحویل داده شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/